• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic vent

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta i en friskluftsfläkt... Det kan bli lite varmt i bilen nu när solen ligger på..

Nån som vet nåt om denna eller liknande?
Tips om vad man ska tänka på?

Mvh Noynoy
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Aake!

Jag kan de fysikaliska lagarna och du har helt rätt.

Det är precis samma sak som med takfläkten, som vi har över matbordet här hemma. Den kyler heller inte luften. Tvärtom - den höjer temperaturen (visserligen marginellt) på grund av effektförlusterna, som alla maskiner har.
Trots det känns det som att den kyler. Varför det? Jo, när luften strömmar mot kroppen så ökas vatten(svett)avdunstningen på huden och det kyler den en smula.
Men temperaturen i köket minskar inte.

Samma sak i en husbil. Temperaturen inne i den kan aldrig bli lägre än skuggtemperaturen utanför enbart med hjälp av fläktar.

//Jan
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Fan-tastic vent

Jag tror inte riktigt du vet vad du pratar om. Om du har läst alla inlägg här på forumet som har installerat en Fantastic vent så är alla positiva och anser att den fungerar helt perfekt för att sänka temperaturen i bilen. Men du som inte ens har en Fantastic vent verkar veta bättre. Vi andra böjer oss för expertisen.
Tack för mig för denna gång.

Sänka temperaturen !! Ha,ha

Piraten
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Detta forum är ibland väldigt konstigt. Många får taggarna utåt, så fort någon har en uppfattning.
Om min husbil blir 40 grader varm när den är står i solen och det är 30 grader utanför. Nog sjutton sänks temperaturen i husbilen när jag pressar in luft i bilen. Om inte så känner jag helt fel och hunden kan absolut inte vara där.
Jag har en sådan fläkt i nuvarande husbil och hade en sån i förra. Vill inte vara utan.
Bengt
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

För att knyta an till Bengts resonemang:
  • Bilen står i solen och det är 40 grader inne i den.
  • Luften utanför bilen är 30 grader.
Med en kraftig genomventilation (antingen med fläktar eller genom att ordna korsdrag) så kan man teoretiskt komma ned i samma temperatur som ute, dvs. 30 grader, som du så riktigt påpekar Bengt.

Av diskussionen verkar det dock som att en del anser, att man kan komma ned under utetemperaturen med "Fan-tastic vent" men det går inte. Vill man ned under utetemperaturen, så går det bara med en AC.

Men att komma ned från 40 grader till 30 grader är inte fy skam.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fan-tastic vent

Vilket gnällande! Det är väl ingen som ifrågasätter att fläktar fungerar just som fläktar, men däremot att de på något sätt skulle kunna sänka inomhustemperaturen till under omgivningens temperatur.

En utrustning som däremot klarade det såg jag nära Kandahar i södra Afganistan för 50 år sedan. I ett tehus hade man till del ersatt den av väggarna som vette mot den ständiga ökenvinden med tjocka lager av palmblad över vilka men slängde vatten någon gång per timme. Fantastisk effekt i den torra ökenvärmen, en bra bit över 40 plusgrader ute men knappast mer än 20 grader inomhus; man behövde en kopp värmande te'.

aake
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Vi som har den omskrivna fläkten monterad i våra bilar och kan konstatera att fläkten sänker inomhustemperaturen till samma temperatur som utomhus, tycker denna fungerar helt perfekt. Vi har aldrig påstått att den sänker temperaturen likt en AC.
Det kan väl räcka nu. Finns det fortfarande ork att skriva om denna fläkt är det väl ok men för mig är det nog!! :twitcy:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Fan-tastic vent

Jag har också en, men på senaste tiden tycker jag att verkningsgraden försämrats. Upptäckte då att de "nät" som finns dels på insidan och dels på utsidan var ganska igensatta. På insidan var det ju lätt fixat det satt på "påsnäppt" och kunde lätt demonteras för rengöring. På utsidan var det däremot skruvat med 4 skruvar och krävde att man går upp på taket. Tog då istället och blåste med tryckluft inifrån och fick bort nästan allt.

Nu fungerar den som när den var ny igen - dvs. mycket bra.. :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Nu är man hemma vid sin egna dator och internetuppkoppling, därför har jag bara följt tråden utan att svara tidigare.


För att hålla bilen sval bör man hålla solen och dess strålar ute från husbilen så mycket det bara går, helst med bra isolering och parkera i skuggan, fast det vet ju alla redan. Nu har inte alla husbilar bra isolering men oftast ett flertal takluckor.
Att täckaför alla takluckor med mörkläggningsgardinen och ha takluckan öppen "lite" för att släppa ut överskottsvärmen, annars blir det bara en luftsolfångare.

Det är mindre bra att ha en fantastic.vent öppen i solskenet, framförallt med luftflödet inåt i husbilen, bara solstrålningen ger 160watt på en yta av 40x40cm. All solstrålning som träffar husbilstaket gör det med ca 1000 watt/m2 det ökar på uppvärmningen i husbilen mer om fläkten blåser in luften också.

Ventilationsfläktens motoreffekt ger också lika mycket i värme inuti husbilen, dvs cop1. Alla lampor och maskiner släpper ifrån sig sin egen effekt i värme och bara av den anledningen bör man använda ledlampor i husbilen när det är varmt, fast det är så bra så det rekommenderar jag att man använder hela tiden.

Ett värmeljus ger ca 50 watt och det kan alla relatera till. Det är ganska dumt att tända 5-8st värmeljus inuti den varma husbilen en solig sommardag för att få svalare.

När det gäller utblåst på fläkten har jag testat det med en starkare fläkt än fantastic-vent och resultatet av det föll inte till belåtenhet för mig iallafall.

Att uppnå samma temperatur inuti husbilen som på utsidan 21-22grader kl 23.00 då det är 33 grader kl 16.00 och att det är fantastic-vents resultat är inte korrekt.
Inte ens om man stänger av kylen öppnar alla fönster å dörrar och kör maxfart på fläkten kommer man uppnå samma temperatur som utanför då alla lådutrymmen, tak, väggar och golv avger värme. Temperaturgivare sitter fel om det skulle visa samma resultat.


Man bör också täckaför dom fasta takventilationsventilerna, luften tar ALLTID den lättaste vägen och det är dumt att ventilera ut/in luften som finns bredvid fantastic-vent, varför ventilera ut den luft som precis kom in. Att täcka över ventilerna är inte riskfritt, men det kanske inte hör hit.

Att fantastic.vent är en bra tvivlar jag inte på, det är ändå viktigt att medlemmarna inte gör sitt köpbeslut på felaktiga grunder.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

För att knyta an till Bengts resonemang:
  • Bilen står i solen och det är 40 grader inne i den.
  • Luften utanför bilen är 30 grader.
Med en kraftig genomventilation (antingen med fläktar eller genom att ordna korsdrag) så kan man teoretiskt komma ned i samma temperatur som ute, dvs. 30 grader, som du så riktigt påpekar Bengt.

Av diskussionen verkar det dock som att en del anser, att man kan komma ned under utetemperaturen med "Fan-tastic vent" men det går inte. Vill man ned under utetemperaturen, så går det bara med en AC.

Men att komma ned från 40 grader till 30 grader är inte fy skam.

Om husbilen står i solen kan den aldrig få samma temperatur som utomhustemperaturen, inte ens med ett flertal 230 volts fläktar.
Korsdrag är det inte ens att tänka på.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Om husbilen står i solen kan den aldrig få samma temperatur som utomhustemperaturen, inte ens med ett flertal 230 volts fläktar.
Korsdrag är det inte ens att tänka på.

Andra världskriget har väl inte heller varit, eller???
Jag förstår, det är sådana som du som blir politiker. De som vill tvinga oss andra att tycka något som du själv tycker även om det är helt åt helv....!!
Kunde bara inte hålla mig.
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Jag tycker Fan-tastic vent fungerar tillfredsställande. Haft den monterad i ett par månader. För att få lite behagligare inne i bilen öppnar jag lill-fönstret i köket eller i toaletten. Får cirkulation av luften. Precis som en del ökenfolk gör, de spänner upp en duk för att få cirkulation på luften. Det ger en "ok-svalka" i alla fall för mig.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fan-tastic vent

Varm luft som rör sig upplevs som svalare än samma varma luft om den står stilla. Syrerik "ny" luft känns bättre än "gammal" syrefattig luft. Bra ventilation ger en behagligare upplevelse, även om temperaturen inte sänks significant.
Kanske en del av förklaringen till de olika åsikterna ovan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Chippen: "Det är mindre bra att ha en fantastic.vent öppen i solskenet, framförallt med luftflödet inåt i husbilen, bara solstrålningen ger 160watt på en yta av 40x40cm. All solstrålning som träffar husbilstaket gör det med ca 1000 watt/m2 det ökar på uppvärmningen i husbilen mer om fläkten blåser in luften också."

Det borde väl vara ganska självklart att man inte blåser in luften från ett solbestrålat tak? :wideeyed:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Andra världskriget har väl inte heller varit, eller???
Jag förstår, det är sådana som du som blir politiker. De som vill tvinga oss andra att tycka något som du själv tycker även om det är helt åt helv....!!
Kunde bara inte hålla mig.


Vad tråkigt att du inte vill fortsätta diskutera, det är sånt man lär sig saker på.

Kyleffektskänsla och temperatursänkning är inte samma sak!
Det blir inte lägre temperatur för att man kör i 100 kmh när det är -5 och mäter det via en riktig termometer, möjligtvis ett uns varmare.
Stoppar man ut handen med samma förutsättningar förfryser man den ganska snart, trots att man kan vara utan handskar länge då man bara är ute och går.

En bordsfläkts kyleffektskänslan i kombination med korsdrag är förmodligen det bästa man kan uppnå i husbilen när solen gått ner eller om man står i skuggan, om man inte har möjlighet till AC.

På huset: Lägger jag ner ca 40 tim/veckan på värmelösningar, förflytta uppvärmd luft, energibesparingar och ventilation.
Gör även en del tester för att se resultaten, Temperaturmäter det mesta i huset som oftast läses av via telefonen. Egenbyggt 3st luftsolfångarsektioner.

Fördelen med att vara glömsk är att min hobby aldrig tar slut.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Chippen: "Det är mindre bra att ha en fantastic.vent öppen i solskenet, framförallt med luftflödet inåt i husbilen, bara solstrålningen ger 160watt på en yta av 40x40cm. All solstrålning som träffar husbilstaket gör det med ca 1000 watt/m2 det ökar på uppvärmningen i husbilen mer om fläkten blåser in luften också."

Det borde väl vara ganska självklart att man inte blåser in luften från ett solbestrålat tak? :wideeyed:

Jag försökte besvara detta:)


Om min husbil blir 40 grader varm när den är står i solen och det är 30 grader utanför. Nog sjutton sänks temperaturen i husbilen när jag pressar in luft i bilen.
Bengt
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic vent

Varm luft som rör sig upplevs som svalare än samma varma luft om den står stilla. Syrerik "ny" luft känns bättre än "gammal" syrefattig luft. Bra ventilation ger en behagligare upplevelse, även om temperaturen inte sänks significant.
Kanske en del av förklaringen till de olika åsikterna ovan.

Tack för en kort och bra förklaring.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic vent

Jag försökte besvara detta:)


Om min husbil blir 40 grader varm när den är står i solen och det är 30 grader utanför. Nog sjutton sänks temperaturen i husbilen när jag pressar in luft i bilen.
Bengt

Jo, det kan man tycka, men med största sannolikhet är ju inte taket och luften omedelbart därovanför 30 grader utan snarare 60-70 grader pg.a. solstrålningen. Därför är det bättre att suga ut luft, och släppa in påfyllning från skuggsida eller underifrån om möjligt. :wink:
 
Toppen