• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej nu börjar det bli kyligt utanför… även här nere på Kreta, efter mer än 5 år i H-bil så är där några ting jag har funderat över… och en av dem är när kylan kommer. Många har undrat om jag inte fryser på vintrarna i min H-bil… no no jag skruvar då upp termostaten.. då kan jag se hur de lyfter på ögonbrynen över att jag har ett värmesystem i H-bilen… Nu är det ju inte bara fördelar med ett värmesystem i H-bilen, värmen är bra… men se kommer där följ problem och det är fukten… fukten är inte bra i H-bil jag har fått te.x så har jag fått byta ut alla skruvar i fönsterkonstruktionen till rostfria för att de i järn rostade, några lite och andra ganska mycket och var svåra att byta ut… nu är vi bara två Wovi och jag men ändå kan jag se att ibland är där väldigt mycket kondens på innerfönstret… Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet…
När jag murade upp den ”öppna spisen” i mitt hus för över 30 år sedan så läste jag en bok om hur man skulle gå tillväga för att få maximal komfort värme… Denna bok är jag mer än 100% säker på att konstruktören för H-bilar inte har läst… eller förstått. För tittar jag hur den är uppbyggd och monterad så kan de omöjligt ha sett i boken… förbränningen är väl det enda som de har lyckats med… för annars skulle de nog åkt i fängsel för länge sedan… men sen är där inte mycket över till att förstå utöver uppvärmningen… Hade de läst boken så hade vi sluppit mycket fukt vintertid i våra H-bilar… I dag tar boilern luften inne i H-bilen för att värma upp och skicka den runt i husbilen så vi tycker vi får det varmt… och ju mer vi njuter… mer fukt får vi på framförallt insidan av fönstren… sen suger boilern in den varma luften för att än en gång öka värmen på luften som den skickar ut i H-bilen… och så håller det på om och om igen…
Nu skall vi veta att varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft… och boilern har inget system för att ta bort fukten ur luften… så fukthalten i den varma luften i våra H-bilar kommer att öka… och några kanske öppnar ett fönster för att bli av med fukten… och då försvinner ju värmen ut med den fuktiga luft…
Så hur skall vi göra för att få bot på detta eländiga problem som inte ens de ”professionella” ens klarar av.
Jo i boken stod det och där var också en beskrivning om jag inte minns fel… och jag kommer också ihåg att där stod att i gamla hus så eldar man oftast för kråkorna…. Och om man gjorde som det stod i boken så hade komfort värmen blivit mycket bättre även i gamla hus..
Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån, med denna installation får vi ett övertryck i H-bilen så värmen sipprar ut där tidigare kylan sipprade in… vi får också byte av den varma fuktiga luften och får in kall med låg fukthalt… ingen kondens på H-bils delens rutor och vi slipper byta ut skruvarna mot rostfria…. Bara fördelar…. Sen kan vi ju undra varför H-bils tillverkarna inte har tillverkat/monterat ett värmesystem som bara fungera mycket bättre än det som de sätter i våra H-bilar…
Och i fall någon tänkte säga det så säger jag det nu att glöm inte att isolera ”röret” som tar in den kalla luften.. Annars får du väldigt mycket kondens på röret… Jag har funderat på att ”bygga” om min boiler så att luften som skall värmas upp tas under bilen och går rakt in i uppvärmningen i boilern… men just nu tar jag det lugnt och återkommer med projektet som jag nu har tänkt på i flera år…

Varma hälsningar
Wovi & Peter
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Re: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej Tony... gör du som de visar på ena bilden så fungerar det säker mycket bra.... lycka till och berätta gärna hur det går....

Wovi & Peter

Tack Peter!
Jag kanske skall leka lite med rökaggregatet som vi har på
jobbet för att se vart friskluften kommer in och vart den kommer ut
och sedan kolla om jag har övertryck eller undertryck i bodelen. :)

Det är ju ofta kallt o dragigt på golvnivå och varmt i taket men
alkoven blir lite fuktig.
Dags att kolla riktigt på det till nästa säsong.
Tack för att du tog upp detta ämne.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Installerade ventilation i stallet med fem hästar för c:a 10 år sedan.
Det visade sig vara betydligt mera mera komplicerat än vad jag anade innan start.
Men med hjälp av varvtalsreglering av fläkten och ett max.läge vid för hög luftfuktig som styrs över en hygrometer funkar det tillfredsställande och håller en innetemperatur på över +- 0 även vid - 25 grader, vanligtvis +5.
Tilluften dvs kalluften, kommer genom reglerbara "springor" i taket i motsatt ände mot fläkten, detta för att den kalla torra luften skall blandas med den varma fuktiga. Vid mindre antal hästar gäller det att minska ventilationen och skulle man missa så går hygrometern in och räddar.
Kondens?, visst på rutorna under kalla dagar men det styrs ju av temperaturer
RH-värde och daggpunkter.

Kanske inget direkt för husbil men nog finns det möjligheter. Om det är intressant eller praktiskt möjligt att applicera på en husbil, troligen, men för egen del sitter jag nog hellre i stugvärmen när kylan kommer.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Tråden är bra, men jag tycker den börjar bli lite rörig.

Eftersom jag konstruerat flera värmesystem i båtar och i husbilar, så vill jag alltid ha en bra "översiktsbild" i min huvud. Bara så jag själv förstår systemet.
Då tänker jag som så, att det spelar ingen roll vilken värmekälla man har, den har ju någon typ av element eller utblås om det är luft. Förbränningen sker i en sluten system och avgaserna går naturligtvis ut. Den uppvärmda luften sprids i kupen antigen med värmerör och element eller via luftslangar. Om det är luftsystem så har jag aldrig kopplat den så att den tar frisk luft utifrån, utan från kupen. Den här konvektionen ser jag som ett system i systemet.

Ventilationen ser jag som en tredjesystem och den är separat, fast den arbetar ihop med de andra. Ventilationen har jag ordnat så att jag har sk. rosett ventiler i golvet som man kan reglera efter behov. (när jag åker med bilen så stänger jag dessa då jag vill inte ha en massa dam och skit i bilen.) Takluckorna har ventilationshål som man inte kan täppa till och de räcker bra för normal ventilation. Det är alltså rosett ventilerna vid golvet (3st i mitt fall) som reglerar luftomsättningen i kupen. Ju varmare jag har i kupen, ju starkare skorstensverkan. Men som sagt, rosett ventilerna reglerar omsättningen. Temperaturen regleras med en enkel väggtermostat. (bimetall)..
Är det kondens någonstans, så isolerar man den kalla ytan och eller ökar luftcirkulationen just där med tex. en datorfläkt á 100kr....

En liten reservation från min sida, då jag aldrig ägnat mig åt extrem vintergamping. Men vad jag förstår är det många som åker till fjällen och trivs bra där trots kylan. Hur har de ordnat ventilationen, eller vilka bilar körde de med? Skulle vara roligt med deras åsikter, de borde ju vara experter i området....
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej
Vår gamla hymer, var efter 25 år helt fri från fukt och mögel. Men så var också ventilationen byggd 6 personer. I bil på under 6 m. Burstnern var totalt upprutten efter 13år.
Den N-B Flair som vi har i dag, Är 14 år är torr och fin, den har 5 st 40x40cm i taket. Vi behöver inte öppna när Inger står vid spisen. Nödventilationen gör tricket.
Håller med alla som säger att den varma fuktiga luften måste ut ur bilen. Jag ar jobbat med växthus i många år, Det finns bara ett sätt att hålla undan fukt och mögel, öppna taklukerna och elda.
Efter som att vi är nybörjare på husbil, så har jag ingen uppfattning om hur illa det är. Men med tanke på alla trådar och inlägg som handlar fukt/mögel så väl i nya som gamla bilar har tillverkarna inte lyckats särskilt väl. I stället för att bygga rätt, lockar man med träfria konstruktioner. Förr byggdes växthus stål, trä och glas. Nu bygger man i stål,aluminium, glas och plast, inte har man mindre mögel och svamp i och med detta, tvärt om då de nya växtusen är tätare.
Mvh
Bertil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Bertil. Det var extremt blygsamt, 25 år med Hymer, 13 år med en Bürstner och nu 14 år med en N-B och ändå kallar du dig nybörjare på husbil! Jag måste uppenbarligen omvärdera min erfarenhet, fram till nu har jag efter 36 år känt mig som veteran.:D

Visst hänger det på god ventilation, men inte enbart. Om inte väggarna är uppbyggda på rätt sätt, med gastät isolering, så kan fukt vandra ut till den kalla zonen nära bilens yttervägg och kondensera där även om bilens inre känns torr, en vanlig skademekanism i äldre husbilar. I moderna konstruktioner med extruderad cellplast så kan man nog känna sig säker om luften håller sig så torr att det inte blir någon kondens på fönstren eller andra svala ytor inomhus. Eftersom jag mest har vintercampat i fjällen genom åren så har jag fått uppleva diverse och jag har redogjort för dessa erfarenheter i mina inlägg om "vinterbilar", sök på detta i forum.

aake
 

inger/bertil

FD HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej
Det blev lite fel, som du förstått. Naturligtvis syftar jag till åldern på bilarna, men jag är tredie generationen trädgårdsmästare och uppvuxen i min farfars växthus.
När det gäller bilarna, hade vi inte tänk oss att vara inne på den tredie efter 14 månader.
Ha det så
Bertil
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Jag tackar förr alla inlägg i detta ämne även om där kom in en del som inte berörde ämnet.... Så med detta inlägg avslutar jag tråden och min slutkommentar är fortfarande att det kan vara H-bils fabrikanternas fel om fukten ökar i din H-bil under vinter ... så kolla upp ditt system innan det är försent....

Och så önskar Wovi & Peter er alla här på Hbk en GOD JUL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen