• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej nu börjar det bli kyligt utanför… även här nere på Kreta, efter mer än 5 år i H-bil så är där några ting jag har funderat över… och en av dem är när kylan kommer. Många har undrat om jag inte fryser på vintrarna i min H-bil… no no jag skruvar då upp termostaten.. då kan jag se hur de lyfter på ögonbrynen över att jag har ett värmesystem i H-bilen… Nu är det ju inte bara fördelar med ett värmesystem i H-bilen, värmen är bra… men se kommer där följ problem och det är fukten… fukten är inte bra i H-bil jag har fått te.x så har jag fått byta ut alla skruvar i fönsterkonstruktionen till rostfria för att de i järn rostade, några lite och andra ganska mycket och var svåra att byta ut… nu är vi bara två Wovi och jag men ändå kan jag se att ibland är där väldigt mycket kondens på innerfönstret… Och jag är nästan 100% säker på att våran ”boiler” som ger oss värmen är en bidragande orsak till problemet…
När jag murade upp den ”öppna spisen” i mitt hus för över 30 år sedan så läste jag en bok om hur man skulle gå tillväga för att få maximal komfort värme… Denna bok är jag mer än 100% säker på att konstruktören för H-bilar inte har läst… eller förstått. För tittar jag hur den är uppbyggd och monterad så kan de omöjligt ha sett i boken… förbränningen är väl det enda som de har lyckats med… för annars skulle de nog åkt i fängsel för länge sedan… men sen är där inte mycket över till att förstå utöver uppvärmningen… Hade de läst boken så hade vi sluppit mycket fukt vintertid i våra H-bilar… I dag tar boilern luften inne i H-bilen för att värma upp och skicka den runt i husbilen så vi tycker vi får det varmt… och ju mer vi njuter… mer fukt får vi på framförallt insidan av fönstren… sen suger boilern in den varma luften för att än en gång öka värmen på luften som den skickar ut i H-bilen… och så håller det på om och om igen…
Nu skall vi veta att varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft… och boilern har inget system för att ta bort fukten ur luften… så fukthalten i den varma luften i våra H-bilar kommer att öka… och några kanske öppnar ett fönster för att bli av med fukten… och då försvinner ju värmen ut med den fuktiga luft…
Så hur skall vi göra för att få bot på detta eländiga problem som inte ens de ”professionella” ens klarar av.
Jo i boken stod det och där var också en beskrivning om jag inte minns fel… och jag kommer också ihåg att där stod att i gamla hus så eldar man oftast för kråkorna…. Och om man gjorde som det stod i boken så hade komfort värmen blivit mycket bättre även i gamla hus..
Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har ett värmesystem som är konstruerad utefter enligt bokens beskrivning och vad jag också anser den bästa och en förnuftig installation… Där luften som skall värmas upp tas utifrån, med denna installation får vi ett övertryck i H-bilen så värmen sipprar ut där tidigare kylan sipprade in… vi får också byte av den varma fuktiga luften och får in kall med låg fukthalt… ingen kondens på H-bils delens rutor och vi slipper byta ut skruvarna mot rostfria…. Bara fördelar…. Sen kan vi ju undra varför H-bils tillverkarna inte har tillverkat/monterat ett värmesystem som bara fungera mycket bättre än det som de sätter i våra H-bilar…
Och i fall någon tänkte säga det så säger jag det nu att glöm inte att isolera ”röret” som tar in den kalla luften.. Annars får du väldigt mycket kondens på röret… Jag har funderat på att ”bygga” om min boiler så att luften som skall värmas upp tas under bilen och går rakt in i uppvärmningen i boilern… men just nu tar jag det lugnt och återkommer med projektet som jag nu har tänkt på i flera år…

Varma hälsningar
Wovi & Peter
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Är bilen utrustad med Alde och den är ventilerad som en vinterbil och ingen åverkan gord påventilationen, så blir där ingen kondens.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Det där med "vinterbil" är ett ganska flytande begrepp som tolkas olika av olika av olika användare. Har egentligen ingenting med Alde eller bilfabrikat att göra. Fördelar för vinteranvändning är ju framförallt isolerade och uppvärmda vattentankar, ventilation bakom möblerna mot ytterväggarna, vettigt täcke till rutorna i förarhytten, sedan är det bara att pröva! :) Och vinterdäck plus ev. kedjor förståss!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Isolasjon og planlagt luftsirkulasjon er noe som er viktig i en vinterbil. Luftsirkulasjon mellom yttervegg og skap er noe en kun finner i biler som er konstruert for Alde varmesystem.

At det kondenserer på veggene langa varmeslanger for luftvarme er ikke uventet, det bir ikke varmt ńok til å komme over duggpunktet, slangene lekker ikke nok varme. En må huske at kondensasjon er størst når luften er like over duggpunkt og platen under, derfor kan litt varme gi mer kondens.
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Vad är detta för tråd? :wideeyed:
Försöker ni vända upp och ned alla kända begrepp om fysikens lagar och kända fakta? Eller är det bara jag som har en egen tolkning om verkligheten?..................


Håller med om du ändrar g/l till g/kg luft och att god ventilation även innefattar skåp och andra halvslutna utrymmen.[/size]
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Syftar på Knut:s inlägg

Det där håller jag inte med om, allt beror ju på hur värmesystemen är konstruerade i varje enskild bilmodell, ett välkonstruerat luftvärmesystem kan vara mycket effektivt och har i många fall slitsar i slangarna som ger direkt fläktvärme på kritiska ställen i bilen. Däremot är nog det värsta man kan göra är att använda en annan värmekälla än den ordinarie vintertid, eftersom man då inte får värme distribuerad till rätt ställen i bilen. Jag misstänker att detta i många fall är skälet till de problem som ibland uppstår vid vinteranvändning av husbilar.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Nu blev det mera snack om värmartyp, men som jag tolkar Muskatten, så hjälper det inte hur mycket vi eldar på med värme, mer värme=mer fukt, ifall inte ventilationen är tillräcklig, och det första man gör när tempen sjunker ute kanske inte är att öka på ventilation, eller?

Jag har 2st takmonterade electrolux-ventiler som alltid står helt öppna, är det tänkt att dessa 2 skall upprätthålla god ventilation?
man har ju köksfläkten att ta till också.

(En som inte provat på vintercamping)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Nej, där är muskattens teori inte rätt, den mesta fukten utöver normal luftfuktighet alstrar vi som bor i bilen, via utandningsluft, matlagning, dusch m.m. Om vi då ventilerar ut den luften och fyller på med torrare luft utifrån får vi en lägre luftfuktighet i bilen. Tänk också på att kall luft alltid innehåller mindre fukt, vinterluft är den torraste vi har, kall men torr! :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Oj oj här blev det djupa diskussion.... Men om man skall göra en kvalitetssäkring så är jag säker på att det är de exemplen där det inte fungerar bra, som man skal titta på... för tänk er om de som skall kvalitetssäkra en bil, bara tittar på det som fungerar... ja då hade vi bilägare säkert fått problem...
Ni som vill prova teorin om värme och fukt.... ni kan ta en vanlig personbil (vad det nu menas med) och bjud in grannen och vänner till en liten siesta i bilen en kall vinterdag... starta motorn och sätt på värmen för fullt så ni inte fryser...men låt inte värmeaggregatet ta luften utifrån.... utan ni skall använda kupeluften som får cirkulera istället... sen kan ni ju se hur lång tid det tar innan ni har fukt på insidan av rutorna... sen kan ni ju prova med att låta luften utifrån gå igenom värmeaggregatet.... då kanske ni kan se en skillnad.... och av det som har framkommit här på tråden så kan jag se att det finns fabrikanter som har förstått problemet med fukt.... men det finns också fabrikanter som inte har förstått fukt problemet (eller bryr sig inte)... Jag har en HOBBY 700 från 2005 och vad jag kan inse så har HOBBY inte löst problemet... men kanske i de nyare modellerna....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Utifrån min mångåriga erfarenhet av vintercamping så vill jag hävda att en riktig vinterbil kännetecknas av bra (gärna extremt bra) isolering och god ventilation. Till god värmeisolering hör att bodel och förarhus är åtskilda av en isolerad mellanvägg och dito dörr eftersom ett förarhus aldrig går bygga med adekvat isolering (treglasfönster i vindrutan, någon??). Dessutom har jag i flertalet bilar satsat på (helst inkopplingsbar) fyrhjulsdrift och tillsatsväxellåda (=lågväxlar) eftersom jag även vill kunna ta mig fram på fjällvägarna. Till detta koncept hör även att begränsa bilens längd, jag vill även kunna vända på fjällvägarna.

Jag har haft såväl Alde som luftburna värmesystem och har inte upplevt att detta är någon avgörande faktor. De senaste bilen med Alde var en Kabe och i den fanns det inte plats att bygga en skiljevägg, varför det blev en del kallras från förarhuset (trots vintertäcke).
I de två senaste bilarna luftburen dieselvärme (med eller utan elpatron) och min nuvarande bil är den tveklöst bästa av mina vinterbilar (tätt följd av den Pillos med Alde som jag lät bygga på ett fyrhjulsdrivet chassie för drygt 20 år sedan).
Förvisso blir det lite kondens på köksfönstret i min bil när jag kokar potatis vid minus 25 utomhustemperatur och även kondens på taklucka och fönster i badrummet när jag duschar vid sträng vinterkyla, men denna kondens försvinner inom några minuter utan särskilda åtgärder.

Körklara bilar av detta slag finner du exempelvis hos Bimobil, bimobil EX 460 | bimobil.com, där man just nu erbjuder ett demo-fordon eller hos Bocklet, Alkovenmobile Ando, Teilintegrierte Profi und Expedions- und Fernreisemobile Dakar

aake
 
Senast ändrad:

Chaplin

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19612
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej ni alla Husbilsveteraner. Jag är en helt nybliven husbilsägare, jag har inte ens övernattat i husbilen ännu. Det är med stort intresse jag försöker ta in av era erfarenheter. Jag har köpt en Eura Mobil Terrestra 670. Hur värmesystemet fungerar i sin helhet har jag inte helt klart för mej ännu.
En grundlag i all ventilationsteknik är att fuktvandringen går från varmt till kallt. I ett vanligt bostadshus eftersträvas alltid att man skall ha ett undertryck inne. Detta skapas, antingen med självdrag genom en skorsten eller en frånluftsfläkt. Har man övertryck inomhus och fönsterkarmar och bågar av trä, blir dessa ganska snart utsatta för rötangrepp.(egen erfarenhet). I gamla tider, med flera eldstäder inomhus, hade man aldrig den sortens miljöproblem som man har idag med mögel och annat elände. Antingen så ventilerar man bort fukten eller så kondenserar man bort den, med en luftavfuktare. Båda delarna kostar energi men det finns inga genvägar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej igen.... jag vill inte bråka med någon eller vara till besvär för någon här på denna tråd... men jag får just nu den känslan att ämnet har spårat ut, den "röda tråden" tänkte jag skulle ju vara "fuktproblem om uppvärmnings luften inte tas utifrån".... men det kanske är förmycket begärt...

Önskar i vart fall alla en varm trevlig kväll från Wovi & Peter på Kreta där tempen just nu är +11..... utomhus
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Klart att du skall stå på dig, det är ju din tråd!

Att det sedan flaxar lite hit och dit i stundens hetta är ju bara normalt och samtidigt vidgar synfälten. Problematiken är hög aktuell just nu och det är komplexa saker vi talar om. Polemiken i sig skall man inte ta så personligt, huvudsaken är att läsekretsen lär sig något om ämnet.

Ytterligare en billig åtgärd man kan göra för att unvika kondensbildning vid skrymslen är att installera sk. datorfläktar (12V) med en liten motstånd och att ta upp extra hål så att luften kan cirkulera bättre. Riktigt kalla ytor skall man isolera med isolertejp, finns flera varianter. Men allt beror på hur extrema förhållanden man vistas i. Är det bara en engångs företeelse att kondens bildas, så är det ingen fara och motiverar knappast brandgårdsutryckning, men återkommande kondensbildning förstör ytor på sikt och bör åtgärdas..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Hej igen.... jag vill inte bråka med någon eller vara till besvär för någon här på denna tråd... men jag får just nu den känslan att ämnet har spårat ut, den "röda tråden" tänkte jag skulle ju vara "fuktproblem om uppvärmnings luften inte tas utifrån".... men det kanske är förmycket begärt...

Önskar i vart fall alla en varm trevlig kväll från Wovi & Peter på Kreta där tempen just nu är +11..... utomhus

Om jag inte tolkat dig alldeles fel så anser jag nog att Montreal redde ut detta klart och redigt. Men jag kanske misstar mig eftersom jag fortfarande inte är helt säker på vad du menar med "uppvärmningsluften".

Det hänger på ventilationen. Inte på om centralvärmepannan sitter inne eller ute (Primus och vissa dieselpannor) och inte heller på om pannan drivs med el, gasol eller diesel. Varm luft stiger uppåt och släpps ut genom takventiler och frisk luft tas lämpligen in intill värmebärarna och då helst bakom möbler och under fönster.

aake
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Jag håller med dig muskatten ! Själv råkade jag ut att min Adria som har trä reglar.Adria har 5 års fukt garanti om den årliga testen utföres av en adria återförsäljare. Men sjätte året , då jag lät en utomstående Fiat autoriserad göra en koll som visade att hela husbilen är full av mögel, då får jag besked att fukten bör ha visat sig vid tidigare tester, men att Adriaförsäljare inte vill rapportera fel med tanke på att de skulle inte gynna framtida försäljning.. Jag har kontaktat Adria för komma överens utan framgång, så dom är inte intresserad av en godwill överenskommelse. Så att mitt råd till er att fukttesta era Adiahusbilar på fristående företag och tänka på muskattens fukttråd här!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

svar till aake varför krångla med att bygga mellan väggar, när vi har en fabrik i landet som bygger vinter bilar med skutbara mellanväggar,ock som desutom har vatten buren golvvärme,och utmärkt ventillation där får man allt på en gång.


så vill jag passa på att önska god jul
Bertil
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Här kommer två bilder som kanske tydligare förklarar vad jag skriver...
 

Bilagor

  • En bra lösning.jpg
    En bra lösning.jpg
    116,1 KB · Visningar: 44
  • En dålig installation.png
    En dålig installation.png
    30,7 KB · Visningar: 40

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Här kommer två bilder som kanske tydligare förklarar vad jag skriver...

Kan någon förklara?när varm luft förflyttar sig från varmt inne tempratur ut genom en vägg och träffar i regel en kall ytterplåt så bildas en fuktig yta och var tar denna fukt vägen? i en hus bil eller husvagn.Om man jämför med en hus byggnad så måste det vara en luft spalt i mellan för att uppnå en ventilation.Får inte detta att gå ihop,så jag tror att största boven är ventilationen mellan varmt och kallt.Ytterligare en ur spårning. Valle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Det mangler 2 piler på siste bildet :D en for friskluft inn, gjerne under bilen og en avlufting i taket. Med denne modifikasjonen oppnår en i praksis det du har i første bildet, men uten overtrykk som presser fuktig luft inn i veggene. Dette er løsningen som er implementert på de fleste vinterbilene.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fabrikanternas fel att fukten ökar i din husbil

Muskatten

Lite förvirrande att du benämner värmepannan "boiler" (= varmvattenberedare), men OK, jag förstår vad du säger. Men finns det verkligen husbilar utan friskluftsintag, det vill jag se med egna ögon innan jag tror på det.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen