1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Förvirrat

Tråd startad i 'Under Markisen' av habro, 12 Juni 2019.

Taggar:
  1. habro

habro HBK Medlem

Kommun:
    Älvsbyn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7533
    När jag började som medlem för några år sedan upplevde jag att det var lätt att orientera och skriva i Husbilsklubben.....men nu! Är det bara för riktiga itnördar....antingen har jag blivit för gammal eller så här detta forum gått över styr och hamnat helt fel....

håkansson2, IWah, Hallbäck och 9 andra gillar detta.
  2. Leifw

Leifw HBK Medlem

Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Tycker likadant.

Robert-110, Lundsholm, Ch & Ib och 2 andra gillar detta.
  3. Steffeson

Steffeson HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28013
    Jag är ny medlem, men tycker ingenting här är svårt att hitta och absolut inte några problem med att skriva... :)

svnisse, Robert-110 och Lundsholm gillar detta.
  4. habro

habro HBK Medlem

Kommun:
    Älvsbyn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7533
    Ja då får du ju det fint här på forumet....finns massor med kunskap och goda råd att få.

svnisse, Robert-110, Lundsholm och 1 annan gillar detta.
  5. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Jag är inte riktigt hemma ännu i det nya forumet än, men det är bara klicka på, och fråga ifall man inte finner lösning.
    Men kan instämma i frustrationen med nya program m.m. när man äntligen blivit varm i kläderna, kämpa på :)

Affezell, svnisse, Robert-110 och 1 annan gillar detta.
  6. BoEr

BoEr HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14243
    Ett första tips, en princip för hur menyn "blå listen" fungerar:
    • Klicka 1 gång - du får ett antal förslag/genvägar du kan gå vidare med
    • Klicka 2 gånger - då får du upp standardvyn för den menyn, t ex förstasidan om du klickar Hem
    T ex, när jag klickar på meny Forum klickar jag en gång, och väljer sedan antingen/eller
    1. Senaste inlägg - ger mej de allra senaste inläggen, cirka 500 st. Bra om man letar efter ett nyligen skrivet inlägg man vill läsa igen (500 inlägg är cirka 2-3 dagars inlägg)
    2. Olästa inlägg - Då får jag upp de inlägg jag ännu inte läst
    Klickar jag två ggr på Forum får jag upp i stället standardvyn, även här får jag upp de senaste inläggen (dock inte lika många), plus i högerkolumnen alla tänkbara genvägar (stor skärm, PC eller liggande platta. I mobilen finns inte plats för högerkolumnen, i den får man scrolla ner för att hitta).

svnisse, Robert-110, Lundsholm och 4 andra gillar detta.
  7. Leifw

Leifw HBK Medlem

Kommun:
    Finland
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2215
    Har inte använt dator på flera år endast mobil eller iPad så det är väl där problemet är, kan svara men inte starta en ny diskussion förr kunde jag men är inte viktigt.

Robert-110 och Lundsholm gillar detta.
  8. BoEr

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14243
    Jag är inte så hemma på iPad, jag kör Android/Samsung platta - med den får jag fram "Nytt inlägg knappen" även i stående vy. T ex, två alternativ:

1. Gå in på Forummenyn och rulla ner till det forum där du vill göra ett inlägg, t ex underforum Markisen, klicka på nytt inlägg (eller Skapa ny tråd):

Inked2019-06-12 20.59.28_LI.jpg

2. Eller ännu enklare, klicka två gånger på Hem i blå listen, välj Skapa inlägg under rubriken Expressinlägg till höger (gäller bara för ett inlägg under Markisen):

Inked2019-06-12 21.01.05_LI.jpg

Bara att skriva på.

Steffeson, svnisse, Robert-110 och 1 annan gillar detta.
  9. habro

habro HBK Medlem

Kommun:
    Älvsbyn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7533
    Fin beskrivning men tror att det du just beskriver är just.....lite råddigt....inte för dig men för oss som inte dagligen hänger oss åt detta.

håkansson2, Stefan51, BoEr och 2 andra gillar detta.
  10. ClasB

ClasB HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    16911
    @Leifw här nedan följer bilder på hur du startar en diskussion.

Upp i högra hörnet har du två pratbubblor, markera på de då får du upp en bild och där står då ”starta ny diskussion”

FFCEB0B2-AE98-4F5C-8A5B-848B99903F3B.jpeg

Du får sedan upp denna ruta. Där skriver du den / de du önskar skriva till. Du lan då skriva till 25 medlemmar.

F1A751EC-7CA6-494F-A78A-6283FB29AA96.jpeg

Skriver meddelandet gör du sedan i denna ruta.

DEBE479A-5DC8-4AFC-A9C7-0697D45B284D.jpeg

När du sedan skrivit klart meddelandet trycker du på rutan ”starta en diskussion”
    DB131B81-A334-460C-BF71-C7BFE8315A08.jpeg

Hoppas detta kunde hjälpa dig Leifw

Bifogade filer:

vippen, Robert-110 och Lundsholm gillar detta.
  11. ClasB

ClasB HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    16911
    BoEr svarade lite snabbare än mig.
    Jag använder också i stort sett alltid iPad så bilderna är tagna från den miljön.

Robert-110 och Lundsholm gillar detta.
  12. BoEr

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14243
    Sorry, jag slarvläste ditt inlägg :oops:, du ville ju starta en Diskussion inte skriva ett inlägg - men ClasB grep ju in ...

svnisse gillar detta.
  13. Eva & Ulf

Eva & Ulf HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1242
    Vi tycker också att det blivit sämre att "navigera" här på Husbilsklubbens sida.

Stefan51 och svnisse gillar detta.
  14. BoEr

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14243
    Mmm, det är inte så lätt att förklara med skriven text, inte ens med bilder. Helst skulle vi sitta fysiskt tillsammans framför din mobil, platta eller dator. Men, vad gör man? En teknikträff vore väl det bästa?

Åsa o Hasse, habro och svnisse gillar detta.
  15. Ch & Ib

Ch & Ib HBK Medlem

Kommun:
    Vara
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13303
    Där har du ju ett av grundproblemen. Om det är så krångligt att man behöver träffas fysiskt för att gå igenom för en del, då har det spårat ur.

Jag är väldigt van vid olika forum. Är själv redaktör i både tidning och hemsidor men det är helt enkelt för mycket inknökat i hbk:s sida.
    Man försöker ha en meny/undersida till ALLT.

Det blir rörigt och otydligt istället, personligen orkar jag inte längre leta upp någonting. Jag kollar olästa meddelande, finns det inte där så struntar jag i det. Lättare att googla något än att försöka hitta det på forumet. Hbk har tappat sin charm, kanske ALLT finns numera, men medlemmen som orkar leta upp det försvinner allt mer känns det som.

Kolla vilka som debatterar. En handfull personer som alla skulle slita varandra i stycken om dom träffades irl känns det som, Sen en handfull nya folk som orkar penetrera allt, heder åt dom...

Eva & Ulf, Lasse W, Soderslatt och 5 andra gillar detta.
  16. Michael Johansson

Michael Johansson HBK Medlem

Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Jag har börjat fundera på om jag inte skall försöka rensa hjärnans minne på allt som har med gamla forumet att göra. Då blir det ju enklare att hantera olika funktioner i det nya.

Till exempel har jag kommit underfund med att "diskussion" inte är något som vi sysslar med i trådarna utan är det som förr kallades "PM - Personligt Meddelande". Ett mysterium för mig som ser ett meddelande som just ett meddelande, inte en diskussion samtidigt som jag ser många trådar i forumet som just diskussioner. Men det är nog bara att acceptera att språket förändras, bita i det sura äpplet och börja ...., ja, vad är det egentligen jag startar när jag öppnar en ny tråd i forumet? Inte är det en diskussion i alla fall har jag förstått.

För övrigt märker jag ingen skillnad om jag klickar en eller två gånger på någon rubrik i den blå listen.

Lundsholm, Lasse W, Los Suecos och 2 andra gillar detta.
  17. nyhlen

nyhlen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9883
    Vi får kanske anlita Dagny att hålla en kurs för oss

Kege, JohanÖ, bosse b och 1 annan gillar detta.
  18. Affezell

Affezell HBK Medlem

Kommun:
    Söderhamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4542
    Har anmärkt på detta från första testen, nu läser och svarar jag på mina inlägg för det är ju lätt under pratbubblan upp till höger för där ser jag svaren.
    Vid 75 års ålder så är väl lite sämre med långtidsminnet för att komma ihåg hur det nu var.
    Försöker använda det så gott jag kan men brukar fråga ibland hur man gör.

19. johnny.w

johnny.w HBK Medlem

Kommun:
    Bengtsfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4532
    Jag har åxå problem med det nya upplägget ,som ex jag vill till det gamla "garaget" .Jag trycker galleri och letar men hittar inget om våra bilar .Jag vill inte söka på en bil utan alla bilar o välja en eller flera att titta på.
    Måste jag söka eller finns det en genväg någonstans som jag inte hittar ?/johnny

Häggen gillar detta.
  20. Robert-110

Robert-110 HBK Styrelse Admin medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    110
    "det gamla "garaget" har flyttat in i "Visa Upp".

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.