• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första resan söder om Danmark.

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Första resan söder om Danmark.

Bättre information så att förväntningarna skall stämma med verkligheten - det är en utopi.

Må hända...om man i "bättre" menar perfekt. Och inte blir det bättre av subjektiva tolkningar som "bra", "utsökt" osv.

Däremot om beskrivningarna innehåller fakta (också) så som "Elverk är igång när alla elplatser är upptagna men vi stördes inte av det", "De flesta Tyskar pratar engelska men det finns undantag, speciellt äldre och det kan på vissa besöksmål vara svårt att få tag på broschyrer på annat språk än Tyska"...typ.

Måste vi skriva så detaljerat? Nej, självklart inte men om vi vill förmedla information som läsaren själv kan bilda sig en uppfattning om underlättar det för "mottagaren". Eller så skriver vi för de som har samma referenser som vi själva. Alt. bara använder forum för att dokumentera till oss själva inför kommande åldringsbesvär med minnet. Valet är fritt.

Oavsett vilket upplevde TS problem pga. de förväntningar han/hon fått via dessa forum.
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Första resan söder om Danmark.

Efter ett antal europaresor så har jag reflekterat över följande.
Tyska hemsidor finns oftast inte på annat språk än tyska, men upplever att både Österike, Italien och Frankrike ofta erbjuder flera språk.
Vilket jag uppskattar när jag söker information om t ex. campingen.

När det gäller prata engelska upplever jag, som några skrivit att Tyskland och Frankrike har färre som pratar engelska.

Vid sommarens resa i Italien och Österike upplevde jag att man hade fler som pratade engelska på campingar där.
Dock är det sällan ett problem på just campingar då man oftast har någon som pratar engelska.
Vid ett spontanstopp på en camping i Tyskland fanns ingen som pratade ett ord engelska, men det löste sig med teckenspråk, lite värmländska och ett glatt humör.
Vi kom både in och ut och fick också göra rätt för oss. Vi lyckades tom. få köpa "brötchen" på morgonen.:)

Så kunde man bara få web information på engelska upplever jag inte språket som något stort problem. Finns viljan så löser det sig oftast.
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Första resan söder om Danmark.

Det är väl tur att vi är olika. Själv trivs jag nog på de flesta ställen men Tyskland är lite av en favorit dit jag åkt i många år och kommer också att fortsätta göra så. Tycker också det är betydligt mer engelskspråkiga tyskar idag mot vad det var för 2-30 år sedan. Så har man problem i Tyskland skall man nog inte fortsätta längre bort :)

Hej! Vi kan inte tyska, franska, spanska och ytterst lite engelska men vi har klarat oss bra ändå. Har varit till vårdcentral och tandläkare inga bekymmer.
Med vänlig hälsning frank
 
Toppen