• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första cachen

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Lycka till!
Efter att du hittat den första är du fast för
geocaching är mycket beroendeframkallande.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Ja det blir lite av ett tvång att kolla efter cachar när man stannar nånstans, sen är det lite kul att lägga ut några själv också. Jag har tagit några ftf också, first to find, då känns det extra kul.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Det är en typ av "skattletning" med hjälp av GPS koordinater.
Det är gömda burkar i alla storlekar som man letar upp och där finns en loggbok som du skriver datum och signatur i, sen skriver man på hemsidan under den gömmans sida att den är hittad. Burken ska gömmas tillbaka på samma ställe så näste letarare får göra samma sak.
Geocaching - The Official Global GPS Cache Hunt Site
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Första cachen

Det roligaste är att placera egna cacher!
Här finns en av mina med en magnifik utsikt, i klart väder ser man en fjärdedel av Bohusläns kuststräcka. Har man tur kan man med kikare skönja norska fjäll.

Cachen på Släviksfjället

aPA273193.JPG
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Regande mig för 2 år sedan och inte letat efter någon ännu. Startade en av apparna och upptäckte att jag står med HB:n 35 meter från den närmaste och har ca 15 till inom 1km. Måste leta när det blir ljust. Verkar kul.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Glöm inte att läsa "Beskrivning" där de flesta cacheägare skriver om platsen där cachen ligger, då blir det en liten historielektion också . Lycka till/Staffan
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Det bästa med att geocacha tycker vi är att man kommer till platser där man aldrig annars kommit på tanken att besöka, man får se nya vyer och man får frisk luft och god motion. Vi har även fått se och lärt oss mycket om vår egen hembygd som vi utan cachingen säkert skulle missat.
Dessutom träffar man mycket trevligt folk också!
Är dessutom gömman välgjord och finurlig så går man hem med ett leende på läpparna...
Bara fördelar med att geocacha alltså!

Bilgrun
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Det går rätt bra med en nyare Smartphone som har GPS stöd, bra om glonass-stöd finns också. Skapa konto på geocaching.com, gratis funkar, annars kostar det 30$ om året och då får man lite mer funktioner. Men börja med gratis och känn efter om det passar er. Sen kanske en bättre handgps.
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Första cachen

Jag har en Samsung med glonass och appen c:geo.
Är nu uppe i 14 logade och det blir bara roligare och roligare. Har nästan, men bara nästan, inte tid för att gå in på Husbilsklubben.se :wink:

Har löst några mystar idag och ska kolla upp dom i morgon.
 

gunfre

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
10253
Medlemskap
2021
Hej Anders

Kommer just nu tillbaks från Lysekil stått i södra hamnen 4 dar " tömt" stället på casher men jag tror att jag missat din vacker bild!
Geocashing är så kul vi har hittat 124 st på två år bra motion och många spännande ställen
Med vänlig hälsning
Gunfre Gunnar Fredriksson Munkedal
 
Toppen