• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstärkning Duschgolv

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2.8 Jtd
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: CI
Husbilsmodell: Carioca
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Inredning
Tänkte dela med mig av förstärkningsarbetet på mitt dusch/toa golv jag fixade i sommras

På min så var golvet sprucket vid toan och själva frigoliten som skulle stötta golvet underifrån var deformerad av punktbelastning från normal användning.
Jag klurade ett tag på hur jag skulle förebygga att det nya golvet som jag köpt skulle kunna förstärkas så det inte skulle spricka.

Golvet är i mitt fall är gjort av någon form av ABS plast så jag konsulterade med lite olika kunniga å komm fram till att polyester plast armerad med glasfiber borde fungera. övervägde även epoxy men det är dyrare och giftigare att hantera.
steg 1. började med att tvätta av ytan med Aceton och sedan ruggade jag med ett 80 papper över hela ytan.
steg 2. palla upp golvet så det ligger plant och inte "hänger" . lägg 2 lager matta i botten och låta härda om allt görs samtidigt finns risk att det blir varmgång å att abs plasten slår sig.
steg 3. dagen efter tvätta ytan med aceton och rugga med 80 papper igen, lägg ett lager matta till och sedan ett lager divynicel följt av ett par lager matta till så att golvet får en helt plan yta mot frigoliten som det får stöd av.
Resultatet blev ett väldigt stabilt golv som väger ca 5kg mer i mitt fall. men det känns stumt som ett betong golv att gå på.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Irriterande att duschgolven är så kass. Har själv repat två Hymer och dessutom kollat in dussintals andra beg bilar med spruckna golv. Enligt min erfarenhet är det viktigt att fixa en stabil plattform för golvet, fogskum är ett alternativ, någon annan som har bättre förslag?
På vår nuvarande B644 var själva golvet bra, understödet är helt ok men det uppvisade ändå sprickor kring avloppen. När jag skulle spola ur dessa inför vintern sprack det helt och hållet och vattenlåsen lossnade, lösningen blev att tillverka ett pressverktyg och pressa fram rostfria insatser samt montera ny avlopp, detta funkar nu ok.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jo det värkar vara ett ganska vanligt problem tyvär.
Som du säger så är det viktigt att plattformen som golvet vilar på är stabil i förhållande till väggarna annars om det flexar för mycket så rör sig hela golvet å siliconet riskerar att lossna mellan vägg å golv.
Själva konstruktionen av Våtutrymme i husbil värkar inte gå under någon vidare byggnorm för våtrum ens i närheten av vad som gäller för hus :(

Så här i efterhand ångrar jag lite att jag köpte ett nytt golv det a ca 4500:-hadde varit bättre å gjuta en plugg av det gammla golvet. och sedan gjort nytt i glasfiber å gelcote unjefär som man gör båtar här i byn.
En nackdel med orginal golven/plasten är att dom inte tål bla sololja jag fick ligga med polish å polera yta efter tanklöshet.

Jag såg sprickorna i golvet redan innan köpet så jag räknade med kostnaden och var lite orolig över om det skulle hinna komma hem innan semestern 5 veckors leverans.. så jag beställde innan jag rivit isär det för att kunna byta det snabbt.
jag har sparat det gammla golvet som reserv så jag kan göra en plugg om det skulle behövas i framtiden.
 
Toppen