• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag till Webb, beträffande husbilsplatser i Spanien.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det här inlägget ligger säkert fel, men webb kan ta bort det efter att ha läst mitt förslag.

Det gäller den geografiska indelningen i Spanien. Idag är indelningen byggd på Spaniens 17 autonoma regioner, korrekt men kanske lite förvirrande för vissa.

De regioner som får flest besök av HBK’are är troligen Valencia, Murcia och Andalucia och det är kanske där man skulle kunna göra det lite enklare att söka ställplatser.

Regionen Valencia är uppdelad i 3 provinser (landskap), Castellón, Valencia och Alicante. För någon som inte är hemma i den federala uppdelningen av Spanien, blir troligen förvillad när hon skall hälsa på vänner i Torrevija, men skall leta husbilsplatser under Valencia.

Föreslår därför att åtminstone regionen Valencia, splittras och delas upp enligt provinserna, Castellón, Valencia och Alicante.

Murcia, inga problem eftersom provinsen och regionen är samma sak, Murcia.

Andalucia däremot består av 8 provinser och jag tror att det skulle bli sökvänligare även där om indelningen blev på provinsnivå.

I all välmening.

TommyD
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Känns som lite överkurs. Om de som lägger in platserna inte vet vilken provins de är i, hur skall webbarna veta det, de kanske inte övervintrar i Spanien. Letar man man en plats så är det upp till kig och lägga ned några minuter till och ha en karta till hands.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det här inlägget ligger säkert fel, men webb kan ta bort det efter att ha läst mitt förslag.

Det gäller den geografiska indelningen i Spanien. Idag är indelningen byggd på Spaniens 17 autonoma regioner, korrekt men kanske lite förvirrande för vissa.

De regioner som får flest besök av HBK’are är troligen Valencia, Murcia och Andalucia och det är kanske där man skulle kunna göra det lite enklare att söka ställplatser.

Regionen Valencia är uppdelad i 3 provinser (landskap), Castellón, Valencia och Alicante. För någon som inte är hemma i den federala uppdelningen av Spanien, blir troligen förvillad när hon skall hälsa på vänner i Torrevija, men skall leta husbilsplatser under Valencia.

Föreslår därför att åtminstone regionen Valencia, splittras och delas upp enligt provinserna, Castellón, Valencia och Alicante.

Murcia, inga problem eftersom provinsen och regionen är samma sak, Murcia.

Andalucia däremot består av 8 provinser och jag tror att det skulle bli sökvänligare även där om indelningen blev på provinsnivå.

I all välmening.

TommyD
Bra idé. Dock, vi hoppas på att det nya systemet för våra husbilsplatser ger oss andra möjligheter att söka; att man ska kunna söka direkt med hjälp av kartan - visuellt/dra/flytta/zooma in/ut eller genom att mata in t ex ort eller adress. Jämför appar som Stellplatz Radar eller Campervan.guide.

Dock, det man kan fundera på är hur vi ska organisera/strukturera PDF-filerna, kanske de ska delas upp för Spanien som du säger? Så, vi tackar och tar med oss ditt förslag in i spec-arbetet :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Känns som lite överkurs. Om de som lägger in platserna inte vet vilken provins de är i, hur skall webbarna veta det, de kanske inte övervintrar i Spanien. Letar man man en plats så är det upp till kig och lägga ned några minuter till och ha en karta till hands.

Förstår hur du tänker, men nu tänkte jag tvärtom. Dvs. jag tänkte på den som planerar att resa, eller den som reser och letar efter lämplig plats för övernattning. Inte den som har vänligheten att lägga in platsen.

Har själv lagt in flera husbilsplatser , då har Webb alltid fixat det här med placering och koordinatorer som jag själv inte klarat.

Nu ser jag att det finns ännu ambitiösare planer vad beträffar att hitta lämplig övernattning och då blir mina funderingar inte aktuella.

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Direkt sökning på kartan med registrerade platser runt markören (helst med avstånd) vore bra. Det ska vara lätt att hitta ställen i färdriktningen utan att behöva öppna flera fönster...
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, vi har i princip samma upplägg i vår kravspec. Plus lite mer (t ex möjlighet att kunna filtrera/söka på typ av plats, platsens omgivning, mm). T ex "Ställplatser vid Gästhamn", "Friplatser vid Badplats", etc. Med olika ikoner på kartan för typ av plats (ställplats, campingplats, parkering, friplats, rastplats, ...).
 
Toppen