• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försening av ny husbil

Sillpatte

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4884
Medlemskap
2024
Beställde i oktober en ny McLouis 4250 kg Nevis av Autohallen i Lomma med leverans den 15 mars och dumt nog lämnade vi in vår gamla som inbyte. Vi skulle tillbringa vintern i Thailand, så vi tyckte det var smidigt att kunna hämta ut den nya bara några dagar efter vi kommit hem, vi kom hem den 8 mars.
Idag skriver vi den 28 maj och vi har fortfarande inte fått bilen.
Vi har fått förklaringen att Fiat fått så stor beställning av tunga chassi, så de har inte hunnit med. Och sedan så kommer transporterna inte fram från Italien på grund av att det saknas transportbilar, då Volvo inte levererar lastbilar ner i Europa av någon anledning och då finns inga trailers att köra husbilar norrut.

Finns det nån därute som har råkat för samma sak nu i vår?
OM det nu är rätt som de säger, kan man begära kompensation och i så fall hur mycket.
Till saken hör att de ett par dagar efter vi lämnat vår inbyteshusbil, så körde de upp den till Karlstad, så vi har inte kommit åt den så enkelt.
I och för sig har de erbjudit oss att få låna en bil gratis , då vi påtalat behov vid speciella tillfällen, men vi har tyckt det är för bökigt att hämta och lämna bilen, 12 mil bort.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Försening av ny husbil

Har ett par bekanta som köpte en HB på mässan i Jönköping i september 2014, leverans skulle ske senast april2015. Jag bad dom fundera på en hävningsklausul om leveranstiden inte hölls. Detta var deras första bil, en Kabe TM. Dom har ännu inte fått bilen. Senast de fick besked skulle bilen komma så dom skulle kunna använda den till Vätternrundan den 20/6. Nu har beskedet kommit att dom inte får den till Vätternrundan. Dom får låna en bil gratis men att åka från Skåne till Eskilstuna (tror jag) tur retur för detta är ju dubbelt bökigt. Nu är beskedet att dom inte vet när bilen kommer. Dom har fått ungefär samma förklaring att fördröjningen ligger nere i Italien.
Ett tips till alla som köper nya bilar är att få en hävningsklausul i köpekontraktet att om bilen är mer än en månad försenad har jag som köpare rätt att häva köpet utan kostnad.
Jag har gjort så två gånger, första gången gick det utan någon invändning. Andra gången knorrades det men jag stod på att det inte blir någon affär annars.
Lycka till och hoppas bilen kommer snart.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

Vi beställde en Frankia på Elmiamässan i höstas med leverans ca 15 april. Den gamla lämnade vi in i början på oktober.
Redan i början på mars kunde jag se att Forsbergs registrat in den hos transportstyrelsen. Vi ringde o sa att vi tar den så fort vi kan och det blev 1 april (inget skämt).
Det var bra för vår gamla hade Truma luftvärme, och den nya har vattenburen värme med värmeväxlare. Att få värmen och varmvattnet som jag vill ha den, har tagit en stund att klura ut hur man gör, MEN... Gå in på ALDES hemsida så kan man öva på alla knapptryckningar. Värmeväxlaren var en bra grej, nu har vi alltid varmvatten när vi kör och stannar för mat och fika.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

Om du inte har en klausul i avtalet om ersättning vid leveransförsening, så gäller följande enligt konsumentköplagen. Denna lag är icke dispositiv.

Rätt till skadestånd

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom
säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett
hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha
räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha
undvikit eller övervunnit.

Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller
delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast
om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har
anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Lennart
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

Hur vågar ni lämna Era gamla bilar i förtid. Har ni tagit en bankgaranti för värdet? Tänk om samma händer med dessa företag som det hände med Mobile life. Det hade bra kreditbetyg men gorde jättekonkurs ändå. Att lämna inbytet i börtid bör man inte göra.
 

Sillpatte

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4884
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

Vitsen med detta förfarandet för vår del var att vi tillbringar hela vintern i Thailand och att då få husbilsfirman att se till husbilen hela den tiden, tyckte vi var bra. Tanken var ju att vi skulle hämta bilen en vecka efter hemkomsten.
Att det sen är förseningar längs hela vägen, var det ingen som visste då.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

törs man fråga hur de ersätter er vi har samma problem med bengt i Örkelljunga nästa sommar
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

Idag var vi ute på Kabe Center Öggestorp och hämtade hem vår inbytesbil eftersom leverans skulle ske enligt avtal 160531 efter diskussion med säljare fick vi veta att prioriteten ligger på leverans 160701.:mad:
Vad göra?

Vi räknar med att åka på semester vecka 25.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försening av ny husbil

Jag gick ut och kollade på Kabe Center och dom är anslutna till HRF (Husvagnsbranschens riksförbund). Det betyder att de regler som redovisats ovan gäller.

Det är vi som säljer husbilar i Götaland!

Om säljaren påstår att det är en specialbeställning och att det inte går att häva köpeavtalet pga det, då måste ni ha gjort mycket speciella beställningar. Inte bara typ: en solpanel eller ugn.
 
Senast ändrad:

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Försening av ny husbil

Ersättningsbil behöver vi inte vi körde hem vår Hobby som vi gjort iordning för inbyte.
Kontraktet skrev vi på Elmia mässan i september med leverans den 31/5.
Att dom inte kan hålla leveransdatum är lite dålig planering det är ju nio månader sedan den beställdes.
Anledning var små fel som larm någon lucka på toaletten, nåt med strömmen och cykelställ. Prioriteten på leverans har fabriken lagt till den 1/7. Det tar ca 300-360 timmar att bygga en husbil enligt deras sida. Man kan ju tro att dom börjar bygga på en helt ny bil igen.

Att det sedan blir en månad senare och fler mil på vår egen husbil är inte vårt problem.

Janne
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försening av ny husbil

Ersättningsbil behöver vi inte vi körde hem vår Hobby som vi gjort iordning för inbyte.
Kontraktet skrev vi på Elmia mässan i september med leverans den 31/5.
Att dom inte kan hålla leveransdatum är lite dålig planering det är ju nio månader sedan den beställdes.
Anledning var små fel som larm någon lucka på toaletten, nåt med strömmen och cykelställ. Prioriteten på leverans har fabriken lagt till den 1/7. Det tar ca 300-360 timmar att bygga en husbil enligt deras sida. Man kan ju tro att dom börjar bygga på en helt ny bil igen.

Att det sedan blir en månad senare och fler mil på vår egen husbil är inte vårt problem.

Janne

Enl. det köpeavtal ni skrev på, måste det gå 2 veckor efter utlovad leverans före ni kan rikta några anspråk på säljaren.
 
S

sunrise

Guest
Sv: Försening av ny husbil

Det är inte bara i Sverige som husbilar är fösenad leveranstid på, jag beställde en ny bil i Tyskland i mitten av december för leverans mitten av mars först nu meddelades att bilen är klar för hämtning.
Orsak var ovanligt hög belastning hos Fiat, jag har begärt kompensation för dröjsmålet får se vad som kommer ut av det.
Owe
 
Toppen