• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringspremier

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
I väntan på min nya 3-axlade bil om 5t, så försöker jag hitta vilket bolag som har lägst premie.
Jag trodde att Folksam skulle ligga bra till med de rabatter man ger. dels för om man är medlem i husbilsklubben och att man också har hemförsäkringen hos Folksam. Men döm om min förvåning, av de fem bolag jag frågat så är Folksam dyrast, trots rabatter.

Är det någon med liknande bilstorlek som har kommit till något annat resultat? :confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Försäkringspremier

Sätt premien i relation till vad som ingår så blir kanske resultatet ett annat. :)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Försäkringspremier

Det går väl inte att jämföra olika bolag
om man inte vet vad som ingår.
Tommy R
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Försäkringspremier

Hej!
Vi har en bil som väger 5ton.Den är försäkrad i Dina försäkringar
Och vi betalar 4033:- per helår.Normala självrisker med assistans.
Har fått lägre premie jämfört med föregående år.
Anders
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringspremier

Min folksamförsäkring kostar 4291 kr om året och det jag lurade lite på är stöldskyddskravet med antingen ratt eller växellås för att skyddet skall gälla, var köper man sådana?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringspremier

Min folksamförsäkring kostar 4291 kr om året och det jag lurade lite på är stöldskyddskravet med antingen ratt eller växellås för att skyddet skall gälla, var köper man sådana?

Det kravet uppfyller väl redan alla moderna bilar?
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Försäkringspremier

Jag har även fått samma dåliga svar av folksam och jag har jämfört alla villkor o Trygg Hansa var ca 1500;- billigare/år
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringspremier

Det går väl inte att jämföra olika bolag
om man inte vet vad som ingår.
Tommy R
Instämmer helt med Tommy, kan dessutom tillägga att premierna även baseras på, sådant som;
¤ antal skadefria år och liknande
¤ var man bor i landet
¤ om man har fler försäkr i samma bolag (p-bil, hus, båt, mm) - inte Folksam tydligen, se nedan
¤ om man har rabatt på delförs genom någon organisation (ex fackförening eller HBK)
¤ om man flyttar till ett nytt f-bolag och får "inträdesrabatt" där under 1:a året
¤ om bilen har grundläggande försäkringar (ex vagnskada, assistans) med från nybilsköpet
¤ värdeklass på HB'n map tillkommande krav från vissa f-bolag (ex värde över 1 Msek, dyra framrutor, reparationskostnader unika för biltypen, mm)

Själv har jag kunnat konstatera att from förra året så har IF blivit billigare (för samma tjänster) än just Folksam enligt förra årets offerter och i år 2013 har Folksam
höjt min premie medan IF sänkt den till ca 5.300:-/år (helförs). Allt baserat på att jag har alla förs (HB, Villa/hem, P-bil, p-släp) hos resp bolag! Inget annat bolag har varit i närheten av att kunna konkurrera med både pris OCH innehåll i vårt fall!

Fick nu i mars 2013 via HBK's handläggare hos Folksam veta att deras rabatter för dem/oss som har flera försäkringar hos dem nu tagits bort! Detta kan ju förklara en del men inte allt, fö ger det mig fn 20% i rabatt hos IF = inget att spotta åt! Kan tillägga att tidigare låg alla våra försäkringar hos Folksam men de kan kanske bli bättre i framtiden igen, detta är en sjuk marknad som kräver ständig uppföljning!

Bilen, jag har en Hobby 75TL 5ton, Åm 2012 och vi bor inom Kungsbacka kommun!
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringspremier

Jag får tacka för alla (olika) svar som inkommit.

Av de inkomna svaren, så här långt, ser det ut som att DINA och if är de "billigaste" bolagen. Om de är de mest prisvärda återstår att se.
if ger en förstaårsrabbatt vilket gör att de ligger lägst år 1.

Håller för övrigt med om, att man inför varje nytt försäkringsår får göra sig omaket och jämföra bolagen igen, i jakten på lägsta kostnad till mesta innehåll.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Försäkringspremier

I år får vi som har Folksam 4% i återbäring på det vi har betalat i premie enligt deras hemsida.
Arne.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringspremier

Computer Sweden:

If:s nya mobilapp Safedrive är ett exempel på att försäkringsbolagens hunger att kartlägga kunder i realtid kan visa sig större än hos Facebook och Google.

Mobilappen Safedrive riskanalyserar bilisters körbeteende i realtid. För de som kör säkert och låter sig övervakas av försäkringsbolaget väntar sänkta försäkringspremier.

Nu när försäkringsbolagen släppt övervakningsanden ur flaskan kan diskuteras vad som kan bli nästa steg. Krav på att följa dina rörelser via mobil-gpsen för att se vilka områden i du rör dig innan du får en olycksfallsförsäkring?
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Försäkringspremier

Usch, vad detta låter obehagligt. Men å andra sidan så behöver man inte gå med på det och det har vi inte en tanke på. En högre premie är värt att slippa bli kontrollerad. Det låter lite Ryssland i våra öron.
Glad Påsk på Er alla där ute!
 

Gurra P

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1932
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringspremier

Kolla så att det är fast självrisk på glas ej procent för det kan bli dyrt särskilt om man har en helintegrerad. hälsningar från en som har varit med om detta!
 
Toppen