• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsfakta

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsfakta

Jo det är nog så. Men som vanligt så är man ju lite undrande hur det fungerar när det verkligen skall nyttjas.
Har "alltid" haft Lf tidigare och måste erkänna att det aldrig varit några problem med dem. Har haft alla försäkringar genom dem och trott att jag gjort en bra affär (prismässigt). Men när man får tummen ur och verkligen börjar kolla vad som gäller och inte så är det nog inte så bra med Lf´s rabattsystem. Speciellt när det gäller husbilsförsäkringar.
/ Frank
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Försäkringsfakta

Hundvakten!
Inkluderar enligt brev från Länets "moms på trafikdelen". Vad jag kan se så har jag inte betalat något utöver denna totalpremie 3487:- (för tiden 1/3 -08 - 1/3-09). Någon skattedebitering därutöver kan jag inte påminna mig eller hitta i min försäkringspärm.
aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Så här ser min försäkring ut från Trygg Hansa.

Fordon: Fiat Ducato CI Aut 15
Årsmodell: 2003
Trafikbonusklass: 9
Antal skadefria år: 36

-------------------------------------------

Självrisker.
Trafik: 0 kr./1000 kr. för förare under 24 år
Brand: 1500 kr.
Stöld: 1500 kr.
Glas: 1500 kr. vid byte,100 kr. vid reparation.
Rättsskydd: 20 %,lägst 1500 kr.
Räddning: 1500 kr.
Krishantering: 0 kr.
Reseavbrott: 0 kr.
Vagnskada: 3000 kr.

Årspremie: 4392 kr. inkl. skatt.

Lennart.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Försäkringsfakta

Fordon: Fiat Niesmann Arto 69
Årsmodell : 2008
Nyvärde: ca 990
Vikt: 4000
-----------------------------------
Självrisk
Trafik 0
Brand 1000
Stöld 1500
Glas 1500 vid byte
Räddning 1500
Rättsskydd 20% lägst 1000
Maskinskada 2000 eller 5000
Reseavbrott 0
Vagnskada 3000

Premie helårs 5430
Skatt 454 idag kommer mer snart ( gäller alla)
Summa 5884
Bolag Motormännen
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsfakta

Caravan Husbilsförsäkring
Eura Contura 692 -03
Nyvärde 700
Ej förare under 25år

Brand 1000kr
Stöld 1500kr
Glas 1500kr vid byte
Räddning 1500kr
Rättsskydd 20% av kostnaden, lägst 1000kr
Maskinskada 2000kr eller 5000kr om den är 8år eller gått 12000mil
Kollision djur 0kr Ersätter vagnskadeavgiften, eller reparation, upp till 6000kr om vagnskadeförs. saknas
Vagnskadeörsäkring 3000kr

Premie 2553kr
Skatt 236kr
Totalt 2789kr
 
F

F.d. 17071

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Hej
Agående vagnskadegaranti vi har köpt en ny Burstner och där ingår det vagnskadegaranti i 3 år
Mvh Sollenarna.
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Försäkringsfakta

Länsförsäkringar.

Fordon Rapido 983 Mercedes
Årsmodel 2008
Nyvärde 900
Vikt 3880
------------------------------------------
Självrisk
Trafik 1000
Brand 1500
Glas 35% av skada, lägst 1000
Stöld 1800
Räddning 1200
Rättsskydd 20% av skada, lägst 1000
ansvar 600
Vagnskada 6000

Premie 4878 inkl skatt
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Iveco 35-9/SMC
1983
Totalvikt 3500 kg
Värde ca 80.000?
Trygg-Hansa
Bonusklass 9, 35 skadefria år
Endast trafikförsäkring 946:-
Försäkringsskatt 303:-
Total försäkringskostnad, endast trafikförsäkrad 1249:-
Självrisk 0:- / 1000:- förare under 24 år
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Försäkringsfakta

logo.png


CARAVAN SLÄPVAGNSFÖRSÄKRING
Försäkringsbesked
Försäkringsperiod 2008-06-11 - 2009-06-10
Fordon FOBO 750
1986

Egendom Ja
Brand 1500:-
Stöld 1500:-
Glas1500:-vid byte/200 vid reparation
Rättsskydd 20% av kostnaden,lägst 1500:-
Vagnskada Nej

Premie 101 kr
Betalningssätt Faktura-helår

imgp9264_small_.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsfakta

Hej, jag ser redan att jag betalar ca en tusing för mycket / år.
Anade att man blir lite blåst..

Det bästa vore om webgubbarna kunde ordna ett formulär så man kunde mata in uppgifterna i fasta fält.
Och sedan sortera på valfria fält/kolumner. Tex mest signifikanta fält BILENSVÄRDE och sedan på ÅRSPREMIE.

Det vore kanon...... kan ni det webgentlemän ??

Hälsningar
Dag

Hundvakten, det skulle gå bra att använda ett vanligt Excel-blad för detta formulär, är du - eller någon annan - intresserad av att ta hand om en sådan presentation är det mycket bra och ett tillskott till den information som medlemmarna i HBK ger varandra.

Dokumentet kan klistras in i övre delen av "HBK Information" där endast medlemmar kan läsa, låser/skrivskyddar författaren dokumentet så att endast författaren (eller en ev. arbetsgrupp) kan lägga in nya data får man även ett skydd mot oönskade ändringar.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Kjell, bra idé, men jag behärskar inte Excel - tyvärr.
(lite pinsamt efter 30 år inom IT)

Deltager dock gärna i någon form av försäkringsgrupp om en sådan behöver bildas..

Mvh
Dag
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Visst är det både intressant och viktigt för husbilsekonomin att utbyta information, erfarenheter och tips på detta sätt. Helst bör det inte startas nya trådar i ämnet utan samla allt material under en och samma rubrik. Man kanske kan sammanföra denna med tidigare trådar om CC-försäkringar??

Jag har en Dethleffs 6981, årsmodell -07 med nybilsvärdet 700´ ca. Förra året var helårspremien 4.534 kr, men som höjdes till 5.514 kr för detta år (skatten om 502 kr ej inräknad), i övrigt helt oförändrade villkor. CC / Codan Forsikring i Sthlm svarar på min fråga vad som föranlett höjningen på följande sätt:

"det första året fick du 25 % rabatt på premien - i år sänkte vi den till 17 %"

"vi räknar ut premien individuellt för varje försäkringstagare"

"din för detta år debiterade premie är helt korrekt"

Jag försökte förgäves få svar på ett antal "varför". Jag försökte också få svar på frågan varför inte årlig körsträcka påverkar premien för husbilsförsäkring så, som gäller för personbilar. Jag anser det vara rimligt att en husbil, som körs t ex 2000 mil per år utsätts för större risker än en som kör t ex 600 mil.

Sven-Åke är ju bara att gratulera med den ca 1.500 kr lägre premie du fått för en i stort sett likvärdig bil, men man kan ju inte låta bli att undra över förklaringen. Den relativt låga skatten om endast 318 kr får mig att undra om din försäkring verkligen gäller ett helt år?? Vägverket ger ju ingen rabatt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Hej Allis,

Ja min försäkringspremie är väldigt låg nu men den gäller ett år fr.o.m 2008-07-01 som är försäkringens förfallodag. Som jag har berättat i en annan tråd så har jag nu bytt från Länsförsäkringar och den årliga besparingen blev 2759 kr med likvärdiga eller tom bättre villkor!

Min bil har tjänstevikt 3850 kg och de sista 350 kg blir väldigt dyra på Länsförsäkringar. Jag informerade att premien var väldigt mycket fel och att jag nu måste byta bolag men det hjälpte inte.

Beträffande olika premie för likvärdiga bilar så tror jag att bostadsort har inverkan.

Skatt 32% är inräknad.

Sven-Åke
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Försäkringsfakta

Om vi jämför försäkringspremier bör vi veta om vi jämför äpplen mot päron eller krona mot krona. Jämför villkoren (inte lätt) mot varandra och se vad det kostar.

Vilken försäkring är bäst? Den som är billig eller den som gäller när vi råkar ut för skada?

Jag undrar vad självrisken blir på en helintregerad bil om framrutan "ryker". En glasskada kan sabba 20 års skadefri tid, har ni tänkt på det?

Oavsett premie och självrisker som ser bra ut gäller det att jämföra villkoren för att försäkringen skall gälla.


Lycka till i försäkringsdjungeln.

Bonzos husse
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Bronzo: Påverkar en GLASSKADA=stenskott Bonusen på försäkringen ??
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Bonzo, på förra bilen som var helintegrerad fick vi en stor bumling på rutan som sprack.
På en helintegrerad bör man absolut ha en försäkring med fast självrisk på glas, vilket innebar i detta fall 1500 pix.

Dvs, inte procent på kostnaden.....

ds
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Bonusen är inte så mycket värd nu då bolagen inte har ngn bonuskommunikation. Du blir straffad i det egna bolaget med en högre premie vid en skada. Nyvärde och bostadsort gör dom stora premieskillnaderna. Skillnaderna i försäkringspremier beror också på vald självrisk.
 
Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringsfakta

Så här ser det ut i Finland Fiat LMC Ducato 14 -90

Trafikförsäkring 478 € /år

Bas kasko 632 € /år
-Kollisionsförsäkring självrisk 151 €
-Älgskadeförsäkring 151€
-Skadegörelseförsäkring 151€
-Brandförsäkring 151€
-Stöldförsäkring 151€
-Rättskyddsförsäkring 15% av kost.
-Bilräddningsförsäkring självrisk 0€
-Ansvarförsäkring 0€

Totalt 1 110€ Nu har jag lite bonos samt lite rabatt
så kostnader för mig är
Trafikförsäkring 345 € /år
Baskasko 147€ / år

totalt 492€ / år ca 4600 kr / år

Ha de paffw 1977
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Försäkringsfakta

Sven-Åke,

visst är det intressant att jämföra våra två fall! Du har en ett år nyare bil, ca 100´mer i nyvärde, våra försäkringar har identiska självrisker, och likväl har du ca 28% lägre premie och 37% lägre skatt.

Du tror, att det kan bero på att jag bor i Kungsbacka och du i Avesta. Visst vore det intressant att veta vilken förklaringen verkligen är. Sådana skillnader i premier känner man ju till från fastighets- och personbilsområdena, och kan man förstå till en del. Men när det gäller husbilar, som far land och rike omkring och inte särskilt mycket i hemorten, så är det inte lika lätt att förstå vad det beror på.

Och nog vill man kunna utgå ifrån att vi alla behandlas likvärdigt av försäkringsbolagen och att det inte ska kunna skilja särskilt mycket mellan två likvärdiga försäkringsobjekt.

Jag ska borra vidare utan att konkret namnge någon annan medlems uppgifter.
 
Toppen