• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsdjungel

F

F.d. 53054

Guest
Varför skall det vara så svårt med husbilsförsäkringar eller försäkringar i allmänhet!
Efter att bilen varit avställd under vintern ställer jag på den till 1/5, får då en faktura
på 1/2 års betalning t.o.m månad 10. Eftersom min huvudförfallodag är den 30/7 ringer
jag försäkringsbolaget och omtalar att jag inte vill betala längre än dit, och får då förklaringen att huvudförfallodagen är framflyttad till månad 10 eftersom jag haft den avställd. Jag undrar hur man kan flytta en huvudförfallodag bara för att försäkringen varit
vilad under en tid och var det stod i försäkringsavtalet. Svaret blev att jag kunde få den
aviserad på autogiro per månad i annat fall fick jag betala. Nu tänker jag inte betala den
via autogiro utan kontentan av detta blev att jag såg mig om efter andra alternativ och hittade till slut ett som passade utmärkt. Jag pratar inte om vilka försäkringsbolag för alla
hittar sina lösningar, men att detta är en djungel som måste vara svår att navigera genom med alla eventualliteter som försäkringsbolagen kan uttrycka sig med. I vår stora församling borde det finnas någon som är så pass försäkringskunnig att man skulle kunna
få fram en norm eller riktlinje för en beräkning av en försäkringskostnad på en husbil, lång,kort,billig,dyr,ny,gammal eller vilka kriterierna man nu vill ha för att ligga till grund när vi tecknar våra försäkringar. Vilken hjälp man skulle få när man började förhandla med ett försäkringsbolag, och vilken kundkategori för ett försäkringsbolag att få alla dessa uppgifter och verkligen se vilken stor säck pengar det handlar om för alla. I mitt
fall sparar jag c:a 1500:- på ett år för att försäkringsbolaget pratade SKIT.
 
Toppen