• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag och försäkringar

F

F.d. 1082

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Ok. tack för den upplysningen,man lär så länge man lever.

Lennart.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

När det gäller ersättning från flera bolag för samma skada så ersätts ibland invaliditet från flera bolag. Det är reglerat i vilkoren som följer med försäkringen och påverkar givetvis också premien. Därför är det inte priset som är den viktigaste biten utan omfattningen. Tyvärr köper vi i första hand försäkring efter priset istället för innehållet. Hur många köper varor utan att se vad som finns i påsen ? Skiljer det mycket i jämförelse så borde man ifrågasätta innehållets omfattning.
Underlaget borde då vara vid en prisjämförelse, vilka moment ingår, vilka är då självriskerna vid skada och vad säger villkoren för varje moments ersättning.
Nypriset och postnummer är stora premiepåverkare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Hej!
Jag har ett 40-årigt yrkesliv som polisman och Folksam är det enda försäkringsbolag där några äldre personer och vid minst ett tillfälle en yngre kille hört av sig till mig efter olyckor. Vid samtliga fall har Folksam på ett mycket konstigt sätt kommit fram till att båda har samma skuld, detta trotts det uppenbart är en som felat. När jag sedan åtagit mig att ring till Folksam har de varit så ångerfulla för detta fatala misstag och skall omeddelbart rätta till detta. Med detta i baktanken kommer jag ALLDRIG att försäkra något hos Folksam oaktat priset. När man försöker lurar äldre tycker jag gränsen är nådd...

Kjelle
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Okunnighet är ofta problemet och min erfarenhet efter 35 år i branschen och 15 år som försäkringsmäklare är att det är lika utbrett i alla bolag. Inget bolag vill ha dåligt rykte. Det kan vara dåligt utformade direktiv som tolkas felaktigt av personalen det är då man måste ta till hjälp av kunnigt folk. Överklaga och vara tydlig i sin redogörelse över hur skadan skett och exakt i ersättningskravet. Villkoret säger vad som ingår i avtalet och passar det där är det solklart, är det gränsfall det är då det blir tolkningsproblem.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Läste ett villkor med den här texten under vagnskadeförsäkring
Aktsamhetskrav
Du ska se till att fordonets däck
uppfyller de krav som ställs i författningar och föreskrifter
t.ex. mönsterdjup och säsongsdäck.

Bryter du mot aktsamhetskravet höjs
Självrisken med 3000 kr utöver grundsjälvrisken.

Jag kan förstå andemeningen men
Vad händer med dom som åker på vinterdäck året runt?
Tolkningen är klockren vid vagnskada förhöjd självrisk med 3000kr
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Då jag snart skall ställa på husbilen, så ringde jag runt och kollade lite priser idag för att se var det var förmånligast att försäkra bilen.
Förutom priset, som tyvärr många stirrar sig blinda på, så skiljer ju villkoren och självrisker en hel del.
Har du en direktimporterad bil som varit i Sverige mindre än tre år, så bör du verkligen läsa villkoren noga.
Jag ringde Länsförsäkringa Skåne, Folksam, SCR och Caravan Club. SCR o CC har samma danska bolag i botten, Codan, trots detta skiljer villkor och pris.

Här lite exempel:

Mina förutsättningar är: Bor i Malmö, Bilens vikt 3500 kg, Modell 2007, Importerad beg -07, Beräknat nypris 600.000:-

Länsförsäkringar: 3.889:- efter rabatt. Självrisk vagnskada 3.000, glas 35% av skada.
Ingen maskinskada, inget för kollision med djur. Krav på importbil, nyckelkodning, immobilizer samt rutmärkning.

Foksam: 4.624:- Självrisk vagnskada 4.000, glas 35%. Maskinskada upp till 10.000 mil.
Inkl.kollision med djur. Inga speciella krav på importerade bilar.

SCR: 3.882:- Självrisk vagnskada 3.000, glas 1.500 Maskinskada upp till 10.000 mil. Inget för kollision med djur. Krav på importbil, nyckelkodning, immobilizer samt rutmärkning. Maskinskada, extra självrisk om bilen varit här mindre än tre år + 10.000:-
6 mån vägassistans ingår.

CC: 4.017:- Självrisk vagnskada 3.000, glas 1.500 Maskinskada upp till 12.000 mil. Inkl. kollision med djur. Inga speciella krav på importbil.
6 mån vägassistans ingår.

OBS! Notera skillnaden mellan SCR och CC, som båda är samma bolag bakom, regler för importbil, miltal maskinskada samt djurkollision.
Dessa båda försäkringar kräver medlemskap i resp.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Burstner 03 får jag ge 3531kr på Folksam för vilket jag tycker är bra.
Här är maskin 10000mil självrisk 2000
Brand 1200
glas 35 %
Semesteravbrott
Vagnskada 4000

Gurra
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Hej Rolandn.
Observera att Folksam förutom maskinskada även omfattar maskiner i bodelen (självrisk 2000 Sek).
/ Hälsn Bengt
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag har haft I F det var inget bra bolag. När man fick inbrott i bilen ökade försäkringen med 1300 på tre år det blev ett tillägg utöver det vanliga. Fick till svar att alla bolag tar ut det. Hälsningar Bosse 1
 
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag vill göra en rättelse till mitt inlägg # 46.
Enligt nya villkor 2008 för Länsförsäkringar, så har de inte längre några speciella krav på importerade husbilar.

Pga bättre villkor är jag ändå beredd att teckna hos Caravan Club.
Det finns bara en hake, deras kundtjänst svarar inte på mail, trots flera dagars väntan.
Då blir man ju orolig vad som händer vid ev. skada.

Min fråga beror på att jag fått ett muntligt besked om villkoren, samt att det står helt annat i deras skrivna villkor på hemsidan.

Därför vill jag ha skriftlig bekräftelse, men de verkar att ha svårt att tyda det själva.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Hej.
En gammal tråd men som kan vara lämplig att skriva i.

Försäkringsbolag är utmanande att hantera.

Jag har en motorcykel från 83 som står i garaget sedan 20 år, avställd.
Har under alla dessa år betalat garageförsäkring på den.
Nu har storbolagen bestämt att man skall betala ca: 1200 kr i stället för 200kr om året.
Garageförsäkring går ej längre att teckna hos dem!? Luktar Kartellbildning efter att ringt runt en stund.

Dock fick jag ett tips som jag vill upplysa om, detta för mig passande försäkringsbolag: BILSPORT & MC - Försäkring för riktiga entusiaster
För mig blir det att punga ut med ett behagligare belopp på runt 500 kr.

Husbil fråga, mjjja. Vi har ju ett garage i husbilen, det kan gå ......
Stephan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Din MC är ju från 1983. Tag kontakt med Svenska Vetaranbilsklubben ( kan skaffa fram tel nr mm) Där är denna mc billig att försäkra
Hälsningar Bror
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Adressen till Mc-Veteranerna är www.mcveteranerna.nu tel.nr 044-121670
medlemsavg. 200:-/år Då får man en tidning (mycket läsbar) 5gr/år och möjlighet att få fordon förmånligt försäkrade. dessutom en "rallykalender" och möjlighet att annosera i tidningen.

Hälsn.......Ce-eN !
 
F

F.d. 7072

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Hej
Tänk på att kolla vad som in går i Trygg-Hansas försäkring avs husbil . De har t ex ej maskinskada
som in går i de flesta andras försäkring
Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag lät Insplanet ta reda på vilket bolag som var billigast och fick på så sätt ned priset nästan 1000 kr mot vad jag själv hade fått efter offerter hos olika bolag.
 
Toppen