• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag och försäkringar

F

F.d. 11203

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Vad menar Anders B med Folksam aldrig mer?? Vad har du råkat ut för???

Bonzo
För många år sedan tror att det var på 70 talet vid en motortävling skadades många personer allvarligt ersättningen var minimal och det var folksam som hade skadeförsäkringen.Fick då benämningen FOLKSKAM
MVH DEICER
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Eftersom vi har bytt bil nu så är inte våra förs kostnader aktuella.
Men angående glas förs.så har vi på T.H. 1500:- i självrisk.
Vi bytte rutan hos Glasmätarn i Borås och då ingick 1 års självriskeliminering från Solid.
Vilket vi tyvärr var tvungna att använda oss av.:wub:
Tack Eva & Hasse
Betr generellt 1500 Sek så bör det väl märkas på försäkringspremien för husbilar med billigare vindrutor, annars subventionerar ju vi kunder med delintegrerade och alkovbilar försäkringspremien för kunder med helintegrerade vindrutor.

Det skiljer kraftigt i kostnader för att ersätta vindrutor, 5.000 för delintegrerad resp 45.000 Sek (bussstorlek >100.000 Sek ?) för helintegrerad. Jag kommer i framtiden att använda detta som ett argument för att pressa priset på min egen premie - så länge vi har en delintegrerad bil.

Som princip tycker jag det är helt fel om försäkringsbolagen inte på något sätt byggt in denna stora merkostnadsskillnad (>40.000 Sek) redan i dagens premieregler.
/Hälsn, Bengt 333
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Bengt-Åke vad får dig att tro att kompisen fått en annan bedömning i ett annat bolag? Jag tror att du överreagerar. När man får ta del av helheten visar det ofta en annan bild av det hela! Det är lätt att klaga och kasta sk-t och det är svårt att ta ett negativt besked även om man vet att det är riktigt.

Bonzos husse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Bengt
Så går det väl inte att tänka.
Ju större garage desto mer prylar allså dyrare förs.?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Är det inte så att bostadsort spelar en stor roll i dessa sammanhang. Det är förmodligen betydligt dyrare att försäkra en husbil om man bor i en storstad jämfört med en liten lugn bonnhåla.

Detta gör att man möjligen kan se prisskillnader mellan olika bolag för en specifik bil, men det ger ingen prisbild för hela landet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Om försäkringspremien skall differentieras på grund av om bilen är helintegrerad med stor vindruta eller delintegrerad/alkov med standardruta så skulle vi kanske kräva prisdefferentiering på grundval av vad vi har i bilen också. En bil med fäste för GPS, synlig backkamera och TV-antenn borde då bli dyrare att försäkra eftersom detta rimligtvis borde locka till sig tjuvar mer än en bil som kanske inte har dessa tecken på eventuell förekomst av stöldbegärlig egendom.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Michael
Vi flyttade från en förort till Borås in till staden ca 1,2mil kostnaden för förs. ökade med ca1000 sek/år så du har helt rätt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Är det inte så att bostadsort spelar en stor roll i dessa sammanhang. Det är förmodligen betydligt dyrare att försäkra en husbil om man bor i en storstad jämfört med en liten lugn bonnhåla.

Detta gör att man möjligen kan se prisskillnader mellan olika bolag för en specifik bil, men det ger ingen prisbild för hela landet.
Michael
Naturligtvis har du rätt i vad du skriver betr bostadsorter men vi är ju rätt så många som bor i bonnhålor av typ Kungsbacka (framgår ju när jag skriver) och som själva kan jämföra sig om inte annat.

Vad gäller GPS, backkamera, mm så är det småsaker i sammanhanget men väl reglerat hos försäkringsbolagen (begr ersättning, värden, mm).
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag saknar i trådens olika inlägg en faktor, som rimligtvis borde ha stor betydelse för premiens storlek, nämligen bilens värde. I mitt fall har jag CC-försäkring med premien 4.534 och bilens nyvärde är noterat med 675 tkr och ålder ett år.

Självriskerna är:

brand 1000
stöld 15
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Allis
Vår bil har ett nyanskaffningsvärde på 700000kr. Modellen 2003. Ger en premie på 2789kr på CC.

En liten tanke när det gäller försäkringar. Varför sätter man ett nyanskaffningsvärde på en en bil som är fem år gammal på 700000kr? Bilen är inte värd mer än högst 500000kr. Borde inte nyanskaffningsvärdet vara ett värde på bilen för att få en likadan som ersättning??
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Jag saknar i trådens olika inlägg en faktor, som rimligtvis borde ha stor betydelse för premiens storlek, nämligen bilens värde.

I mitt fall har jag CC-försäkring med premien 4.534 och bilens nyvärde är noterat med 675 tkr och ålder ett år.

Självriskerna är:

brand 1000
stöld 1500 jag har inget larm
glas 1500 vid byte jag har alkovbil
maskinskada 2000 upp till 8 år eller 12000 mil, därefter 5000
kollision med djur 0
reseavbrott 0

För villa, olycksfall, hundar har vi annars Länsförsäkringar, men de är enligt mina kontakter helt ute och cyklar när det gäller husbilsförsäkring. Både förra året och i år envisas de med att utgå från tariffen för "tung lastbil" och offererade drygt 14.000 kronor som premie!!!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Till Håkan J - bilens värde får man bestämma själv, inom rimliga gränser och utgående från bilens nyanskaffningsvärde och årlig värdeminskning. I allt väsentligt som vid husförsäkringar.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Med så många medlemmar som vi är finns det ingen som sysslar med försäkringar som kan svara hur reglerna är?
:wub:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Vi bor i en bonnhåla och betalade 2007-11-01 - 2008-11-01 inklusive 32% trafikpremieskatt 3031:- för en husbilsförsäkring max 3500kg hos Länsförsäkringar Skåne. Inget värde på bilen angivet. Självrisker Trafik 1000:-, brand 1500:-, glas 35% lägst 1000:-, stöld 1800:-, räddning 1200:-, rättsskydd 20% lägst 1000:-, ansvar 600:- och vagnskada 3000:-.

Någon som blev klokare av detta?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Ja tack,
uppfattat att det är lite ovanligt med självrisk på trafiken. Ansvar, TryggH, IF, mfl har t.ex inte självrisk på trafikmomentet (om inte förare under 24 år).

Länsförs Halland ville ha 5.833 Sek för vår bil (Hobby 750, 4.500 Kg) ochså med 1000 Sek självrist på trafik.

Ha det bra i vackra Ystad med närhet till Österlen - ett av våra favoritområden
/ Mvh, Bengt 333
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Michael! Det var nästan exakt samma som våran, stöldsjälvrisken 1500kr premien 3395kr. LF Kalmar län.Mvh Olle.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Bengt! Självrisken på trafik är förhandlingsbar, högre självrisk lägre premie. Mvh. Olle.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Min erfarenhet av Folksam är inte heller den bästa.

Min mor hade av misstag dubbla försäkringar (olycksfall), Länsförsäkringar och Folksam. När hon råkade ut för en trafikolýcka skadade hon armen med mycket begränsad rörlighet som följd. Kontakten med Länsförsäkringar var enbart positiv, trevliga skadereglerare o.s.v. De betalade också ut en mycket bra ersättning.

Kontakten med Folksam var däremot helt annorlunda, direkt otrevliga och ville definitivt inte betala ut ett öre, trots att det var ett solklart fall. Till slut fick de betala ut ett mindre belopp men det var ungefär en femtedel i jämförelse med vad Länsförsäkringar betalade.

Personligen betalar jag hellre lite extra för att veta att jag kommer bli väl omhändertagen om det skulle hända något. Aldrig Folksam för min del hur billiga de än är!

OBS! Detta är min erfarenhet, andra kanske har helt andra erfarenheter av dessa försäkringsbolag.

Mvh / Per
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Min erfarenhet av Folksam är inte heller den bästa.

Min mor hade av misstag dubbla försäkringar (olycksfall), Länsförsäkringar och Folksam. När hon råkade ut för en trafikolýcka skadade hon armen med mycket begränsad rörlighet som följd. Kontakten med Länsförsäkringar var enbart positiv, trevliga skadereglerare o.s.v. De betalade också ut en mycket bra ersättning.

Kontakten med Folksam var däremot helt annorlunda, direkt otrevliga och ville definitivt inte betala ut ett öre, trots att det var ett solklart fall. Till slut fick de betala ut ett mindre belopp men det var ungefär en femtedel i jämförelse med vad Länsförsäkringar betalade.

Personligen betalar jag hellre lite extra för att veta att jag kommer bli väl omhändertagen om det skulle hända något. Aldrig Folksam för min del hur billiga de än är!

OBS! Detta är min erfarenhet, andra kanske har helt andra erfarenheter av dessa försäkringsbolag.

Mvh / Per
Min reflekton av detta är!
Kan man få utbetalning av 2 st. olika bolag för samma olycka?

Lennart.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Försäkringsbolag och försäkringar

Inte på det som går under sakförsäkring eller kontantutlägg.

Däremot kan man få från flera bolag för ärrbildningar och invaliditet tex.
 
Senast ändrad:
Toppen