Försäkringar ang avtal med Folksam

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Bosseaskim, 18 Maj 2017.

1. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Sv: Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Om ni har husbilen försäkrad hos CC kan ni ha den avställd medan den står i Spanien. Dessutom ger de 90 dagar utomlands via hemförsäkringen och det förlängs med 90 nya dagar om du åker hem några dagar.

Arne44 och Los Suecos gillar detta.
  2. Cecilia och Björn

Cecilia och Björn HBK Medlem

Kommun:
    Östersund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21533

Fick just offert på CC:s Superhusbilsförsäkring hos WaterCircles där självrisken på glas är 35% av kostnaden?? Försäkringen skulle gälla från 1 juli.

3. Janne o Tarja

Janne o Tarja HBK Medlem

Kommun:
    Härnösand
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12542

Självriskreducering vid byte av vindruta 1500 kr

sacce gillar detta.
  4. ViJa

ViJa HBK Medlem

Kommun:
    Stenungsund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15908

Folksam gav även mig en rejäl premiehöjning i år så jag ringde runt och fick offerter/villkor från ett flertal bolag.
    Min erfarenhet av WaterCircles blev inte odelat positiv, låtgå att de presenterade ett bra pris men efter att läst offerten tackade jag via mejl nej.
    Uppgifter i försäkringsbrev, villkor och vad som muntligen sas i telefon överensstämde inte med varandra och jag vill ha gällande i skrift.
    Fick 3 veckor efter mitt nej tack en faktura på försäkringen och vid påstötning via mejl till WC om att jag inte önskar deras avtal skulle den makuleras.
    I kontakt med mitt nuvarande bolag (som blev LF) visar det sig i deras system att WC fortfarande gör anspråk på att vilja vara min försäkringsgivare och deras vilja att svara på mina mejl är inte längre lika stor:confused:
    Nåväl, hos LF har jag nu en aktiv försäkring så det skall nog gå bra.
    Vad det gäller WC hoppas jag att "min" kontakt där visar lika offensivt engagemang vid en kunds eventuella skada som nu då det gäller att binda upp en ovillig kund:rolleyes:

Må gött
    Jan-Åke

PeterK gillar detta.
  5. visom

visom HBK Medlem

Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7130

Har jag åxå, har INTE funnit något billigare, dessutom har jag vägassistans med Folksam, 3860 kg minikostnad jämfört med t.ex Falcs

6. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853

Läser i årsmötets protokoll; "Fortsätta samarbetet med FOLKSAM."

Undrar om det inte vore på sin plats att de som diskuterar och förhandlar med Folksam, även tittar lite på konkurrenterna.

I vårt eget fall, en 1 år gammal "plåtis" som flyttat från absoluta innerstan till "mitt i skogen", blev 17,4% dyrare i år. Varför? Borde egentligen bli billigare pga av byta av bostadsort.

Efter en rundringning till de större bolagen kunde jag konstatera att Folksam just nu är det dyraste alternativet i marknaden. Samtidigt skall nämnas att Folksam fortsatt är ensamma med den generösa reseförsäkringen på 180 dagar som vi i HBK erbjuds.

Idag kom den nya försäkringen för vår pb1, en 2 år gammal Mercedes och där var höjningen 3%. Normalt.

Har själva varit trogna Folksamkunder i decennier, men nu har det blivit för dyrt att vara trogen. Våra bilar blir nu försäkrade hos Länsförsäkringar och vi gör något annat för pengarna vi sparar.

Det är ingen tvekan om att man inom Folksam reviderat sin uppfattning om husbilar och använder helt nya beräkningsfaktorer för att sätta priset på försäkringarna på våra husbilar. En sak som jag också fick bekräftat i ett samtal med Folksam, t.ex. de helintegrerade bilarnas vindrutor och vårt av-/påställande får konsekvenser.

TommyD

Senast ändrad: 5 Juli 2017
    Arne44, Göran Hellman, brogu och 3 andra gillar detta.
  7. ELNAGH 531

ELNAGH 531 FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Tanum
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    17453

Då kan jag tala om att min försäkring på TRE KRONOR har sänkts fr 11100:_ till 8272:-. Men så fick jag ytterligare ett förslag från samma bolag, att jag kunde teckna en försäkring som skulle kosta 6232:- men då skulle jag inte få någon reducering vid avställning. så jag har tagit den på 8272:-, för jag tänkte som så att blir man sjuk med den låga premien så måste man ju betala ändå.

8. Kjell Anders

Kjell Anders HBK Medlem

Kommun:
    Höör
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    23

Hej

Någon som vet om det är krav på medlemskap i Caravan Club för att få försäkra i Water Circle och åtnjuta samma villkor, eller?

Kjell

9. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853

Kontaktade dem direkt och fick ett pris. Vi är inte medlemmar i CC.

TommyD

Arne44, sacce, SirMcLain och 1 annan gillar detta.
  10. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764

Jag är medlem i CC och fick de förmånliga försäkringarna och villkoren vid resa och avställning genom att ringa CCs tel för försäkringar. Tror inte det är samma om du ringer WC direkt men du kan ju kolla.

11. Singoalla

Singoalla HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17187
    Om husbilsklubben omförhandlar med Folksam så vore det bra om man fick med i avtalet att man får t.e.x flyga hem en månad över jul utan att förlora dom ursprungliga 185 dagarna.

Livibil gillar detta.
  12. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Om man åker hem en gång varje halvår blir det en helårsförsäkring, eller tänker jag fel? :)

13. Diesel Doris

Diesel Doris HBK Medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9742
    Kolla med dom för självrisken på superhusbil ska vara 1500, fick det nerskrivet som en extra rad i vårt försäkringsbevis

sacce gillar detta.
  14. Wberger

Wberger HBK Medlem

Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2577
    Min bank försökte ragga mig till Trygg Hansa , en rådgivare ringde upp. Kunde inte svara på avställning utomlands och var allmänt ointresserad att sälja och banktjänstemannen fick väl sin bonus och säljaren ett + för sitt menlösa försök. Bedrövligt.

15. Akida

Akida HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18315
    Har vår HB.-15 Dethleffs Edition I. 4250kg, i Trygg-Hansa/Fiat Professional.
    Helf. 6425kr/år glas1500kr maskin 8år/12000mil.Drulle 1500kr Ingår även 2st bärgningar utan självrisk, (1500kr från Tredje). Vagnskada 3000kr.

Vi har haft Lf, men dom höjde premien ganska rejält samt att man fick inte använda bodelen när bilen var avställd. ( vi står ”uppställda” på vintercamping)
    Mvh
    Staffan
    Kollade lite snabbt på Dina försäk. 9173kr helår, helförsäkrad.

Senast ändrad: 24 Januari 2018
  16. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Huvudförfallodagen närmar sig och jag har nu lärt mig att det finns pengar att spara genom att kontrollera prissituation vid dagen D.

Förra gången var 8 juni 2017.

Husbilen är en KNAUS BoxStar Plus 600 ME, kort och gott en Plåtis byggt på FIAT Ducato årsmodell 2018, årlig körsträcka 1500 mil och det skall vara helförsäkring. Vi bor i ett hus ”mitt i skogen”.

- Folksam, 9.217 kr/år efter avdragen HBK-rabatt. Fördel, 180 dagars reseförsäkring, men gäller inte om bilen är avställd utomlands.
    - Moderna, 8.714 kr/år
    - IF, 7.248 kr/år. Accepterar inte avställning utomlands.
    - LF. 6.109 kr/år, när vi har både husbil och hem försäkrat i LF. Prisökning sedan 2017 ca. +17%.
    - CC/Water Circle 6.200 kr/år, 5653 kr/år om vi samtidigt försäkrar vår PB1 och huset. Man har även 90 dagars reseförsäkring om man även försäkrar huset hos dem.
    - Dina Försäkringar 3.456 kr/år, accepterar inte avställning utomlands.

Nu har jag inte detaljgranskat allt finstilt, mera än möjligheterna att ställa av bilen utomlands som är viktigt för oss. IF och Dina försäkringar föll redan här.

Glas är en annan sak som skiljer bolagen åt, Dina försäkringar har en annan och dyrare modell på självrisken än övriga bolag.

Livibil, har gett CC’s husbilsförsäkring lovord, de erbjuder mycket bra priser även på vår PB1, samt hemförsäkringen. Läst några negativa recensioner på nätet, men de finner man troligen om alla bolagen.

Tyvärr får Folksam igen den föga smickrande 1 platsen, som i den här redovisningen betyder dyraste alternativet. För de som är utomlands med sin husbil upp mot ett halvår och inte har för avsikt att ställa av bilen kan det säkert i alla fall vara ett bra alternativ,

Eftersom vi ställer av bilen i sex månader utomlands är det inget alternativ för oss,

TommyD

Jokin, Henricon, Emppu och 4 andra gillar detta.
  17. Birglas

Birglas HBK Medlem

Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1672
    Vi har CC och är mycket nöjda.

Tommy-59, BoEr, Lena Gunnarsson och 2 andra gillar detta.
  18. Pelle&Lena

Pelle&Lena HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    570
    Halloj!
    Har ni även hemförsäkringen hos dom?
    Vi har ju så jäkla dumt genom facket betalt i Folksam.
    Mvh
    Pelle

Los Suecos gillar detta.
  19. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Numera är det 15 dagar man måste vara hemma för att få 90 nya dagar.

Los Suecos gillar detta.
  20. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Ska du få CCs längre reseskydd måste du även ha hemförsäkringen där. Oftast får du även rabatt om du har alla försäkringarna i samma bolag och slipper dubbla självrisker om något händer med bil och prylar samtidigt t ex.

Los Suecos gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.