• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försäkring

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Har varit i kontakt med Folksam angående avställningsförsäkring utomlands.
Skulle husbilen brinna p.g.a. elektronikfel så gäller inte brandförsäkringen.Skillnaden på avställning i Sverige och utomlands är att man bor i bilen utomlands och då skiljer förutsättningarna sig.
Vore bra om Folksam hade redovisat skillnaderna tydligare kan jag tycka.
Verkar som Trygg Hansa är enda alternativet om man tvunget skall ställa av utomlands och ha full försäkring.[/SIZE]
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: försäkring

Folksam avråder att ställa av husbilen utan att precisera varför. Om detta stämmer förstår jag varför. Börjar bli trött på oseriösa försäkringsbolag. Tycker inte att vi skall ha avtal med ett sådant bolag.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: försäkring

Har varit i kontakt med Folksam angående avställningsförsäkring utomlands.
Skulle husbilen brinna p.g.a. elektronikfel så gäller inte brandförsäkringen.Skillnaden på avställning i Sverige och utomlands är att man bor i bilen utomlands och då skiljer förutsättningarna sig.
Vore bra om Folksam hade redovisat skillnaderna tydligare kan jag tycka.
Verkar som Trygg Hansa är enda alternativet om man tvunget skall ställa av utomlands och ha full försäkring.[/size]

Stämmer inte enligt mina uppgifter. Vilken elektronik syftar du på. Själva bildelens elektronik är ju inte aktiv så där kan ju inget hända typ startmotor och reläer. Däremot skulle något av den elektronik du använder i husbilen typ laddare, kyl haverera gäller försäkringen.

När det gäller Sverige eller utlandet är det samma villkor, man måste vara på "resande fot". Detta innebär att man kan inte ha bilen på tomten och använda den som "bostad".
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: försäkring

Jag hr också varit i kontakt med Folksam och då framgick följande.
Avställningsmöjligheten utomlands införs på prov under 2014 och skall utvärderas fortlöpande.
Bara så att ni vet.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Borde vara möjligt till olika former av avställning. Det är skillnad på risk att stå obebodd på bevakad flygplats och att bo i husbilen. Större risk för skada vid boende. Husbilar har fått träd över sig , brandrisk och annat i bodelen kan gå sönder. Det stora momentet trafikolycka förvinner i båda formerna.
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: försäkring

Du verkar insatt i försäkringsbanschen. Vill gärna att du klargör vad du menar för oss noviser. Gärna fakta och statistik, inte bara tyckande.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

För de som inte förstår. Följer man med och tittar runt lite i tidningar så inträffar det ibland totalskador bland husbilar på ställplatser och campingplatser. Jag har läst om omkullblåsta husbilar , husbilar som brunnit , det är lätt att något klädesplagg eller hushållspapper kommer förnära spisplattan osv. Har även läst om grenar som slagit sönder tak. Det är många moment som försäkringen skall täcka. Bor man i husbilen så minskar man troligen risken för nattliga inbrott men risken för inbrott finns ju kvar övriga timmar på dygnet när man inte bevakar husbilen.

Försäkringsbolagen bedriver ingen välgörenhet , varje försäkringsslag skall vara självbärande. Det är vi som försäkringskollektiv som får betala med högre premier. Ursprungsfrågan var ju vilket försäkringsskydd har man vid avställningsförsäkring!
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: försäkring

Fel. Tråden gällde ursprungligen reseförsäkring.
Hur skadorna fördelar sig i värde och antal är inte möjligt att säga utan att ha de statistiska uppgifterna. Försäkringsbolagen för säkert statistik på skador och sätter premien därefter.
Att som du ha husbilen avställd i en hangar (man vill ju ha den under tak) på en bevakad flygplats är nog få förunnat.;)
 
Toppen