• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Vilket bolag är mest prisvärt?? jag har en husbil 4,25 ton. Helintregrerad. Jag vill ha glasförsäkring med självrisk.
Som inte har med 35% av vad glaset kostar??
Nu har jag Caravan halvförsäkring pris per år 4,082 kr
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Vet inte om det är billigare men Länsförsäkringar har 1500kr fast självrisk på glas, alltså ing. ytterligare procent. Jag har testat och det var så, bytte framruta för 1500kr på Ryds i Karlstad.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Nu är jag inte helt uppdaterad, men när vi för ett par år sedan kollade LF och då som utlandssvenskar var vi tvungen att använda LF Stockholm. Då visade det sig att man där hade regeln 30% eller om det var 35% var självrisken för glas. Fick då veta att LF inte har generella regler utan arbetar mycket decentraliserat, med lokala regler. Liksom hela deras affärsidé.

Vi tog då HBK´s Folksamförsäkring som vi var väldigt glada att ha, när vi i september bytte framruta efter ett stenskott. Bara glaset kostade över 40.000 kr, men vi betalade totalt 1.500 kr.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Så kan det ju vara, jag har bara erfarenhet av Länsförsäkringar i Värmland och där är det i alla fall fast självrisk på 1500. Den jag bytte på min förra bil i våras var inte så dyr som er men jag tror kalaset skulle gått på drygt 15000, det var skönt även då med fast självrisk.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring

Jag har Länsförsäkringar & betalar för helförsäkring 2692:-/år.
Självrisker:
Glas 1500:-
Brand 1500:-
Stöld 1500:-
Vagnsskada 3000:-
Maskin 3000:- (om jag inte minns fel)
Bärgning 1500:-
Rättsskydd 20% av skada, lägst 1000:-
Nu har jag visserligen en äldre HB från 1991 (3200 kg) & är guldkund i banken vilket innebär att jag har lån. försäkringar, lönekonto & pensionssparade där. Men billigt tycker jag det är. Nu är bilen avställd & för det betalar jag bara 286:-/år.

Jag har inte det senaste försäkringsbrevet framför mej så något kan vara fel men försäkringspremierna stämmer.
Bennie
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Så kan det ju vara, jag har bara erfarenhet av Länsförsäkringar i Värmland och där är det i alla fall fast självrisk på 1500. Den jag bytte på min förra bil i våras var inte så dyr som er men jag tror kalaset skulle gått på drygt 15000, det var skönt även då med fast självrisk.

Helt riktigt.
LF i Värmland har ändrat till 1500:- i självrisk på glas.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Försäkring

Hej!

Har LF på vår 4,5t Flair årsm. 2000, betalar för helförs. 4400kr/år!
Normala självrisker på 1500kr inkl. glas (ingenting tillkommer)
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring

Hej

Jag vill bara meddela att Länsförs Älvsborg också har 1500 i självrisk för helintregerad husbil

Med vänlig hälsning
Sten o Anette 6655
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

LF Älvsborg kunde inte erbjuda vägassistans för HB över 3,5 ton, blev därför byte till HBK Folksam försäkring.

LF godkänner inte heller att någon får köra bilen som inte är mantalsskriven på samma adress som förs,tagaren.

Folksam har alltså både bättre villkor och pris för oss.

Hejs
Claes 105
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Ringde till mitt bolag LF Göteborg och fick svaret att "procenten" var borttagen, nu gäller 1500 kr i självrisk för glas. De har heller inga krav på att förare skall tillhöra familjen etc. Det kan skilja från län till län upplyste hon om.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring

Kollade med LF, Borås
assistans med 1500 i självrisk. Min HB är på 5,5 ton.

/marunga
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Försäkring

Hejsan, vi skrev mycket om LF och glasförsäkringen för något år sedan, efter jag hade fått uppgift om LF Östergötland hade ändrat till enbart 1500:- i självrisk.

Det väckte visst upp dem med att de retade folk med olika avgifter på just glas, och det verkar som efter det så ändrade alla län till enbart självrisk.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen