• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Behöver råd till bra försäkring till våran husbil.Fick brev att våran gammla SCR försäkring upphör att gälla,enligt brevet så kan de erbjuda en bra försäkring i Trygg-Hansa är nyfiken på om det finns ev andra bra försäkringar som någpn kan tippsa om.Bilen är en 04 Knaus Sun-ti lb reg,hur är det med maskinförsäkring på en som är 8år gammal allt det här ingick i den gammla försäkringen.Orkar inte ringa runt till alla bolag och fråga,min förhoppning är att någon har ett bra tipps att ge.Mhv Valle
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Försäkring

En bra sak är att ha alla försäkringar i samma bolag. Det är då lättare att få ut ersättning vid en skada, och man behöver inte betala flera självrisker som är fallet om flera försäkringsbolag är inblandade.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Min erfarenhet är att Folksam eller Codan är billigast på just husbilen. Tar den av dessa som f.n. är billigast. Andra tycker säkert annat.
Lycka till!
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej.

Är medlem i CaravanClub som tidigare husvagnsägare.
Deras försäkring var för oss mycket prisvärd.
Värt att kolla upp i alla fall.
Det skiljer sig mycket för en husbil mellan alla bolag.

Mvh / Leif
 

morgan lo

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
1615
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej ! Jag kan rekomendera Codan försäkring. De är bra när skadan är framme,plus bra pris samt billig självrisk vid glasskada.:yes:
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

CC försäkring är samma som Codan.
Verkar bra och seriösa.
Jag har haft en mycket bra kontakt med min kontaktperson.

Med vänlig hälsning, Leif Bertilson.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring

Det är inte alltid enbart premien som bör ligga till grund för teckning av försäkring. Beträffande låg självrisk vid byte av trasig vindruta så bestämmer Trygg-Hansa och Folksam med tillhörande bolag var Du som betalande kund skall byta rutan. Du har inte valmöjligheten att anlita t.ex. en auktoriserad glasmästare om denne inte har avtal med försäkringsbolagen. Kontrollera innan ett tecknande av försäkring vad Du som kund har för möjligheter att bestämma vart Du vill lämna Din bil för reparation.

Hälsningar
ABGH
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Försäkring

Vi har alla våra försäkringar i M försäkring (Motormännens) inklusive Husbilen, klart billigast när jag jämförde med andra bolag.
Mvh Ove
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Försäkring

Nog tyvärr det lilla besvär man får lägga ner på att ringa runt till de olika bolagen för att få ett vettigt pris.
Att försäkringsbolagen har en djungel av regler och undantag som gör det i stort sett omöjligt att verkligen kunna bedöma vilket som är den mest fördelaktiga för just din försäkring gör det absolut inte lättare, ja nästan omöjlig att jämföra.

Sen skall man inte tro på alla löften om billig försäkring, själv kollade jag med Folksam, utan att uppge att jag var medlem i HBK och fick ett pris. Ringde någon dag senare till Folksams HBK-nr., som skulle ge c:a 10% rabatt, men tyvärr så var priset i stort detsamma.

Men är man som folk är mest och tror att olyckor händer inte mig, utan bara alla andra, då är det lägst pris som gäller.

Till slut, ju mer information man samlar på sig från de olika bolagen ju svårare blir det att bedöma vilken som är mest förmånlig för den egna bilen.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Jag har i dag LF, men funderar på att byta...

Jag betalar 479:- i månaden till LF för en helförsäkring av min Eura av 1998 års modell. De täcker då även lösöre upp till 20 000:- och 45 dagar reseförsäkring (via hem förs)

Folksam erbjuder 357:- i månaden för hel förs, lösöre upp till 80 000:- och reseförs 185 dagar (även här via hemförs).

Då jag planerar att bo i bilen på heltid med start i sommar, så inser jag ju att lösöre på 20 000:- inte räcker till vare sig dator eller kläder. Därav väger Folksam tyngst. Men finns det något annat som jag missat i mina jämförelser som kan vara av vikt innan jag byter?

Vänligen

Freddy
 

Viña del Mar

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9364
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej Maja,
Jag tror att vi har samma husbil (Fiat Ducato Twin) och du sa att Folksam
är billigast. Just nu har vi fått en räkning på 981 kr för en månad.
Tycker du att det verkar rimligt eller lite för dyrt?

/Enzo
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej vina del mar!
Tja, nästan lika bilar, vi har en Knaus Boxstar.
Ert pris låter dyrt i mina öron. Kontakta gärna flera bolag. Just nu har vi Codan (genom Caravan Club men jag tror du kan kontakta dem direkt även utan medlemskap i CC). Försäkringsbranchen verkar vara lite dag för dag-prissatt så ge inte upp. Du vet väl att HBK har rabatt hos Folksam?
Lycka till
 
J

Johank

Guest
Sv: Försäkring

Visst är det viktigt med försäkringar, men vad som verkligen är viktigt att att ha klart för sig vad de ställer upp med när det verkligen gäller...
Vi råkade ut för olycka i Italien (se bilden) förra veckan, Folksam har skött sig exemplariskt med att få hem oss till Sverige igen.
Sluta jaga 100-lappar och kolla villkoren och intervjua försäkringsbolaget istället.
När det väl gäller så skulle jag skita i några hundralappar...
 

Bilagor

  • Front 1.JPG
    Front 1.JPG
    121,7 KB · Visningar: 35

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring

Hej Maja,
Jag tror att vi har samma husbil (Fiat Ducato Twin) och du sa att Folksam
är billigast. Just nu har vi fått en räkning på 981 kr för en månad.
Tycker du att det verkar rimligt eller lite för dyrt?

/Enzo

Är du säker på att det inte är för innevarande och kommande månad?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Visst är det viktigt med försäkringar, men vad som verkligen är viktigt att att ha klart för sig vad de ställer upp med när det verkligen gäller...
Vi råkade ut för olycka i Italien (se bilden) förra veckan, Folksam har skött sig exemplariskt med att få hem oss till Sverige igen.
Sluta jaga 100-lappar och kolla villkoren och intervjua försäkringsbolaget istället.
När det väl gäller så skulle jag skita i några hundralappar...

Usch det ser otäckt ut. Hur gick det för Er? Jag åker själv en Sunliner och undrar litet hur bilen klarade sig. Satt inredningen kvar eller kom den flygande? De kraftiga A stolparna i hörnerna fram där höger tydligen gick av, vad var det för material inuti? Trä, plast ?. Det ser ut som om överbädden föll ned, fick ni den i huvudet? Hoppas verkligen att ni klarade Er utan allvarliga skador.
 
K

Kyros-2

Guest
Sv: Försäkring

Undrar lite hur alla orkar jaga några - jaja, kanske fler än några- hundralappar för försäkringar där man ändå inte kan begripa alla villkor. Betala ditt bolag - i vårt fall IF med allt såväl husbil, hem samt två personbilar - och lita på att de tar hand om det som händer. Vi har dock under oöverskådlig tid aldrig haft något försäkrings-ärende ... utan bara betalt. :) (Avställning sköts perfekt.)

Måste väl möjligen lägga till vid senare eftertanke.
Under Gudrun blåste ett plank ner vid vårt dåvarande sommarhus. Trots att försäkringen utlovade rejält belopp vid skada på tomten så räknades dock inte planket dit. Undrar vad som annars kunde räknas dit i fråga om stormskador? Blev aldrig någon egentlig fråga med IF. (Läste om det finstilta.) Vi betalar som vanligt ... och glömmer snabbt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Försäkring

Finns hemsidor man kan söka på för att jämföra olika försäkringar.
Där brukar jag gå in och jämföra både hem och bilförsäkringar.
www.compricer.se har en i alla fall.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej..
Kollade via Insplanet och dom föreslog Sveland Sakförsäkringar

I mitt fall med en Elnagh Joxy 26 -03 så blir försäkring 1000 :- billigar än Trygg Hansa


/Axgren
 
Toppen