• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försäkring

F

F.d. 55338

Guest
Sv: försäkring

Det är ju konstigt att du Roland o Ystadbo fått olika svar från LF ang. glassjälvrisken när ni båda tillhör LF Skåne!!!! Nån av era försäkringsrepr. måste ha FEL. M.A.O.KRÄV att dom verkligen förklarar vem som har rätt el. fel. Många inom HBK är säkert intresserade av svar. LF Sörmland säger att det Ystadbo skrivit stämmer iallafall här i Sörmland. M.V.H. Ove. :yes:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: försäkring

Jag har alla försäkringar hos Länsförsäkringar och de blir klart billigast för husbilen. Problemet är att sjävrisken är 35% för glas. Det blir ca 14 000 kr om vindrutan ska bytas. På 2000 mil har jag redan lagat 5 stenskott Hos Ryds. Blir nog mitt bolag otroget vid nästa årsförfallodag. Kan betala ett par tusen extra.

Hans

Du kan byta försäkringsbolag direkt, utan att invänta huvudförfallodagen.
Om husbilen är avställd finns det inget krav på att den skall vara försäkrad,
då är du fri att byta försäkringsbolag.
Teckna en ny försäkring och säg upp din gamla försäkring. Se bara till att
det inte blir något glapp mellan försäkringarna. Slutligen ställer du på
husbilen igen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Det är ju konstigt att du Roland o Ystadbo fått olika svar från LF ang. glassjälvrisken när ni båda tillhör LF Skåne!!!! Nån av era försäkringsrepr. måste ha FEL. M.A.O.KRÄV att dom verkligen förklarar vem som har rätt el. fel. Många inom HBK är säkert intresserade av svar. LF Sörmland säger att det Ystadbo skrivit stämmer iallafall här i Sörmland. M.V.H. Ove. :yes:
Jag håller med dig Ove, visst är det märkligt.

Det var därför jag talade med skadeavdelningen när jag ringde och fick det beskedet att det inte gällde för stenskott. Det blir ju dem man hamnar hos om skadan är ett faktum.
Talar man med en säljare, så kan jag tänka mig att de gärna vill sälja .......

Så återigen, be att få det skriftligt, jag tror inte de går med på det.

Skulle de däremot göra det, då kan ju flera använda det som argument mot LF att det skall vara lika över hela landet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29056

Guest
Sv: försäkring

Jag arbetar med försäkringar yrkesmässigt så jag vet vad jag pratar om. I villkoret för vagnskadeförsäkringen står det att det skall vara "en utifrån kommande händelse".
Det spelar ingen roll om stenen träffar plåten eller glasrutan, vagnskadeförsäkringen ersätter.
Det som glasförsäkringen ersätter utöver detta är självsprickor (vad det nu kan bero på)
och då gäller självrisken 35% av kostnaden, dock lägst 1500 kr.
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Jag har igår mailat LF Skåne och framfört de olika svar vi fått här på klubben av deras olika kontor, avseende hur man betraktar självrisk stenskott.

Har bett att få veta hur de tolkar reglerna inför min påställning och därmed aktivering av helförsäkring.

Jag återkommer när jag fått svar.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: försäkring

Nån som vet vad som gäller vid hagelskador?
 
G

gigge

Guest
Sv: försäkring

Hej
Det går på vagnskada hos cc-försäkring, och säkert hos dom andra bolagen också.
(Några bolag kan ha i villkoren att bilen skal ha förstärkt tak)
 
F

F.d. 13343

Guest
Sv: försäkring

Hej
Jag ringde runt och kollade priser på min husbil och i år så blir det Trygg hansa.

Länsförsäkringar ville ha 6700:- hel år 35% på glas

If 6200:- 20% på glas

Dina 6129:- 35% glas

Folksam 5700:- 1500:- på glas

Trygg hansa 5156:- med en fast självrisk på glas 1500:-:)
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: försäkring

Hej
jag har LF, betalar 4400:- med 5000:- självrisk/helår
sune Ö
 
H

hianders

Guest
Sv: försäkring

Var in till Avesta och gjorde ett kort besök på LF Dalarnas kontor och där fick jag ett intressant förslag. Öppna ett lönekonto i vår internetbank och du får 25 % rabatt på samtliga försäkringar :rolleyes: utom på skattedelen i bilarnas trafikförsäkring, ca 575:-. I vårt fall då med ca 10 000:- i premier blir det nästan 2 500:- i rabatt. Ordinarie taxa för husbilen är 4 687:- och omräknat efter rabatter ca 3 600:- / år . Avställningsförsäkring kostar 234:- / halvår. Bonusen återförs genom av drag på boendeförsäkringen.

Hasse A
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Var in till Avesta och gjorde ett kort besök på LF Dalarnas kontor och där fick jag ett intressant förslag. Öppna ett lönekonto i vår internetbank och du får 25 % rabatt på samtliga försäkringar :rolleyes: utom på skattedelen i bilarnas trafikförsäkring, ca 575:-. I vårt fall då med ca 10 000:- i premier blir det nästan 2 500:- i rabatt. Ordinarie taxa för husbilen är 4 687:- och omräknat efter rabatter ca 3 600:- / år . Avställningsförsäkring kostar 234:- / halvår. Bonusen återförs genom av drag på boendeförsäkringen.

Hasse A

Hej, gäller fortfarande 35% på glasförsäkringen?

Kjelle
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Hej, gäller fortfarande 35% på glasförsäkringen?

Kjelle

Hej Kjelle,
som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så har jag skrivit till LF och vill ha skriftligt besked.
Efter en vecka var det inget svar, då sände jag samma fråga till deras skadeavdelning.

Inte heller de har svarat på 4 dagar.

Tycker det är riktigt dålig reklam för LF att man inte vill svara. Jag skrev också att jag skulle teckna en helförsäkring nu när jag ställer på bilen.

Dessutom är jag s.k. förmånskund, så jag har mycket i deras bolag.

Skall nu ringa dem igen för att få ett skriftligt svar, sedan får jag se om jag flyttar mina ekonomiska bitar därifrån.

Bolag som inte bryr sig om kunden har jag inte mycket till övers för.

Jag återkommer i ärendet.
 
H

hianders

Guest
Sv: försäkring

Hej Kjelle!

Ja, 35 % eller min 1000:-.

Hasse
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: försäkring

Vi har Trygghansa och lät Insplanet göra en jämförelse för att se om de kunde hitta nåt billigare för oss, det kunde de inte... Men det skiljer säkert från fall till fall. Har skrivit lite om jämförelsesajten Insplanet här:

Jämför husbilsförsäkringar | Freedomtravel

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

Alla gånger jag kollat med Insplanet har jag alltid själv hittat billigare försäkring själv än deras förslag. Tydligen kollar dom inte med samtliga bolag.

Gurra
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Jag har igår mailat LF Skåne och framfört de olika svar vi fått här på klubben av deras olika kontor, avseende hur man betraktar självrisk stenskott.

Har bett att få veta hur de tolkar reglerna inför min påställning och därmed aktivering av helförsäkring.

Jag återkommer när jag fått svar.

Har nu fått ett svar från Länsförsäkringar Skåne, vilket tyvärr gör att jag måste byta till ett bolag med fast självrisk på rutan:

Hej Roland

Jag har tagit del av din fråga angående självrisk i samband med skada.

Din glasruteförsäkring gäller med 35 % av skadebeloppet i självrisk.

Vagnskadeförsäkringen gäller vid kollision, uppsåtlig skadegörelse eller vid annan yttre olyckshändelse t ex vid storm.
Stenskott som inträffar under färd med fordonet faller inte in under något av dessa händelser. Jag kan förstå att självrisken blir väldigt dyr eftersom vindrutan kostar mycket,
men i de fall stenskott uppkommer får skadan regleras genom glasruteförsäkringens villkor.

Det kan förekomma att andra bolag inom Länsförsäkringar tillämpar andra villkor men jag kan endast svara för Länsförsäkringar Skånes räkning.

Med vänlig hälsning

Per Helmersson
Teamledare, Skador
Länsförsäkringar Skåne
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50110

Guest
Sv: försäkring

Har försäkrat i Codan , lite över 4000 inkl Assistans i hela Europa
Hade LF innan men de har ingen Assistansförsäkring i sitt program TYVÄRR.
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: försäkring

Jag har skickat ett mail till Per Helmersson däre jag ber LF Skåne svara på följande fråga:

Hej Per.
Jag läste ditt inlägg i husbilsklubben idag och undrar var i villkoret du har stöd för att INTE kunna säga att ett stenskott är en ”yttre olyckshändelse” (oavsett om stenen träffar plåt eller glas)
Det finns en punkt i villkoret som heter 322 som anger vad den INTE gäller för, och där finns inte skador på glas undantaget.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: försäkring

jag frågade Folksam och även dom använder vagnskadeförsäkringen när skadan är dyrare än vagnskadesjälvrisken....en policyfråga enligt dom. Men jag tror att man kan driva frågan och få rätt även mot LF beroende på deras luddiga text i villkoret. Jag skulle iaf gå vidare till deras skadenämnd och senare ko
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen