Försäkring

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av lillian och reidar, 28 Februari 2009.

1. lillian och reidar

lillian och reidar FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Stenungsund
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    2179
    Hej på er alla trevliga och vetgiriga HBK åkare .
    Nu är det snart dags att kolla med försäkringsbolagen vad som är bäst för oss.
    Jag har idag CC.
    Är det någon som har ett bra tips vad man skall välja i år???:yes::wub:
    Reidar

Senast ändrad: 28 Februari 2009
  2. Hans Danderyd

Hans Danderyd HBK Medlem

Kommun:
    Danderyd
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3003
    Sv: Försäkring

Jag har jämfört CC med Länsförsäkringar där jag har allt annat, vilket ger bra rabatter. Trots det är CC billigare plus har lägre självrisk på den dyra vindrutan om något händer.

Hälsningar
    Hans

3. trevert

trevert HBK Medlem

Kommun:
    Karlskrona
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    667

Du har troligen den bästa försäkringen, Drutten. Jag har SCR-försäkring eftersom jag inte är med i CC och det är samma försäkring med Codan som försäkringsgivare. Om man går in via SCR eller CC spelar ingen roll - du kommer till samma kontor i Stockholm i alla fall. SCR-försäkring har en "lägsta-pris-garanti" för husbilar, så om du hittar någon annan som är billigare är det bara att ringa dit och tala om det. Inför förfallodagen håller jag på med att kolla vad andra tar, men jag kommer att behålla SCR-försäkring. Förra året erbjöd SCR-försäkringen en gratis assistansförsäkring i 6 månader och i år kommer ett erbjudande om gratis självrisk vid viltolycka.
    Jag har nyligen haft anledning att utnyttja min försäkring ( http://www.husbilsklubben.se/forums/t31357/) och skaderegleringen har skett på ett förtroendeingivande sätt.

Hälsn Evert H

Senast ändrad: 28 Februari 2009
  4. martleifen

martleifen HBK Medlem

Kommun:
    Sala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    831

Har kolla med olika försäkringsbolag och CC har legast lägst förut för min del.
    Jag har en Eura contura-05 den ska jag få betala 4300;- med husbilplus vid CC idag.
    Men ringde Dina Försäkringar för att kolla,fick en offert på 3461 per helår för helförsäkringen inkl. allt med en månadsbetalning på 288:-
    Har avställningsförsäkring i dag, tänker ställa på Husbilen den 1/4.
    Hälsningar
    Martleifen

5. Ruth o Bosse 1

Ruth o Bosse 1 HBK Medlem

Kommun:
    Burlöv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1718

Har alla mina försäkringar i länsförsäkringar men de kunde inte ställa upp med det som cc lämnar. Ringde till SCR men då fick jag till svar att det var samma som CC så vi har CC

6. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172

Kolla Insplanet på nätet. Dom kan säkert fixa en försäkring under 4000:-.

7. pannor

pannor HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2799

Hej
    Isplanet kan inte fixa någon billigare försäkring,själv är bäste dräng

Gurra och Inger o Anders gillar detta.
  8. Lelle_22

Lelle_22 Guest

Jag har sett i en del trådar att "man" ställer på exempelvis den 1 mars eller den 1 april.

Varför ställer man inte på den 25 mars eller den 5 april? Finns det något jag behöver veta om datum för skatt och försäkring innan jag ställer på?

Lelle_22

9. Calle Bonath

Calle Bonath HBK Medlem

Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1259

Citat från transportsstyrelsens sida:
    Fordonsskatt vid påställning

Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.

Calle

Lelle_22 gillar detta.
  10. Per & Camilla

Per & Camilla HBK Medlem

Kommun:
    Gnosjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    833

Jag som trodde reglerna var ändrade i och med den senaste skattehöjningen. Detta skulle då innebära att man betalar skatt per dag och då kvittar det vilket datum man ställer på.

Jag kan dock ha fel........

/Per

Lelle_22 gillar detta.
  11. Tommy-59

Tommy-59 HBK Medlem

Kommun:
    Nässjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2475

Håller med Per.

Här kommer ett längre utdrag från Transportstyrelsens hemsida:

Fordonsskatt vid påställning

Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.
    Är skatten högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)
    Om fordonet blir skattepliktigt under betalningsmånaden (se tabellen ovan) påförs samtidigt skatten för hela följande skatteåret eller skatteperioden. Det innebär att du kan få en räkning på fordonsskatt för 13 månader eller 5 månader. Skatten måste betalas, även om du ställer av ditt fordon före den angivna bokföringsdagen. Den överskjutande skatten får du tillbaka.
    Tillsammans med skatten tas även påställningsavgift och i vissa fall vägtrafikregisteravgift ut.

Observera att detta gäller husbilar med skatt över 4800 kr

Tommy

Lelle_22, Calle Bonath och Per & Camilla gillar detta.
  12. Iveco 35

Iveco 35 HBK Valberedning

Kommun:
    Mörbylånga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1172

Hej. Där står också att är skatten högre än 3600kr delas den upp i tre perioder. Mvh. Olle.

Lelle_22 gillar detta.
  13. Lennart Eriksson

Lennart Eriksson HBK Medlem

Kommun:
    Laxå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1411

Hej Olle
    Jag läser på transportstyrelsens hemsida att om fordonskatt är mer än 4800 kronor/år, betalar man skatt per dag om fordonet varit avställt mer än 15 dagar. Det innebär nog att den dag man ställer på fordonet är den dag man betalar skatt från.

MVH Lennart

Iveco 35, Lelle_22 och Per & Camilla gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.