• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej på er alla trevliga och vetgiriga HBK åkare .
Nu är det snart dags att kolla med försäkringsbolagen vad som är bäst för oss.
Jag har idag CC.
Är det någon som har ett bra tips vad man skall välja i år???:yes::wub:
Reidar
 
Senast ändrad:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring

Jag har jämfört CC med Länsförsäkringar där jag har allt annat, vilket ger bra rabatter. Trots det är CC billigare plus har lägre självrisk på den dyra vindrutan om något händer.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Försäkring

Du har troligen den bästa försäkringen, Drutten. Jag har SCR-försäkring eftersom jag inte är med i CC och det är samma försäkring med Codan som försäkringsgivare. Om man går in via SCR eller CC spelar ingen roll - du kommer till samma kontor i Stockholm i alla fall. SCR-försäkring har en "lägsta-pris-garanti" för husbilar, så om du hittar någon annan som är billigare är det bara att ringa dit och tala om det. Inför förfallodagen håller jag på med att kolla vad andra tar, men jag kommer att behålla SCR-försäkring. Förra året erbjöd SCR-försäkringen en gratis assistansförsäkring i 6 månader och i år kommer ett erbjudande om gratis självrisk vid viltolycka.
Jag har nyligen haft anledning att utnyttja min försäkring ( http://www.husbilsklubben.se/forums/t31357/) och skaderegleringen har skett på ett förtroendeingivande sätt.

Hälsn Evert H
 
Senast redigerad av en moderator:

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej på er alla trevliga och vetgiriga HBK åkare .
Nu är det snart dags att kolla med försäkringsbolagen vad som är bäst för oss.
Jag har idag CC.
Är det någon som har ett bra tipps vad man skall välja i år???:yes::wub:
Reidar


Har kolla med olika försäkringsbolag och CC har legast lägst förut för min del.
Jag har en Eura contura-05 den ska jag få betala 4300;- med husbilplus vid CC idag.
Men ringde Dina Försäkringar för att kolla,fick en offert på 3461 per helår för helförsäkringen inkl. allt med en månadsbetalning på 288:-
Har avställningsförsäkring i dag, tänker ställa på Husbilen den 1/4.
Hälsningar
Martleifen
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Försäkring

Har alla mina försäkringar i länsförsäkringar men de kunde inte ställa upp med det som cc lämnar. Ringde till SCR men då fick jag till svar att det var samma som CC så vi har CC
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Försäkring

Jag har sett i en del trådar att "man" ställer på exempelvis den 1 mars eller den 1 april.

Varför ställer man inte på den 25 mars eller den 5 april? Finns det något jag behöver veta om datum för skatt och försäkring innan jag ställer på?

Lelle_22
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Försäkring

Citat från transportsstyrelsens sida:
Fordonsskatt vid påställning


Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.


Calle
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Jag som trodde reglerna var ändrade i och med den senaste skattehöjningen. Detta skulle då innebära att man betalar skatt per dag och då kvittar det vilket datum man ställer på.

Jag kan dock ha fel........

/Per
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Håller med Per.

Här kommer ett längre utdrag från Transportstyrelsens hemsida:

Fordonsskatt vid påställning


Du har 21 dagar på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatt påförs för hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för en hel månad även om fordonet ställs på mitt i en månad.
Är skatten högre än 4 800 kronor tas den ut per dag (under förutsättning att fordonet har varit avställt i minst 15 dagar eller att fordonet har bytt ägare under avställningstiden.)
Om fordonet blir skattepliktigt under betalningsmånaden (se tabellen ovan) påförs samtidigt skatten för hela följande skatteåret eller skatteperioden. Det innebär att du kan få en räkning på fordonsskatt för 13 månader eller 5 månader. Skatten måste betalas, även om du ställer av ditt fordon före den angivna bokföringsdagen. Den överskjutande skatten får du tillbaka.
Tillsammans med skatten tas även påställningsavgift och i vissa fall vägtrafikregisteravgift ut.

Observera att detta gäller husbilar med skatt över 4800 kr

Tommy
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Försäkring

Hej. Där står också att är skatten högre än 3600kr delas den upp i tre perioder. Mvh. Olle.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring

Hej Olle
Jag läser på transportstyrelsens hemsida att om fordonskatt är mer än 4800 kronor/år, betalar man skatt per dag om fordonet varit avställt mer än 15 dagar. Det innebär nog att den dag man ställer på fordonet är den dag man betalar skatt från.

MVH Lennart
 
Toppen