• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försäkring

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Visst är det riktigt att man kan byta bolag när husbilen är avställd? jag vet också att man har 14 dagar på sej att bryta vid nyteckning av försäkring.
Nytt bolag sedan 1 mars tar full premie på avställd bil ?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: försäkring

Finns det någon generell regel om detta? Även om bilen är avställd har man ju försäkringen som tecknats, pågående. Det finns en regel i konsumentköplagen att ingånget avtal om försäkring kan sägas upp på årsförfallodag. Naturligtvis kan ett försäkringsbolag ha generösare regler än lagstiftningen. Detta ska nog kollas med respektive bolag.:rolleyes:
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Man har rätt att säga upp sin försäkring och därmed byta när man har garageförsäkring om inget speciellt om detta står i villkoren.
Skälet är att man har ingen skyldighet att ha en avställd husbil försäkrad och därmed försvinner försäkringsbehovet.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: försäkring

Man har rätt att säga upp sin försäkring och därmed byta när man har garageförsäkring om inget speciellt om detta står i villkoren.
Skälet är att man har ingen skyldighet att ha en avställd husbil försäkrad och därmed försvinner försäkringsbehovet.

Ja, det stämmer iofs. Du måste då ställa av bilen och inte påbörja en garageförsäkring. För om du ställer av och har en garageförsäkring kan du inte säga upp försäkringen, den måste vara fri från försäkringen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Jag sa upp garasförsäkring hos Folksam och gick över till Caravanförsäkring nästa dag ställa på HB enl rekommendation av pådra bolag. Bilen ska vara påställd minst 14 dagar efter övergån till Caravanförsäkring enl Caravanförsäkrings regel.
 
Toppen