• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring - Tips

N

NMO05

Guest
Blev idag uppringd av Mekonomen försäkringar (Vardia), då de ville "se över" mina fordonsförsäkringar. Det var ngn slags kampanj för de som har Mekonomenkort just nu...
Blev glatt överraskad när min försäkring för husbilen, till slut, sjönk från 4800kr(IF) till 1800kr hos mekonomen (Vardia).
Flyttade bil, husbil samt hemförsäkring till detta bolag.
Privat

Klart värt att kolla...

Mvh - Olof
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

Låter otroligt billigt :)

Jag betalar 7300 helförs.helår (LF)

Stort grattis!!
 
Senast ändrad:

flarses

FD HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring - Tips

En sak att beakta, speciellt om man har en helintegrerad husbil, är att självrisken på glas är 35% av kostnaden, lägst 1500.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Försäkring - Tips

Vardia är billig men dom har inte maskinskada vilket gör mig tveksam.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

Maskinskadeförsäkring gäller ju bara till 8 10 000 mil och ett antal år. Nya bilar har ju garanti.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

Fick just besked att strålkastare inte går under glasförsäkringen på Folksam. Fick stenskott förra helgen och det går i så fall på vagnskadeförsäkringen med som i mitt fall 3000:- självrisk. Hmmm. Hela insatsen måste bytas. Inte bara glaset.
 

Bilagor

  • IMG_1538.JPG
    IMG_1538.JPG
    2,5 MB · Visningar: 3
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkring - Tips

Per är du säker på att det är stenskott i din strålkastare?
Hymer har ju haft stora problem med just dem, att de spruckit av sig själv.
Detta har fabriken tagit på sig och betalat för en ny. Även om garantin på bilen gått ut.
Tror det gällde bilar tillverkade 2007 -2009.
Jag själv fick bytt på min förra Hymer.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
295
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

Köp tidningen HUSBILEN Nr 4 Pris 60 SEK och läs om olika försäkringsbolag. Finns även andra mycket intressanta och välgrundade artiklar om husbilar i tidningen
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring - Tips

Blev idag uppringd av Mekonomen försäkringar (Vardia), då de ville "se över" mina fordonsförsäkringar. Det var ngn slags kampanj för de som har Mekonomenkort just nu...
Blev glatt överraskad när min försäkring för husbilen, till slut, sjönk från 4800kr(IF) till 1800kr hos mekonomen (Vardia).
Flyttade bil, husbil samt hemförsäkring till detta bolag.
Privat

Klart värt att kolla...

Mvh - Olof


Tyckte det här lät bra så jag kollade upp vad vår bil skulle kosta. Men ack, Mekonomen tecknar inte försäkringar på bilar över 3500kg. Tråkigt.
//Tommy :(:(
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäkring - Tips

Blev idag uppringd av Mekonomen försäkringar (Vardia), då de ville "se över" mina fordonsförsäkringar. Det var ngn slags kampanj för de som har Mekonomenkort just nu...
Blev glatt överraskad när min försäkring för husbilen, till slut, sjönk från 4800kr(IF) till 1800kr hos mekonomen (Vardia).
Flyttade bil, husbil samt hemförsäkring till detta bolag.
Privat

Klart värt att kolla...

Mvh - Olof

De kan bara försäkra husbilar max 3,5 ton.
Kan heller inte försäkra alla bilar, t ex Audi A8.......
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

Rolandn: Nej, är inte säker på att det är stenskott. Det hände mellan Åmål och Lysekil i fredags. Såg det när vi kom fram och det var inte trasigt när vi rastade utanför Åmål. Ser heller ingen träffpunkt, hål eller något annat som tyder på var träffen var. Årsmodellen 2012.
 

Bilagor

  • IMG_1536[1].JPG
    IMG_1536[1].JPG
    2,3 MB · Visningar: 3

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring - Tips

Prøv om Hymer vil dekke den skaden - ser ut som de lyktene som sprakk på problemårgangene, og nå på en relativt ny bil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

En sak att beakta, speciellt om man har en helintegrerad husbil, är att självrisken på glas är 35% av kostnaden, lägst 1500.

Det gäller inte på Länsförsäkringar, detta var ett krav när jag valde bolag.
Jag har endast 1500kr i självrisk på glasförsäkringen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkring - Tips

Rolandn: Nej, är inte säker på att det är stenskott. Det hände mellan Åmål och Lysekil i fredags. Såg det när vi kom fram och det var inte trasigt när vi rastade utanför Åmål. Ser heller ingen träffpunkt, hål eller något annat som tyder på var träffen var. Årsmodellen 2012.

Per, exakt så såg min ut också som blev utbytt av Hymerfabriken.
Så ta ett snack med dem och dubbelkolla gärna på nätet.

När min gick i sönder var det höger glas och enligt Hymercenter här i Sverige gick inte det på någon garanti, det hände bara på vänster sidan...

Jag gogglade lite i olika tyska forum och kunde snabbt konstatera att det visst hade hänt även på högersidan och att fabriken även ersatte det.

Min tyska handlare där jag köpt bilen ordnade så att ny lampa kom från fabriken till Hymer i Sverige som sedan monterade den på 15 min.

Så kolla noga, det är ju sura pengar att bli av med.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring - Tips

Fick just besked att strålkastare inte går under glasförsäkringen på Folksam. Fick stenskott förra helgen och det går i så fall på vagnskadeförsäkringen med som i mitt fall 3000:- självrisk. Hmmm. Hela insatsen måste bytas. Inte bara glaset.

Inget försäkringsbolag tar skador på strålkastarglasen inom glasförsäkringen. Gäller endast vind, bak och sidorutor. Det är ett härdat glas i strålkastaren, och det kan dessvärre självgranulera. Hälsningar Göran Hellman.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

En sak att beakta, speciellt om man har en helintegrerad husbil, är att självrisken på glas är 35% av kostnaden, lägst 1500.

När jag valde bolag var självrisken på glasförsäkringen en av de viktigaste parametrarna.
Jag har haft bilen i 3 år utan skada men fick 2 rejäla stenskott nu i vintras. Rutan sprack och jag fick den bytt för några veckor sedan.
Fakturan landade på 41.761:- och av det fick jag betala 1.500:-.

Med "ett annat bolag" hade det kunnat bli avsevärt dyrare.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäkring - Tips

En sak att beakta, speciellt om man har en helintegrerad husbil, är att självrisken på glas är 35% av kostnaden, lägst 1500.

Innan man påstår något sådant kanske man skulle kolla lite fakta, de flesta försäkringsbolag har idag självrisk 1 500:- och inget mer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring - Tips

Innan man påstår något sådant kanske man skulle kolla lite fakta, de flesta försäkringsbolag har idag självrisk 1 500:- och inget mer.

Jag måste nog säga detsamma till dig Sören. Skall man gnälla på att någon annan inte har gjort sin hemläxa är det bra om man gjort sin egen ;)
Självrisken på Mekonomens försäkring ÄR 35% eller lägst 1500:-. Det står i villkoren...

Sen verkar det som en del andra bolag nu gått över till fast låg självrisk och det är ju bra. När jag valde bolag var det inte så.
 

flarses

FD HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring - Tips

Innan man påstår något sådant kanske man skulle kolla lite fakta, de flesta försäkringsbolag har idag självrisk 1 500:- och inget mer.

Tråden gällde ju mekonomens försäkring och de har precis som jag skrev 35% i självrisk... Att andra försäkringsbolag har 1500 i självrisk har jag full koll på.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Försäkring - Tips

Tråden gällde ju mekonomens försäkring och de har precis som jag skrev 35% i självrisk... Att andra försäkringsbolag har 1500 i självrisk har jag full koll på.

Sorry, missuppfattade dig, då tar jag tillbaka.......
 
Toppen