• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring tillfällig registrering

F

F.d. 17854

Guest
Hej.
Jag har köpt en husbil i Tyskland. Jag har fått ursprungskontrollen godkänd. Problemet är att jag inte fått någon registreringsbesiktning förren den 30 juni. Min 30 dagars importförsäkring går ut den 19:e juni. Jag pratade med Trygg Hansa och dom sa att jag är tvungen att teckna ny försäkring i ursprungslandet för dom kan inte försäkra den igen.
Jag har tillfällig registrering och således ett reigstreringsnummer.
Nån som vet hur det brukar gå till? För det känns som om något är lite konstigt här.
/Tommy
 
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Har du en svensk tillfällig registeringsskylt? Då har du väl en trafikförsäkring, ring även andra bolag om de tar en helförsäkring.

Annars är nog det lättaste att du tar reda på vilka Bilprovningssationer i din närhet som reg.besiktar husbilar och ringa dem dagligen för att få ett återbud.
Det brukar alltid finnas, även om du kanske behöver köra några mil
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Hej o gokväll

Pröva med Swedbank, dom försäkrar husbilar i ett bolag som heter Tre Kronor.
När vi importerade vår husbil så fick jag en helförsäkring på chassienumret som gällde i 30 dagar, den var dyrare än den ordinarie förs, men det var det värt med en helförsäkring innan bilen blev godkänd i Sverige.
Lycka till

Claes 105
 
F

F.d. 17854

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Jag har inte fått hem skyltarna än, men dom ligger nog hos posten.
Just nu har jag helförsäkrat men den går som sagt ut den 19:e och då har jag inte ens trafikförsäkring kvar.
Jag har tänkt att ringa och titta om det finns avbokningar men han jag pratade med nu verkade inte ha nån koll på svensk geografi så jag fick sitta och rabbla städer runt omkring stockholm för att han skulle kunna titta efter tider... :wub:
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Hej

Om du i samband med ursprungskontrollen ansökte om tillfällig registrering så bör du ju ha fått en röd registreringsskylt. På skylten står ett datum som anger sista dagen för den tillfälliga registreringen (3 månader). För att få den tillfälliga registreringen godkänd så måste du ha en trafikförsäkring utfärdat av ett svenskt försäkringsbolag. Detta bevis om försäkring skall bifogas ursprungskontrollen/tillfälliga registreringen.

Detta innebär att alla försäkringsbolag tillhandahåller en sådan försäkring, går även bra att få helförsäkring på den tillfälliga registreringen.

Hos mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, löste jag en importförsäkring (helförsäkring) som gällde en månad. Den försäkringen fick jag sedan göra om till en försäkring för tillfällig registrering som gäller i tre månader.
Kenneth
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17854

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Då ska jag nog ta mig ett nytt snack med mitt försäkringsbolag imorgon och hoppas att jag får prata med någon som vet vad dom pratar om.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Den kontakten jag hade på mitt försäkringsbolag var en handläggare som hade specialkunskaper beträffande importförsäkring etc. Verkade som de "vanliga" försäljarna inte hade en aning om vad som gällde.

Kenneth
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Ring istället och jaga återbud hos bilprovningen. Då har du ju allt löst direkt och slipper även betala den blodiga premien hela perioden.

Jag ringde under en dag/eftermiddag och fick fram en del tider. Jag fick sen en återbudstid redan till dagen efter som jag tog direkt. Att behöva åka 15 mil tyckte jag definitivt det var värt.

Precis som du säger så har bokarna inte tillgång till någon karta eller gemensam lista över lediga tider på alla stationer. Skriv istället upp alla stationer du kan tänka dig att åka till och be dem sedan kontrollera dessa en efter en vid varje samtal ungefär 2 ggr timme.
Det är rätt många som sitter och svarar i telefon så det är liten risk att du råkar plåga samma bokare 2 gånger:D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Det finns idag en mycket bra service hos Bilprovningen där du bokar din tid. Vill du stå "stand by" för närmast lediga tid så får du ett SMS när det dyker upp ett återbud.
Gå in på: Bilprovningen: Besiktning / Boka tid via internet och läs vidare.

Jag fick själv en tid dagen efter min ansökan trots att nästa bokningsbara tid var efter 3 veckor.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Den tillfälliga registreringen som gäller i tre månader innebär att du kan åka med bilen under den tiden utan att behöva betala vägtrafikskatt på bilen.
Detta kompenserar den högre försäkringsavgiften.

/Leif
 
F

F.d. 17854

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Det finns idag en mycket bra service hos Bilprovningen där du bokar din tid. Vill du stå "stand by" för närmast lediga tid så får du ett SMS när det dyker upp ett återbud.
Gå in på: Bilprovningen: Besiktning / Boka tid via internet och läs vidare.

Jag fick själv en tid dagen efter min ansökan trots att nästa bokningsbara tid var efter 3 veckor.

Jag tror inte det funkar för registreringsbesiktning, så här står det på hemsidan.

Här kan du boka ...
  • Kontrollbesiktning
  • Efterkontroll
  • Släp eller husvagn i kombination med dragfordon.
  • Besiktning av dragkrok
  • Bildiagnos
  • Extra bromskontroll (EBK)
  • Besiktning av bakgavellyft (LYP)
  • Trafiksäkerhetskontroll
  • ADR - återkommande besiktning
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Har du provat å ringt under dagen idag? Jag fick intrycket att det kommer in en hel del återbudstider.
 
F

F.d. 17854

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Jag ringde en gång idag och då fanns det inga återbud. Men gör nytt försök imorgon.:wall:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Om du är ute efter en återbudstid så får du nog ringa oftare. Under den dag jag ringde så var det flera tider som både kom och gick. Det är ju fler än du som jagar nu innan semestern...

I all välmening..
 
F

F.d. 17854

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Har ringt som bara den och så idag så fick man en tid på torsdag här i Stockholm till och med :)
 
F

F.d. 921

Guest
Sv: Försäkring tillfällig registrering

Gå till länsförsäkringar, dom har en endagsförsäkring som kostar 300 kr.
Benny
 
Toppen