1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Försäkring - känner mig vilsen!

Tråd startad i 'Försäkring o Skatt' av Kari20, 23 April 2018.

1. Juhani & Leila

Juhani & Leila HBK Medlem

Kommun:
    Storfors
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10084
    När försäkringsbolagen prissätter sina försäkringar påverkar även bostadsorten en del dvs. två lika gamla och identiska bilar kan ha olika premie i samma bolag beroende på var man bor.

Montreal gillar detta.
  2. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    När vi för ett å sedan lämnade Folksam, efter många år som nöjd kund, så var orsaken att man höjde premien med 17,4%.

Citerar del av mitt inlägg från juni förra året; Försäkringar. Ang avtal med Folksam

Eftersom Folksam visade sig vara hela 178% dyrare än det billigaste alternativet så kände jag mig ganska säker på att här hade det blivit ett fel.

Ringde upp Folksam och fick prata med en kille som arbetar med just fordonsskador. Han bekräftade att priset var helt rätt och förklarade varför man ökat försäkringspremierna ganska kraftigt iår.

Varje produktslag husbils-, bil- villaförsäkring osv. skall bära sina egna skadekostnader. Dvs. hemförsäkringar skall inte subventionera t.ex. husbilsförsäkringarna i det fall intäkterna är lägre än skadekostnaderna. Rimligt.

Folksam har många husbilar och höga skadekostnader. Man hade t.ex. förra året en hel del framrutor som kostade över 80.000 Kr, ett problem jag känner till eftersom Folksam fick betala en framruta för oss 2014, med 74.200 kr och vi själva betalade 1500 kr.

Att vi är rätt duktiga på att ställa av våra bilar blir självklart en lägre intäkt för försäkringsbolaget i det fall man kalkylerat intäkterna som om vi hade samma beteende som PB1. Det här sista är mina egna funderingar.”

Vi valde Länsförsäkringar, som inte var billigast, men nästan 50% billigare än Folksam.

Den stora skillnaden vad beträffar villkoren är Folksams generösa reseförsäkring på 185 dagar, men som inte har något värde för oss som ställer av bilen under vår vintervistelse i Spanien, eftersom vi inte använder bilen alls.

Priset förra året var 5208 kr, men ser att man nu sänkt premien till 4809 kr.

Det är helförsäkring, med assistans. Självrisken på assistans är 1500 kr, men som vårt kreditkort från Nordea täcker upp till 100%, förutsatt att vi tankat 20l bränsle inom x dagar.

TommyD

Arne44, Emppu, Montreal och 1 annan gillar detta.
  3. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Vilket bolag blev det?

4. Andy.T

Andy.T HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    19547
    Jag fick här om dagen ett försäkringsbrev från Folksam som var 3500:- mer än vad vi skrev på i offerten
    (vilket var dyrt redan innan spontanhöjningen). Efter telefonsamtal till dom, där de hävdade att jag fått fel pris i offerten och att de kunde släppa mig trotts att jag inte varit kund i ett år som jag igentligen måste innan jag får byta.

Jag ringde då caravan club, och tog deras superhusbilen som vad jag kan se är bättre än Folksam och gick från 14909:- till 6756:- trotts att jag tog den låga självrisken.

Bor i Stockholm och har en 2014 Dethleffs Globetrotter XLI.

MVH Andreas.

Arne44, Livibil, smålänningen och 1 annan gillar detta.
  5. J Peter

J Peter HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    19600
    Det blev Länsförsäkringar (Göinge)

/ J Peter

6. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Har försökt få pris från LF i kronoberg, men de vill inte lämna pris på husbilen då vi inte har något annat där. Har sagt att jag kan tänka mig att flytta 2 bilar o hus, men förfallodagarna för de är senare och då är de inte intresserade av mig som kund

7. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Dålig stil! När jag flyttade mina försäkringar till CC tog de alla uppgifter från början. Sedan höll de koll och tog över försäkringarna efterhand som deras förfallodag var.

Arne44 och smålänningen gillar detta.
  8. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Blir till att kolla CC i höst. Kan vara värt att gå med ifall de har bra pris.

9. Akida

Akida HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18315
    Vi Skaffade CC försäkring i våras.
    Ställ av husbilen. När Du ställer på den igen så kan man byta försäkringsbolag.
    Det behövs en ”förändring” för att byta före förfallodagen.
    Dom kan bråka☹️lite men Du har all rätt att byta
    Mvh
    Staffan

Arne44 och smålänningen gillar detta.
  10. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Jag har valt bort FOLSKAM sedan många år. Råkade ut för en skada som orsakades av en som hade lägre bonus än mej. Otroligt att FOLKSKAM ansåg att jag var vållande & skulle få bonusen minskad, jag var ju inte ens närvarande när skadan skedde & min bil stod parkerad mitt i en parkeringsruta. Nej fy attan För FOLKSKAM, jag får nästa frossa bara jag hör ordet,

Arne44 gillar detta.
  11. Livibil

Livibil HBK Medlem

Kommun:
    Oskarshamn
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11764
    Jag är numera också smålänning så geografiskt hamnar vi väl lika vad gäller prissättningen. Jag betalat 4.714kr för CCs Superhusbilsförsäkring vilket jag tycker är ett bra pris.

smålänningen gillar detta.
  12. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Lätt att förstå höjda premier med så dyra vindrutor!
    Det är kanske dags för bolagen att skilja på hel- och delintegrerade bilar?

håkansson2 och brogu gillar detta.
  13. PeterK

PeterK HBK Medlem

Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Vår 2005 på 6ton kostar helförsäkrad 7885:- /år hos LF Bergslagen

TO+GU gillar detta.
  14. Linder

Linder HBK Medlem

Kommun:
    Torsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8937
    Vår 2010 på 5ton kostar helförsäkrad 4927:- /år hos LF Kalmar. 37:- /månad när den är avställd.

15. TO+GU

TO+GU FD. HBK Medlem 2019

Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Det borde vara billigare att försäkra en gammal bil som inte är värd så mycket, vi betalar 4764 med assistans
    hos Tre kronor, bilen en -97 3,5 t.

16. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Tyvärr kostar vindrutan minst lika mycket!

17. TO+GU

TO+GU FD. HBK Medlem 2019

Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718
    Nu har vi en gammal alkovbil , kostnaden måste bli betydligt mindre för bolaget om jag kvaddar en gammal
    bil mot en bil i miljonklassen.

18. lennart44

lennart44 HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15308
    Gå med i Motormännen o teckna deras husbilsförsäkring. Jag har testad de flesta bolag. Låga premier o snabb handläggning.
    Därtill utnyttja alla M-förmåner och tag med Väghjälp för bara 225:-/år, som kan flyttas till personbilen när H-bilen är avställd.

19. CalleJompa

CalleJompa HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21846
    Jag såg nyligen en genomgång av olika försäkringsbolag och deras bilförsäkringar. Dock inte speciellt husbil. Men när de räknat med pris , gällande innehåll och kundvänlighet. Då kom Folksam och IF högst upp (bäst) men däremot så hamnade länsförsäkringar sist tillsammans med ett par andra små bolag som jag inte kommer ihåg namnen på, de var för mig nya okända bolag. Jag minns inte var jag såg testet men det var helt nyligen april-maj 2018. Men som sagt jag vet inte hur deras husbilsförsäkring ser ut.

20. cgwik

cgwik HBK Medlem

Kommun:
    LillaEdet
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22742
    Till skillnad från de flesta andra har IF en rörlig självrisk för maskinskada på husbil.

"Maskinskada: 1 000 kr + 20 % av resterande del av reparationskostnaden, 2 000 kr + 20 % av resterande kostnad om husbilen är äldre än 5 år och körts mer än 8 000 mil.
    Direktimporterad husbil – 2 000 kr + 20 % av resterande del av reparationskostnaden.
    4 000 kr + 20 % av resterande kostnad gäller för husbilar som är äldre än 5 år, och om de körts mer än 8 000 mil."

/CG

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.