• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring i eu

Preben 123

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
27150
Medlemskap
2024
Reseförsäkring via hemförsäkring har olika villkor mellan 45 till 60 dagar. Vi har tänkt att en långresa i Europa ca . 5månader, vi kontaktade vårat försäkringsbolag och dom skulle ha 7000kr för utökad försäkring (2personer) i 90 dagar. Vill gärna veta hur andra har löst detta

MVH Preben Frandsen
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi tecknar försäkring genom Gouda.se sedan 7 år och är mycket nöjda med detta bolag.
Kostar oss 15.000 kronor för hela vintern (5.000 kronor dyrare denna vinter mot tidigare vintrar p.g.a. att jag (Bosse) fyllt 70 år. Gerd har inte uppnåt denna ålder ännu och är därför billigare i drift...!
Kan varmt rekommendera detta företag. Vi har haft 3 försäkringsärenden under dessa år (svårartad förkylning som krävde ett flertal besök hos ”vår” norske läkare i Albir).
I tilllägg ytterligare 4 besök för mig (Bosse) då jag drabbades av atopiskt eksem för ett par år sedan.
Varje enskilt besök hos läkaren kostade 160 Euro och i tillägg betalde vi för diverse ”medikamenter”. Vid samtliga tillfällen tog det 4-5 bankdagar innan 100% av våra utlägg ”satt” på vårt konto - så ska en slipsten dras...!
 

Preben 123

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
27150
Medlemskap
2024
Reseförsäkring via hemförsäkring har olika villkor mellan 45 till 60 dagar. Vi har tänkt att en långresa i Europa ca . 5månader, vi kontaktade vårat försäkringsbolag och dom skulle ha 7000kr för utökad försäkring (2personer) i 90 dagar. Vill gärna veta hur andra har löst detta

MVH Preben Frandsen
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Vi tecknar försäkring genom Gouda.se sedan 7 år och är mycket nöjda med detta bolag.
Kostar oss 15.000 kronor för hela vintern (5.000 kronor dyrare denna vinter mot tidigare vintrar p.g.a. att jag (Bosse) fyllt 70 år. Gerd har inte uppnåt denna ålder ännu och är därför billigare i drift...!
Kan varmt rekommendera detta företag. Vi har haft 3 försäkringsärenden under dessa år (svårartad förkylning som krävde ett flertal besök hos ”vår” norske läkare i Albir).
I tilllägg ytterligare 4 besök för mig (Bosse) då jag drabbades av atopiskt eksem för ett par år sedan.
Varje enskilt besök hos läkaren kostade 160 Euro och i tillägg betalde vi för diverse ”medikamenter”. Vid samtliga tillfällen tog det 4-5 bankdagar innan 100% av våra utlägg ”satt” på vårt konto - så ska en slipsten dras...!
Är det inte så att man som EU medborgare har samma patientavgift som dom inhemska? (Mot uppvisande av kortet från försäkringskassan)
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Är det inte så att man som EU medborgare har samma patientavgift som dom inhemska? (Mot uppvisande av kortet från försäkringskassan)


Stämmer alldeles utmärkt och det kan vara bra att veta att den spanska sjukvården är den 3:e bästa i världen efter Hongkong och Singapore.
Tommy och Carola (Los Suecos) har berättat för oss om de spanska sjukhusen och deras tekniska utrustning, som ska vara av världsklass!

MEN, av 2 skäl tecknar vi en Gouda.se försäkring:
1. Ingen av oss 2 är speciellt duktiga på spanska (annat än när det gäller att beställa god mat och dryck på restaurang...) och med vetskap om att de spanska läkarna ofta inte är speciellt duktiga på engelska), så känns det skönt att i stället kunna anlita en norsk läkare (som det finns flera av i Albir).
2. I händelse av mycket allvarlig sjukdom innefattar denna försäkring genom Gouda.se fri hemtransport med flyg ( förutsatt att läkaren här nere i samråd med SOS i Köpenhamn beslutar detta. Kostnaden för ambulansflyg från Alicante till Sverige är drygt 300.000 kronor.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
I många länder i EU om man vill använda försäkringskassans kort så måste man ta sig till en större ort och ett regionssjukhus där EU kortet gäller. Då kan det vara enklare att ta privatkliniken runt hörnet och utnyttja försäkringen istället även om det blir en självrisk.
 
F

F.d. 55521

Guest
Ni bör kolla upp hur länge ni måste vara hemmma för att ni ska få en ny period. De flesta försäkringarna är så gjorda att man måste vara hemma ca en månad innan man får en ny period, på tex 45 dagar.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vi fick ingen rabatt i portugal med sjukvårdskortet men var hos privat läkare så är väl som i sverige dyrare än där du är listad typ vårdcentral ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
vi fick ingen rabatt i portugal med sjukvårdskortet men var hos privat läkare så är väl som i sverige dyrare än där du är listad typ vårdcentral ?

Det blå kortet gäller endast på de statliga hälsoinrättningarna, de privata läkarna/-sjukhusen accepterar som regel din reseförsäkring, men kolla alltid först.

Det finns läkare som inte debiterar ditt försäkringsbolag, då får man själv lägga ut pengarna och sedan presentera kvitton för försäkringsbolaget som reglerar det direkt med dig i efterhand.

TommyD
 
Toppen