• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring efter 45 dagar

F

F.d. 50096

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

För fem månader i Portugal och Spanien fick jag enoffert på 12680kr för mig o min fru ???
 
F

F.d. 50096

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Fick en offert på över 12000kr
Kolla med DINA försäkringar
Hälsn Bert
 
B

Britt-Marie & Willy

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Fick försäkringsbreven i går och där kom brasklappen: dom 185 dagarna gäller bara när man reser med husbilen, inte om man reser på annat sätt! Kan faktiskt inte förstå logiken: vi har ju uppfyllt dom krav som angetts: vi har villan och husbilen försäkrade i Folksam.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring efter 45 dagar

På Kistamässan i mars pratade jag med Folksam och han som jag pratade med påstod att försäkringen inte gällde om amn bodde i en avställd husbil. Värt att kolla upp hos de bolag man har när man övervintrar söderut.

Jag har precis pratat med Folksam och frågade om avställning av husbilen när man bor i den på en camping i t ex Spanien på vintern och det var inga problem. Det blir då en garageförsäkring och det är alltså trafikdelen som plockas bort. Jag skulle lägga till assistansförsäkring och passade då på att fråga om det.
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Det är som Sharky skriver, Folksams avställningsförsäkring gäller bara i Sverige. Jag har talat med Folksam för en timme sedan. Caravan Clubs avställningsförsäkring gäller i Europa i 6 månader. Vi kollade noga med olika bolag förra vintern när en husbil fick elfel och brändes ut helt på Campingen i Santa Pola.
Vi betalade 4000 kr för 90 dagars tillägg till Caravans reseförs. förra vintern. Det var många som inte hade tillägg på reseförsäkringen. Själv blev jag sjuk i Frankrike på hemvägen och blev liggande och opererad i Frankrike när vi hade 4 dar kvar på försäkringsskyddet. Efter 15 dagar blev det ambulansflyg till vårt sjukhus i Varberg där jag blev kvar i 3 veckor. Jag åker inte utomlands utan en heltäckande reseförsäkring.

Folksam HBK försäkringen med 185 dagars reseskydd är kanonbra men det återstår att lösa avställningen.

Sven-Åke
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Hej, ringde alldeles nyss (5 minuter sedan) till Folksam och fick bekräftat att: är man medlem i HBK, har Villa/hemförsäkring och husbilsförsäkring hos dem så har man ett utökat reseskydd inom Europa på 185 dagar, utan extra kostnad.
:yes:
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Har just bytt till Folksam och dom har inte några restriktioner, vilket innebär att man KAN ställa av husbilen när man inte använder den, försäkringen gäller ändå. Vi tjänar flera tusen på det här bytet och dom pengarna kan man ju ha skojigare för! T.ex när man tillbringar vintern i Spanien! :cool:

Ställer du av bilen i Spanien gäller inte din försäkring.

Hälsningar Göran kvist
Vi syns väl i bolnuevo
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Jag kommer att åka till södra Europa senare , men Ni som skall åka Nu bör väl ta kontakt med bolagen och låta dom presentera offert till HBK ang. De frågor vi har.
Finns det någon medlem eller grupp som är villig att ta i denna heta nödvändiga fråga.
Bosse
 
B

Britt-Marie & Willy

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

nog är det märkligt att alla på Folksam inte verkar ha koll, fick idag ett mail att reseförsäkringen INTE gäller om man ställer av husbilen utomlands. Tidigare har jag per telefon fått info att det är tvärtom!
 
B

Britt-Marie & Willy

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Visst ses vi i Bolnuevo Göran!
icon7.gif
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Vi gick över med ALLT till Länsförsäkringar och sparar ca 7 000:-/år som guldkund. Deras sjukförsäkring är ca 10 000:- billigare än Trygg-Hansas för oss två i sex månader.
 
B

Britt-Marie & Willy

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

icon7.gif
Vi kör mot Bolnuevo den 5 oktober, det ska bli skönt för här börjar det bli lite väl kyligt!
icon9.gif
Eftersom vi inte kör husbil den här gången måste vi ta en extra försäkring efter 60 dagar.
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Fick offert i går från Länsförsäkringar: 5949:- och då blir vi borta mellan 20 oktober - 20 april.
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Bara detta att så många fått så olika svar från Folksam bör göra alla misstänksamma. Vad gäller i verkligheten. Kommer man att få ut ersättning. Jag som blivit lurad av Folksam tidigare är nu kroniskt misstänksam mot det bolaget.
:mad:
 
Toppen