• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring efter 45 dagar

F

F.d. 3747

Guest
Hur tecknar man sjuk o olycksfallsförsäkring from dag 46 ?
Har tidigare tecknat på Europeiska efter 45 dagar, men denna gång gäller husbilsåkande i Europa.
Vår hemförsäkring gäller ju endast 45 dagar.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Med hemförsäkring och husbilsförsäkring i Caravan Club,som vi hade för fem månader sedan, så hade man 90 dagar. Vi tecknade om båda försäkringarna till Folksam och har nu fått 180 dagar.
Betr. innehåll, omfattning och pris på dessa, i jämförelse med vår föregående, så är dom 2600:- kr billigare ihop/år och dessutom bättre innehåll betr. villaförsäkringen. Dessutom fick vi en gratis vatten- och ohyrebesiktning som återkommer varje år. (Utan kostnad)

Ring dom får du se

Vilgot
 

Ingela o Lenny

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
2685
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Jag ringde till Folksam där jag har min försäkring, dom räknade ut hur många dagar utöver 45 jag skulle vara borta o fick betala för dom.
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Jag kollade med Europeiska, där kan man teckna en försäkring (smart) dag 46 och framåt, man kan förlänga den under tiden eller om man åker hem så får man tillbaka för de outnyttjade dagarna. Priset för 15 dgr är ca 450 kr.
Kan ju vara svårt veta exakt när man kommer hem.
Försäkringen måste dock tecknas innan utresa, men betalas innan dag 46.
Har haft Europeiska tidigare och utnyttjat den 1 gång, fungrade perfekt.
 
F

F.d. 55350

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Har du en hemförsäkring i Folksam eller en kollektiv hemförsäkring genom ditt fack + din bil försäkrad så får du 185 dagar utan extra kostnad.
 
B

Britt-Marie & Willy

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Har just kollat med Folksam och dom är ju mycket billigare än If, dessutom är dom 180 dagarna mumma för oss! Undrar iaf: är det nån som har kollat upp om försäkringarna har samma villkor?
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Hej!
Har börjat forska i kostnader för reseförsäkring för kommande övervintring i Spanien/Portugal.
Har sedan tidigare Codan med 90 dagars reseförsäkring ingående i hemförsäkringen. Förra året tog vi Europeiska för resterande tid. Nu visar det sig att den försäkringen har ändrats så att kostnaden för oss skulle bli över 15000 kr! (Över 70 år).
Folksam vill jag inte ha att göra med efter krångel förra året med chockhöjning.
Några tips?
/Ingemar
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Tipset är faktiskt Folksam. För om du har både husbil och hemförsäkring har du hela vistelsen under vintern gratis. Jag åker själv i mitten på sept och kommer tillbaka i mitten på maj.

Inte ett öre behöver jag betala. Jag ringde och kollade igår och fick det bekräftat.
 

Hans-Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2736
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Många som övervintrar i t ex Spanien, ställer av sin husbil. Har man Codan gäller försäkringen även vid avställning utomlands.
Hur är det med Folksam om man ställer av husbilen? Är man försäkrad?

Gunilla & Hans
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Många som övervintrar i t ex Spanien, ställer av sin husbil. Har man Codan gäller försäkringen även vid avställning utomlands.
Hur är det med Folksam om man ställer av husbilen? Är man försäkrad?

Gunilla & Hans

Mycket bra fråga. Reseförsäkringen ligger ju i Hemförsäkringen i grunden. Men det står ju i avtalet att man även ska vara försäkrad i Husbilen. Räcker det att den är vilande?
 

Hans-Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2736
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Har ringt Codan om pris på utökad reseförsäkring, efter 90 dagar.

60 dagar för 2 personer 69 och 67 år kostar 2 850:- självrisk 1 500:-
90 dagar kostar 4 110:-.

Man måste teckna dessa extra dagar innan de 90 dagarna är slut.

Hälsningar
Gunilla & Hans
 

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Tipset är faktiskt Folksam. För om du har både husbil och hemförsäkring har du hela vistelsen under vintern gratis. Jag åker själv i mitten på sept och kommer tillbaka i mitten på maj.

Inte ett öre behöver jag betala. Jag ringde och kollade igår och fick det bekräftat.

Mitten sept till mitten maj är ju mer än 185 dagar.
Jag fick pris på ca 3000 kr för våra dagar över 185!
/Ingemar
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Hmm...nu blev jag fundersam. Vi ska just åka på vår första utomlandsresa med husbil. Med oss har vi ett grönt och ett blått kort. Hemförsäkring har vi (villa) och bilen är helförsäkrad. Det måste väl räcka? Det talas om tidsbegränsad reseförsäkring, ingår den inte i helförsäkringen ? I så fall, stämplar man ut när man åker ? Hur vet dom annars när det gått 45 dagar. Rätta gärna en nybörjare.
Kjelle
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Hmm...nu blev jag fundersam. Vi ska just åka på vår första utomlandsresa med husbil. Med oss har vi ett grönt och ett blått kort. Hemförsäkring har vi (villa) och bilen är helförsäkrad. Det måste väl räcka? Det talas om tidsbegränsad reseförsäkring, ingår den inte i helförsäkringen ? I så fall, stämplar man ut när man åker ? Hur vet dom annars när det gått 45 dagar. Rätta gärna en nybörjare.
Kjelle

Dom tror dig på ditt ord. Men om det blir undersökning så kan man se på kvitton kontoutdrag mobiltelefon bankomater m.m. vart du har varit.
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Ge Folksam en chans till. Verkar som dom har det bästa alternativet. Åker själv söderut i oktober, åter slutet av mars-13, och som sagt, inte ett öre extra!
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Försäkring efter 45 dagar

På Kistamässan i mars pratade jag med Folksam och han som jag pratade med påstod att försäkringen inte gällde om amn bodde i en avställd husbil. Värt att kolla upp hos de bolag man har när man övervintrar söderut.
 
B

Britt-Marie & Willy

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Har just bytt till Folksam och dom har inte några restriktioner, vilket innebär att man KAN ställa av husbilen när man inte använder den, försäkringen gäller ändå. Vi tjänar flera tusen på det här bytet och dom pengarna kan man ju ha skojigare för! T.ex när man tillbringar vintern i Spanien! :cool:
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Försäkring efter 45 dagar

Har just bytt till Folksam och dom har inte några restriktioner, vilket innebär att man KAN ställa av husbilen när man inte använder den, försäkringen gäller ändå. Vi tjänar flera tusen på det här bytet och dom pengarna kan man ju ha skojigare för! T.ex när man tillbringar vintern i Spanien! :cool:

hej, förstår inte hur du menar. Det är klart att du kan ställa av bilen, men du har då
inget försäkringsskydd om du inte har en avställningsförsäkring, vilket du får
automatiskt.
Dessutom godtar de inte avställning i utlandet. Nej Folkskam blir det inte efter förra
årets försök att lura oss så grundligt.
Mvh
 
Toppen