• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring. Bo i husbil??

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Ny medlem här på husbilsklubben. Har i dagarna sagt upp min lägenhet och har tänkt mej att bosätta mej i husbilen. Någon som vet hur detta fungerar med försäkringen? Kommer det att räcka med att fortsätta med nuvarande husbilsförsäkring eller måste man ha nån form av hemförsäkring eller??? Tacksam för alla svar, då jag vet det finns många kloka o hjälpsamma medlemmar här på forumet...
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Det kan bero mycket på vilket försäkringsbolag du använder, så kontakta ditt bolag för info om hur just de ser på din situation.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Tror jag skrev något om detta i min tråd om att bo i husbil.
MVH KEJO 20
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Jag tycker att det är något märkligt om husbilsförsäkringen ska bli dyrare för att någon väljer att bo permanent i husbilen. Det kan knappast behövas ett anorlunda försäkringsskydd i förhållande till vanligt både tillfälligt och återkommande boende i husbilen.
Det enda som sker är att försäkringsbranschen går miste om en kund med behov av en traditionell hemförsäkringslösning.
V-backen :wink:
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Man måste inte ha mer än trafikförsäkring. Men jag är ganska säker på att du har delkasko- och vagnskada. Sedan beror det på vad du har med i HB´n. Gissar att det är mer värdesaker än när man är på semester- och helgresor.
Så ta ett resonemang med ditt försäkringsbolag vad som gäller.
Är man underförsäkrad så kan det få tråkiga konsekvenser.

Lycka till med ditt nya mobila liv.

/ Olle
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

hemförsäkringen gäller fler moment än för skada på prylar därför bör du ha en sån om nu bolaget kan teckna den på en rörlig adress.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27075

Guest
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Ja imitt fall,var max ersättning 20000kr oavsett hur mycket som fanns i husbilen,i kontanter och saker,och det gäller hur många som är med,så hemföräkring har jag men hjäper inte,för jag hadde inte allskydd i den,så det bör man ha med'.
 
Senast redigerad av en moderator:

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Hallå.
Så här blev slutresultatet med förhandlingen med länsförsäkringarna ang boendet o försäkring av min husbil..
Husbilsförsäkring= 2942:-/år med 35% på glas o 3000 i självrisk på vagnskada
Hemförsäkring= 1085:-/år och max 50.000:- för lösöret i husbilen samt magasinerad lösöre för 150.000:-
Tack för alla svar och en trevlig sommar önskar Häggen som nu i dagarna flyttar in permanent i husbilen. Spännande..........
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring. Bo i husbil??

Det kan bli dyrt med 35% på glasdelen....finns bättre alternativ.
 
Toppen