• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förhållandet mellan bensin och dieselpris

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ibland får man intryck av att vår framtida miljö inte spelar någon roll?
Kanske borde vi tänka mer på dem som skall ta över när vi är borta inom kort?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ibland får man intryck av att vår framtida miljö inte spelar någon roll?
Kanske borde vi tänka mer på dem som skall ta över när vi är borta inom kort?

Nu är jag rätt säker på att du snart kommer att få reda på att utsläppen från Sverige är så små att de inte gör nån skillnad, i synnerhet gäller det utsläpp från husbilar. Nej fram med politikerföraktet det är det som gör susen!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu är jag rätt säker på att du snart kommer att få reda på att utsläppen från Sverige är så små att de inte gör nån skillnad, i synnerhet gäller det utsläpp från husbilar. Nej fram med politikerföraktet det är det som gör susen!
Förstår din ironi!
Beträffande priser är det inte osannolikt att dieselpriset närmar sig det dubbla inom några år. Lyckligtvis finns det då alternativ!
 
S

Sören-6830

Guest
Var i Danmark igår, där kostade dieseln mindre än bensinen, skiljde ca 50 öre...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
HVO100 kostar drygt 17 kr nu. i en framtid plus energiskatt plus moms blir ca 20 kr. koldioxidskatt borde väl detta bränsle slippa om det inte av fiskala skäl uppstår någon ny avgift/skatt. Går att leva med, men ännu är inte många husbilsmotorer godkända för detta bränsle.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det känns snart som att bränslepriserna inte spelar någon roll. Om staten (mot förmodan) sänker skatten så höjer bolagen priset & om bolagen höjer priset så ökar ju också skatten. Att priserna skulle bli lägre är en utopi. Om det fossila bränslet skulle försvinna & ersättas av miljövänliga bränslen så skulle produenterna se till att dom har en bra avans på dessa också & staten skulle naturligtvis hitta på någon sorts skatt. För producenterna gäller det att tjäna så mycket pengar det bara går & för staten gäller det att inte förlora en stadig inkomst & gärna höja denna. Man kan inte göra annat än följa med i utvecklingen & acceptera. Om bolagen & staten inte känner någon högre gräns av priserna så kan dom väl klippa fossilbränslen direkt & börja producera miljövänliga bränslen oavsett priset. Motorproducenterna har bara att hänga på om dom vill sälja sina produkter.
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Eftersom "vår" diesel med raps ger dokumenterade problem med fukt upptag och dålig verkningsgrad är det väl ett gyllene att få tillbaka riktig diesel
PS Man undrar om alla som snackar miljö är medvetna om att Sveriges totala utsläpp av koldioxid är 0,1%
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi klassas ändå som ”fritidsfordon” (i min värld, efter 48 års slit, jag kallar RV för ”Rehab Vehicle” fordon), men ingen tänker på alla småföretagare som ska frakta sina varor hit och dit och försöka leva på det? Hur kommer dessa att klara av energi-skattetrycket? Nu blandar jag inga miljöaspekter här Anders, bara ren överlevnadsfråga för en plåtslagare, brödutkörare, osv... Ska alla bli tvungna att investera i elbilar? Vad kommer Pågens brödlimpa, eller fiskarens nyfångade rödspätta att kosta?

Min förhoppning är att det mesta kommer att ordna sig och att vi kan köra runt ytterligare några år innan ny teknik tvingar fram nya lösningar av kommande generationer (mina och dina barn & barnbarn)...
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vilket är viktigast, brödutkörarens införskaffande av renare fordon eller 400 miljoner som lider av förpestad luft i storstäder runt om i världen?
Om några år säljs det inga fossildrivna fordon längre, varken lätta eller tunga fordon.
I Norge är man på god väg, hälften av nybilsförsäljningen är elbilar och Tesla var den mest sålda personbilen i september trots prislappen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker det börjar lukta fanatism. Blanda inte in hela världens 400 miljoner innevånare i vad vi gör i Sverige. Sverige står ju som sagts för 0,1% av utsläppen, resten 99,9% står ju övriga världen för & då i synnerhet länder som Ryssland, Ukraina, Polen, Kina, Japan, Korea m.fl för. Det är bättre att predika för dom. Våra 0,1% har väl en mikroskopsk inverkan på miljön. Föregå med gott exempel. Tycker man att det är för mycket utsläpp från fordonen så kan man ju alltid sälja sina egna & börja gå eller cykla.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Norge har haft enorma elbilssubventioner, men nu är de till viss del på väg att stramas åt. Elbilsägare får betala halva fordonsskatten från 2018 och hela skatten från 2020. Elbilarna har varit momsbefriade, vilket sänkt inköpspriset ordentligt, men det systemet ska under de kommande åren ersättas med ett annat. Vissa städer har fri parkering för elbilar.Kan påverka kanske?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vilket är viktigast, brödutkörarens införskaffande av renare fordon eller 400 miljoner som lider av förpestad luft i storstäder runt om i världen?
Om några år säljs det inga fossildrivna fordon längre, varken lätta eller tunga fordon.
I Norge är man på god väg, hälften av nybilsförsäljningen är elbilar och Tesla var den mest sålda personbilen i september trots prislappen.
Hur lång tid tog det innan vi fick veta att utsläppen i Sverige inte har nån betydelse? Fantastiskt med de som sätter sin tilltro till fossilbränslen och påstår att i alla fall de svenska utsläppen inte har någon som helst betydelse. Man får innerligt hoppas att det bara är en mindre lite högljudd grupp som har åsikter som ligger de sk klimatförnekarna nära.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tycker det börjar lukta fanatism. Blanda inte in hela världens 400 miljoner innevånare i vad vi gör i Sverige. Sverige står ju som sagts för 0,1% av utsläppen, resten 99,9% står ju övriga världen för & då i synnerhet länder som Ryssland, Ukraina, Polen, Kina, Japan, Korea m.fl för. Det är bättre att predika för dom. Våra 0,1% har väl en mikroskopsk inverkan på miljön. Föregå med gott exempel. Tycker man att det är för mycket utsläpp från fordonen så kan man ju alltid sälja sina egna & börja gå eller cykla.
Vi har tydligen olika uppfattning om fanatism när man trots all forskning slår dövörat till och inte längre hyser hopp om vår fortlevnad.
 
F

F.d. 57945

Guest
Vi är så många husbilar nu så om vi skulle börja demonstrera som de franska bönderna gör så skulle det nog börja hända saker... men sådan är inte svensken och det vet sandlådan(politikerna)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Norge har haft enorma elbilssubventioner, men nu är de till viss del på väg att stramas åt. Elbilsägare får betala halva fordonsskatten från 2018 och hela skatten från 2020. Elbilarna har varit momsbefriade, vilket sänkt inköpspriset ordentligt, men det systemet ska under de kommande åren ersättas med ett annat. Vissa städer har fri parkering för elbilar.Kan påverka kanske?
Du tror inte att det är meningen att subventioner etc ska påverka och styra mot ett fossilfriare samhälle? Det är väl alldeles utmärkt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Du tror inte att det är meningen att subventioner etc ska påverka och styra mot ett fossilfriare samhälle? Det är väl alldeles utmärkt.
Med tanke på att en elbil modell mindre kommer att kosta ca 300000 och ha en bonus på 60000 är det samma sak som att slippa momsen. Jämfört med den norska modellen där momsavdraget på de dyraste elbilarna är ca 200000 tror jag att svenska bonus-malus är att föredra.
Subventioner för att få ett hållbart samhälle har praktiserats sedan länge på olika områden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är kanske på tiden att leva som man lär. Att föregå med gott exempel är aldrig fel.
Exakt!
Får jag bara lagt mina solceller på halva taket kommer jag att satsa på eldrivna fordon, det vill säga om bankkontot och hälsan tillåter. 7% avkastning är inte dåligt nu när aktiemarknaden viker.
På köpet kör jag gratis i 30 år! Den största utmaningen är således att hålla hårt i körkortet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen