• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbud fossildrivna fordon

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Intressant att läsa om alla kravspecifikationer som ställs på självkörande bilar, dom kraven är förmodligen mycket högre än kraven på vanliga förare i trafiken. Det är ok att ta körkort utan hörsel, utan färgseende och med syn på ett öga. Plus att trafikbestämmelserna sällan är uppdaterade hos bilförare.
Efter att utbildat bilförare och mcförare även med dessa tre handikapp som du räknade upp vill jag nog påstå att jag litar mer på dom i trafiken än en krånglade dator. Dom kör ofta lika bra och kanske bättre än en person utan dessa handikapp. Det är nog elakt att blanda in dessa i diskussionen om självkörning bilar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vad gäller husbilar finns ännu inget alternativ som fallet är med personbilar.
Däremot finns malusskatten fortlöpande i drygt två år.
Malusskatten är bagateller i sammanhanget, det är ju bara ett första steg, det flaggas för fler skatter senare och sen kommer diesel priset också att höjas. Så det är bråttom nu att hitta ett alternativ annars kommer husbilsbranchen att dö ut och många jobb.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Malusskatten är bagateller i sammanhanget, det är ju bara ett första steg, det flaggas för fler skatter senare och sen kommer diesel priset också att höjas. Så det är bråttom nu att hitta ett alternativ annars kommer husbilsbranchen att dö ut och många jobb.

Husbilsbranchen står och faller inte på vad EU hittar på,
vi är en liten marknad kontra USA och Canada på husbilar
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Husbilsbranchen står och faller inte på vad EU hittar på,
vi är en liten marknad kontra USA och Canada på husbilar
Vad har USA och Canada med den europeiska husbils marknaden att göra, jag tror redan att många redan nu funderar på andrahandsvärde och möjligheten att överhuvud taget kunna utnyttja sin Husbil på grund av skatter och bränslepriser. Detta hämmar verkligen en bransch som har många anställda och även turistnäringen i stort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu är det ju så att EU består av flera nationer & att få dom eniga är nog lättare sagt än gjort. Vad Sverige beträffar så kan allt ställas på ända vid ett regeringsskifte, det har ju som bekant hänt mer än en gång förr. Branchen är stor med tillverkning, export & ren turistnäring med många som har sitt levebröd av denna. Att hitta på något som hämmar denna är nog politikerna inte så pigga på.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Husbilsbranchen står och faller inte på vad EU hittar på,
vi är en liten marknad kontra USA och Canada på husbilar
Sverige ska bli första landet i världen enligt regeringen som blir fossilfritt , det blir vi privat personer och Svenska HB branschen som drabbas först. Husbilsföretag har redan börjat dra ner på personal.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sverige ska bli första landet i världen enligt regeringen som blir fossilfritt , det blir vi privat personer och Svenska HB branschen som drabbas först. Husbilsföretag har redan börjat dra ner på personal.
Blir man drabbad för att miljö och luft blir renare?
Mycket skall man höra innan . . .
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Efter att utbildat bilförare och mcförare även med dessa tre handikapp som du räknade upp vill jag nog påstå att jag litar mer på dom i trafiken än en krånglade dator. Dom kör ofta lika bra och kanske bättre än en person utan dessa handikapp. Det är nog elakt att blanda in dessa i diskussionen om självkörning bilar.

Visst kör handikappade personer inte bara dessa grupper utan även andra t.ex. rörelsehindrade m.fl. lika bra i trafiken som andra bilförare.Jag har drivit trafikskola i Stockholm i många år och vet också en del om utbildning av handikappade på olika fordon. Hur blir framtiden för trafikskolor när det kommer självkörande bilar?.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Blir man drabbad för att miljö och luft blir renare?
Mycket skall man höra innan . . .
Jag kallar det verkligen för att bli drabbad! Man får lägga om hela sin livsstil, riskerar att förlora enorma pengar och alla arbetstillfällen. Jag är beredd att dra mitt strå till miljön när dom stora miljöbovarna ändrar sig. Min miljöförstöring är en droppe i havet!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sverige ska bli första landet i världen enligt regeringen som blir fossilfritt , det blir vi privat personer och Svenska HB branschen som drabbas först. Husbilsföretag har redan börjat dra ner på personal.

Men det har vi valt själva när vi röstade,
gillar vi inte regeringen får vi byta.
Bränslepriser är inte speciellt högre nu mot tidigare, det är det förbannade skattepåslaget som slår mot de svaga i samhället, jag tror inte att vi som har råd med husbil drabbas först, tror mer på ensamstående lågavlönad småbarnsförälder utanför städer utan kollektivtrafik, de har troligtvis lägre marginaler än oss
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Men det har vi valt själva när vi röstade,
gillar vi inte regeringen får vi byta.
Bränslepriser är inte speciellt högre nu mot tidigare, det är det förbannade skattepåslaget som slår mot de svaga i samhället, jag tror inte att vi som har råd med husbil drabbas först, tror mer på ensamstående lågavlönad småbarnsförälder utanför städer utan kollektivtrafik, de har troligtvis lägre marginaler än oss
Skatten på diesel kommer ju att höjas mycket och nu diskuteras det hur ska tex. folk på landsbygden kompenseras? Men vi husbilsägare lär ju aldrig få någon kompensation så där med blir det ännu en orsak till HB branschens kris! Om man nu får kalla det kris!?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Men det har vi valt själva när vi röstade,
gillar vi inte regeringen får vi byta.
Bränslepriser är inte speciellt högre nu mot tidigare, det är det förbannade skattepåslaget som slår mot de svaga i samhället, jag tror inte att vi som har råd med husbil drabbas först, tror mer på ensamstående lågavlönad småbarnsförälder utanför städer utan kollektivtrafik, de har troligtvis lägre marginaler än oss
Spelade det någon roll hur man röstade när det uppstår en kohandel där flera inte håller sina löften.
Men det kan ju hjälpa nästa gång.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den enda som har väl uttalat sig som talesman man för något parti är väl du knarrevik. Det skrev ju det i ett av dina många inlägg har du glömt det?
Det skulle aldrig falla mig in att skriva om partipolitik som är mot alla regler och dessutom aldrig att vara oförskämd mot en klubbkollega. Nu hoppas jag att inläggen tas bort så att forumet blir rumsrent igen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik försöker ta efter Greta Thunberg .
HaDe Hasse
I och för sig hade det varit kul att bli påhejad av påven men min gudstro är nog inte tillräckligt stor.
Lilla Greta har dock betytt mycket för att ungdomar och en och annan tvivlande pensionär skall inse att miljön är viktig.
C0B94B01-3B84-4490-9B53-01FB94F4890E.jpeg
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
I och för sig hade det varit kul att bli påhejad av påven men min gudstro är nog inte tillräckligt stor.
Lilla Greta har dock betytt mycket för att ungdomar och en och annan tvivlande pensionär skall inse att miljön är viktig.
Visa bilaga 166050

Guds tro kan man väl ha utan att relatera till Påven. han är inte gud!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen