• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbrukning vs Ah

Beelzebus

HBK Intresserad
Inlägg
39
Kommun
Gotland
Hej jag har en batteribank på 12V 500Ah och undrar hur länge kan jag köra allt i bilen ca(725W) utan att skada mina batterier? Har hört att man inte skall gå under 50% av Ah på batterier?

Mvh /Björn
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Om det är blybatterier ska du inte tömma mer än 50%. Lithium kan du tömma ner till 90%. Normalt bryter de vid detta uttag. Helst ska man inte tömma met än 50% även här då klarar de 5000 cykler. Går man ner till 90% minskar livstiden till 2000 cyklar. 250 Ah x 12 V = 3000 Wh.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om det är blybatterier ska du inte tömma mer än 50%. Lithium kan du tömma ner till 90%. Normalt bryter de vid detta uttag. Helst ska man inte tömma met än 50% även här då klarar de 5000 cykler. Går man ner till 90% minskar livstiden till 2000 cyklar. 250 Ah x 12 V = 3000 Wh.
Inte sant, så enkelt och bra fungerar inte Li batterier långt ifrån.

Som en lite funderare kan du tänka på varför en mobil bara klarar 3-500 cykler samt hur du vet att just det batteriet du köpt av "no name" firman med egen klisterdekal på batteriet garanterar detta:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej jag har en batteribank på 12V 500Ah och undrar hur länge kan jag köra allt i bilen ca(725W) utan att skada mina batterier? Har hört att man inte skall gå under 50% av Ah på batterier?

Mvh /Björn
725/12 -> 60A
Om du kan använda 50% av ditt batteri så har du alltså
250/60= 4 timmar

Men om du nu kör batterierna så hårt så kommer du nog att få byta dom i vart fall vartannat år gissar jag på.

Frågan är dock inte lätt att svara för vad gör du när dom är tomma? laddar upp dom kanske och sedan ska du laddar ur dom med samma tempo igen? hur ofta då?

Beträffande solcellerna dina så när ger dom 600W, 15 minuter mitt på dan eller? Jag skulle säga att en bra sommardag så har du 6 timmar med 30% av denna märkeffekt i laddning ifall dom sitter monterade på taket.
 
Senast ändrad:
Toppen