• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbrukning Hobby T 650

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, tycker att våran Hobby T650 årsmodell 2011 drar lite väl mycket diesel. Var ute en sväng förra sommaren till Öland och tillbaka från Göteborg så räknade jag att den hade slurpat c:a 1,5 l/mil. Den är ju stor, dvs 6.5 meter med sovalkov över förarhytten 5 bäddplatser. Den har en Ford motor på 2.8 l. En sexcylindrig historia. Den har endast gått 2800 mil så den är ju knappt inkörd. Jag är andra ägaren på den. Skulle vara intressant att höra kommentarer från andra som har lite större husbilar och vad era husbilar drar. Skriv gärna lite kommentarer.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Gasar du på med en alkovbil går det mycket diesel! Sänker man farten till 90 går det mindre diesel, men långsammare än så vill man ju inte köra på motorväg pga lastbilarna.

När det gäller lufttrycket låter det rimligt men om du läser på sidan på däcket står det säkert något i stil med "max load xxxx kg at yy bar", och du kan höja lufttrycket till så mycket även fram, men vägegenskaperna och komforten blir sämre. 4,8 bak låter helt rimligt, mina däck (15") säger max load (single) 1050kg vid 4,8 bar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vår första husbil, en Dethleff 6m alkov med 2,8l motor drog ca 1,2+- l/m i 90-110 km/h
Denna bil väger ca 2700 kg, så den är lätt .
Ändå drog den så mycket.

Att din drar ca 1,5 l milen är inte så konstigt om du gasar på och med hänsyn till att du har en strängare avgasrening än vår gamla 2002a. ( minska Nox försämrar verkningsgraden i motorn)
 
H

Holsten

Guest
Har en Hymer T 678 Cl 2013 med 150 hk Fiat. 7, 5 m och 3850 kg. Har lufttryck strax under 5. Ligger oftast mellan 90-100 på motorväg. Då drar den mellan 0,9-1,1. Vindstilla lägre, motvind högre. Påverkar även om det ät mycket backar. Kör jag på småvägar mellan 70-80 kan jag komma ner till 0,8.
 
F

F.d. 56562

Guest
Din husbil är drygt 7 meter lång och har troligtvis en 4 cylindrig 2,4 liters turbodiesel på 140 hkr. 1,5 l/mil låter mycket och du borde kolla upp motorn på verkstad.
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Ok, tack för alla svaren. Skall checka vad det står på sidan av däcken och eventuellt höja trycket. Det stämmer att det är 4-cylindrig 2.4 liters ford diesel på denna. Får väl försöka snålköra så mycket det går. Tänkte dra neråt Tyskland och Österrike till sommaren förresten. Någon som har tips resrutt?
/Anders
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Bara av ren nyfikenhet, vad höll du egentligen för hastighet på ölandsresan? Det går ju att komma upp i rätt bra fart med moderna husbilar tack vare starka motorer, vår gamla 97a fick man pina i nedförsbacke för att komma upp i 110...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Skillnaden i bränsleförbrukningen kan vara relativt stor mellan en alkovmodell & en helintegrerad till den integrerades fördel
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Bara av ren nyfikenhet, vad höll du egentligen för hastighet på ölandsresan? Det går ju att komma upp i rätt bra fart med moderna husbilar tack vare starka motorer, vår gamla 97a fick man pina i nedförsbacke för att komma upp i 110...
Låg på runt 110-120 på motorvägen. Anledningen till att jag frågar är att när vi tidigare somrar hyrt husbil så har de legat på runt litern i förbrukning om jag minns rätt men nu är vi iofs såpass många så vi måste ha alkov för att få plats.
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
28
Kommun
Kungsbacka
Har en Lmc alkov på 7m och 3800 kg med samma 2,4L motor. Kör iof med chip men en Norgeresa i lagligt tempo med lite berg strax över litern per mil. ToR Gbg-Sthlm med fart 110 km/h runt 1,4 per mil så det blir nog inte bättre än så.
Runt 90 är lagom och då drar inte förbrukningen iväg, runt 80 går det att köra utan det går över 1 L/milen.
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Har en Lmc alkov på 7m och 3800 kg med samma 2,4L motor. Kör iof med chip men en Norgeresa i lagligt tempo med lite berg strax över litern per mil. ToR Gbg-Sthlm med fart 110 km/h runt 1,4 per mil så det blir nog inte bättre än så.
Runt 90 är lagom och då drar inte förbrukningen iväg, runt 80 går det att köra utan det går över 1 L/milen.
Ok, intressant att höra synpunkter från er som har liknande fordon. Skall iofs bli intressant att kolla om förbrukningen ändras något när jag höjer däcktrycket till det rekommenderade. Vad har du för tryck?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ok, intressant att höra synpunkter från er som har liknande fordon. Skall iofs bli intressant att kolla om förbrukningen ändras något när jag höjer däcktrycket till det rekommenderade. Vad har du för tryck?

Rätt lufttryck är, förutom säkerheten, naturligtvis en faktor som påverkar bränsleförbrukningen. Men på sä här tunga fordon och framför allt stor frontarea ger det marginell inverkan (tyvärr). Men många bäckar små...

Vi kör sällan vår helintegrerade husbil på 4,5t med en höjd av 3,2m och längd om 7,8m fortare än 100km/h. Ofta rullar vi runt i ca. 85-90 km/h för att hålla nere bränsleförbrukningen (som då hamnar på mellan 0,95-1,0 lit/mil).

De gånger då vi har mer brottom (vilket händer ibland) hamnar vi på runt 1,25 lit/mil vid ca. 100-110 km/h.

Bilen är modern (årsmodell 2015) och med Fiats största motor (3,0 liter, 177 hk) i kombination med erkänt snåla robotväxellådan. Ej att jämföra med trådskaparens bil eller vår gamla husbil från 2003 som aldrig drog under 1,0 liter/mil snarare ständigt 1,15 - 1,25 lite/mil. Fiat 2,8 JTD med 127 hk och 5vxl manuell växellåda och delintegrerad bil.

// Niklas
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Men vad har du kört med för lufttryck nu då?

Förvänta dig inga under genom ändring av rullmotståndet, du har bara vikt som två personbilar, och däck som 1,5 personbil, men luftmotståndet är som en personbil med *två* andra personbilar till på takräcket. Eller som 1,5 garageportar om man räknar frontarea. Lufttrycket är dock viktigt för att inte överhetta och spränga däcken när du åker fort.
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Men vad har du kört med för lufttryck nu då?

Förvänta dig inga under genom ändring av rullmotståndet, du har bara vikt som två personbilar, och däck som 1,5 personbil, men luftmotståndet är som en personbil med *två* andra personbilar till på takräcket. Eller som 1,5 garageportar om man räknar frontarea. Lufttrycket är dock viktigt för att inte överhetta och spränga däcken när du åker fort.
Nej, det gör jag inte heller. Har just nu 3.5 bar men skall höja till 4.5. Det är väl det att man varit van med en snålare förbrukning när vi tidigare hyrt lite mindre modeller på somrarna.
 
Toppen