• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbränningstoalett

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej
Vi har precis köpt en ny husbil men inte fått den levererad än. Vi försökte få återförsäljaren att efterinstallera en förbränningstoa men de var tveksamma att den fick plats. Jag har någonstans läst att det skall finnas förbränningskassetter som ersätter den vanliga toakassetten. Man tar ut kassetten och kopplar kassetten till 230 v och förbränner. Finns denna lösning?? Hittar inget när jag googlar runt.

Tacksam för hjälp i denna fråga

Med vänlig hälsning,
Per J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har inte sett någon sådan lösning, däremot har jag prata med Kabeägare med förbränningstoa,dom var inte nöjda,hög gasolförbrukning, samt att bilen måste stå still till förbränningen är klar,samt ljudet.
Jag antar att ni har övervägt detta, fördelen är att slippa tömmning.
 
F

F.d. 940

Guest
Hej
Vi har precis köpt en ny husbil men inte fått den levererad än. Vi försökte få återförsäljaren att efterinstallera en förbränningstoa men de var tveksamma att den fick plats. Jag har någonstans läst att det skall finnas förbränningskassetter som ersätter den vanliga toakassetten. Man tar ut kassetten och kopplar kassetten till 230 v och förbränner. Finns denna lösning?? Hittar inget när jag googlar runt.

Tacksam för hjälp i denna fråga

Med vänlig hälsning,
Per J

Om jag inte misstar mig så var detta ett 1april skämt ett år.
Arne.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja, jag kommer ihåg skämtet Arne, det var i samma väva som vi letade efter en bra lösning till vår kassettömning. Undersökte noga allt som fanns om Kabe's gasolförbrännings-toa och tyckte inte att lösningen var så bra för oss (vikt, plats, gasolberoende, filterpåsar, pris) så vi löste det på ett annat sätt.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det har jag beskrivit rätt så bra i ett tidigare inlägg, men principen går ut på att "lagra" restprodukter i en tank under husbilen (egentligen inget nytt). Tömning sker så fort tillfället ges för tömning i markbrunn. Eftersom tråden handlar om "förbränningstoalett", då lägger jag inte mer tid på vår lösning, hoppas det är OK.
 
Toppen