• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbannade systemkameror!

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Förbannade systemkameror!

Sonen i huset tycker ej om systemkameror för när han flyger är de för klumpiga att ha med , jag har försökt med allt.
Men nu har han fått en Jobo Hd sportskamera att fästa på vingen eller huvudet eller ngn annan stans i planet. Spännande att se hur det blir. Jag bytte mot mitt macro jag hade.
Bra butik när man kan göra så men om jag skall vara ärlig hade jag fått mer om de hade sålt det först. Men nu är det gjort och ingen återvändo./susanne
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Jag har satsat på en bra kamera - Canon 600D - och fina objektiv för att försöka bli en bättre fotograf.

I köpet av kameran ingick en riktigt bra manual och en nybörjarkurs på Canon i Mölndal, ledd av Viktor Sundberg. På 3 timmar avhandlades det mesta av fotografins och EOS-kamerornas grunddrag, m a o riktig korvstoppning och utan egentlig möjlighet till frågor för de ca 40 deltagarna!

Det man verkligen skulle önska sig vore ett tillfälle, där man av kunniga fotografer fick lära sig att använda teorin i praktiken. Sådana kurser finns naturligtvis också på marknaden, men kundet inte också vara ett tema för en HBK-träff? Frågan har kanske t o m väckts tidigare?

Man kan ju inte begära att folk ska ställa upp gratis för att dela med sig av egna dyrt förvärvade erfarenheter och kunskaper, och själv skulle jag mer än gärna vara beredd att betala för mig. Om det nu inte strider mot den genomgående ideella linjen i HBK för övrigt!?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Behöver samma för Nikon D7000! För många knappar eller för dålig huvud att komma ihåg allt när det gäller....

Köpte även en manual för "Dummies" för kameran men den lär ju allt och det kommer man inte ihåg efter en vecka utan klameran.

Vill lära basics, så att de sitter där i mörkret och utan att tänka! Lättast kanske att byta till en automat eller köra Nikon bara med automat, som 3 timmars startkursledaren hela tiden avskydde.

hälsn
jyrk
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Just så är det, Jyrki, och vår kursledare hade samma avvisande attityd till att använda kamerans "automatiserade" inställningar.

Men, det verkar inte vara något större intresse för denna tråd, så man får väl försöka tillägna sig de där kunskaperna på något annat sätt.

Flat Mates
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Förbannade systemkameror!

Att någon inte vill genomföra en sådan kurs tror jag inte beror på ointresse, utan på grund av att det är svårt p g a alla olika kameror.
Alla vill givetvis ha reda på hur sin kamera fungerar och skall ställas in. Även om kursledaren har kunskapen så är ju tiden begränsad, och vis av erfarenheten kommer ett antal (oftast de försynta) att vara missnöjda efteråt.
//W
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Det ligger mycket i vad du säger, Wizard. På vår kurs hos Canon deltog ca 40 personer och det var blev litet dumt när någon försökte ställa en fråga om just sin egen kamera. De andra deltagarna förstod varken frågan eller svaret - och tiden gick!

Med 600.- per deltagare inbringade denna 3 tim-kurs likväl 24.000.- + en okänd merförsäljning av fotoutrustning, ytterligare kurser och böcker för Canon och kursledaren. Det gäller att få folk att lära sig tillräckligt mycket för att de ska inse det stora behovet av att söka ytterligare kunskap och köpa ännu bättre och fler prylar.


Jag ser två alternativ:

A - själv är bäste dräng, jobba vidare med automatiserade inställningarna och bifogade manualer, välj ut en annan bra foto-bok.
Att ha satsat på högklassig kamera och optik (men för "vanligt folk") utesluter i alla fall möjligheten att skylla på utrustningen.

B - som ovan + gå med i en fotoklubb men - undvik ytterligare "korvstoppningskurser"
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Förbannade systemkameror!

Det kanske finns ett alternativ C också, köp billigare fotoutrustning som är lättare att hantera, och ta lite ledigt för pengarna, och gå ut och fotografera mycket! :D
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Förbannade systemkameror!

Så klokt, Montreal!

Men du vet väl hur det är med omhuldade hobbies och fritidsintressen (foto - fiske - golf - husbil o camping - motorsport av alla slag - m fl), där är själva innehavet av och snacket kring utrustningen och jämförelsen med konkurrerande prylar en icke oväsentlig del av hela företeelsen.

Ju finare grejor, desto större är självkänslan och man kan sola sig i glansen av andras beundrande blickar. Att sedan bilderna inte blir så märkvärdiga får man försöka skylla på något annat!

Den, som inte känner sig litet träffad av dessa sarkasmer, är antingen okänslig eller unik!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen