• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fönster i bodel går inte att öppna

F

F.d. 53696

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Hobby
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,2 tfi 150 hk
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: AK65GM
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Ospecificerat
Vårt fönster i bodelen/köket har tidigare kunnat öppnas, men ej nu. De fyra vreden som man låser med är öppna, men nu går det inte att öppna fönstret mer än någon cm. Vill inte trycka till, om något skulle gå sönder.

Någon som varit med om liknande och förslag på lösning?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Eftersom det går att öppna några centimeter verkar det som att det skulle kunna vara "staget" som håller fönstret i öppet läge som falerar. Sitter väl ett på var sida finns lite olika varianter, jag skulle i alla fall kolla dem.
 
F

F.d. 53696

Guest
rollet skrev:
Eftersom det går att öppna några centimeter verkar det som att det skulle kunna vara "staget" som håller fönstret i öppet läge som falerar. Sitter väl ett på var sida finns lite olika varianter, jag skulle i alla fall kolla dem.

Skulle kunna vara det, försökt bryta lite, men det vill sig inte, kanske lite mer våld kanske löser det hela ?
 
F

F.d. 53696

Guest
rollet skrev:
Eftersom det går att öppna några centimeter verkar det som att det skulle kunna vara "staget" som håller fönstret i öppet läge som falerar. Sitter väl ett på var sida finns lite olika varianter, jag skulle i alla fall kolla dem.

Har du något förslag hur man kan frikoppla staget från fästet, kommer ju inte åt skruvarna för staget sitter för?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Det vanligaste är ju Bonocar fönster, det staget sitter med ett kulfäste i överkant, som man med en mejsel under kan lossa staget från kulan och skruv i nedre fästet antingen ett plastfäste genomgående i fönstret eller en skruv in i fönsterlåset. Seitz fönster har jag för mig att det är två stjärnskruvar i överkant.
 
F

F.d. 50077

Guest
rollet skrev:
Det vanligaste är ju Bonocar fönster, det staget sitter med ett kulfäste i överkant, som man med en mejsel under kan lossa staget från kulan och skruv i nedre fästet antingen ett plastfäste genomgående i fönstret eller en skruv in i fönsterlåset. Seitz fönster har jag för mig att det är två stjärnskruvar i överkant.

hej kan åxå vara så att gummilisten har kladdat sig fast i bilen jag har lika dant om jag inte öppnat fönstren på ett tag man får nästan öppna det med lite försiktigt våld
 
F

F.d. 53696

Guest
rollet skrev:
Det vanligaste är ju Bonocar fönster, det staget sitter med ett kulfäste i överkant, som man med en mejsel under kan lossa staget från kulan och skruv i nedre fästet antingen ett plastfäste genomgående i fönstret eller en skruv in i fönsterlåset. Seitz fönster har jag för mig att det är två stjärnskruvar i överkant.
Kan vara ett Seitz fönster, och skruvarna nås inte då staget sitter för, så hur går man vidare, å andra sidan är det ju vinter snart:)
 
F

F.d. 53696

Guest
Östen Andersson skrev:
hej kan åxå vara så att gummilisten har kladdat sig fast i bilen jag har lika dant om jag inte öppnat fönstren på ett tag man får nästan öppna det med lite försiktigt våld
Tack för alla förslag, får testa så får jag se,
 
Toppen