• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fönster, enkelglas, husvagns fönster, seitz etc?

F

F.d. 29620

Guest
Jag kikar lite på olika fönsterslösningar till min renault master 2006, tyvärr är nya (ja tom begagnade) seitz alldeles för dyra. Uppvärming kommer ske med en kinawebasto. Jag vill ha 1 ruta där bak, samt en I sidodörren och en på motsatt sida. Dessa ska vara så stora som möjligt, så 100x50 cm typ.

Jag skulle helst av allt vilja ha dubbelisolerade fönster (öppningsbara har ingen betydelse) Som jag förstått det så av hjälper dubbelisolerade både mot kondens och mot värme /kyla förluster, jämfört med ett enkelisolerat. Finns det någon som vet hur mycket skillnad det faktiskt blir? Nån med praktiskt erfarenhet från båda? Slipper man kondenserad om man bara ser till att ha god ventilation under natten?

Prismässigt så verkar man kunna få tag på dubbelisolerade från husvagnsskroten till en kostnad av 1500-2000 kr per ruta. Problemet kan ju vara att dessa skadats på något sätt vid demontering, och ej har det där vakumet kvar. Dessa måste vara helt klara, ingen tint då jag vill ha fri sikt ut.

Vart skulle jag vända mig om jag väljer att köra på enkelglas som man limmar fast? Går man till ett glasmästeri?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Fönster, enkelglas, husvagns fönster, seitz etc?

Tror du ska välja minst ett öppningsbart. När man lämnar bilen i värme är det ovärderligt att kunna ställa fönster i ventilationsläge. Du behöver även en taklucka som kan ställas upp. Annars kommer du inte kunna hantera varmt klimat. Kyla klarar man, kondens och även is kan det bli på insidan runt karmar, men med bra värmesystem så har jag aldrig sett kondens mitt på rutan. Dock har jag bara erfarenhet av vanliga färgade plastfönster i bodelen. Vanligt glas omdet är isolerat med gas inuti kommer troligen inte heller att få kondensproblem.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Fönster, enkelglas, husvagns fönster, seitz etc?

Tror du ska välja minst ett öppningsbart. När man lämnar bilen i värme är det ovärderligt att kunna ställa fönster i ventilationsläge. Du behöver även en taklucka som kan ställas upp. Annars kommer du inte kunna hantera varmt klimat. Kyla klarar man, kondens och även is kan det bli på insidan runt karmar, men med bra värmesystem så har jag aldrig sett kondens mitt på rutan. Dock har jag bara erfarenhet av vanliga färgade plastfönster i bodelen. Vanligt glas omdet är isolerat med gas inuti kommer troligen inte heller att få kondensproblem.

Tack! Skulle skrivit det, kommer ha en maxxair fläkt och golv fläkt, plus taklucka!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fönster, enkelglas, husvagns fönster, seitz etc?

Vanligt glas går du till en glasmästare och sär till och han har speciell gummilist som han monterar i dina färdigt utskurna hål.
Givetsvis får du mer kondens på sådana glas
Dubbla plastglas kan ha den nackdelen som du säger att om dom blir otäta och givetsvis bra mycket dyrare. Skulle jag bygga från början hade jag tagit den kostnaden för riktiga dubbla o öppningsbara fönster. Är dom nya finns ju garanti på dom men begagnade vet man inte alls om. Hör med husvagnsskroten
Nämnas kan att det kan bli imma o fukt även på dubbla glas under vissa omständigheter.
Alltid svåra val när man står inför ett nybygge. Hållt på nu i från o till ett år men har fortfarande beslutsångest om i vissa val vilket man skall välja
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Fönster, enkelglas, husvagns fönster, seitz etc?

Får man verkligen ha "vanligt" glas i bodelen?

Måste det inte vara härdat eller laminerat?

Bäst är, enligt mitt förmenande, plastfönster med "dubelglas", detta med tanke på både isolering och vikt.

Pålle
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fönster, enkelglas, husvagns fönster, seitz etc?

Får man verkligen ha "vanligt" glas i bodelen?

Måste det inte vara härdat eller laminerat?

Bäst är, enligt mitt förmenande, plastfönster med "dubelglas", detta med tanke på både isolering och vikt.

Pålle
Ja det är klart du har rätt
Guvetsvis menar jag härdat o laminerat glas
 
Toppen