• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får du lägre skatt på Husbilen?

F

F.d. 55552

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Den appen finns inte för oss med "riktiga" telefoner :wink: Jag kikade på "Mina sidor" på Transportstyrelsens hemsida men där såg jag inget sådant. Antingen letade jag slarvigt eller så finns det bara i Appen.
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Tack! "Blindhet"/slarv var problemet! Nästa problem är att det står årsskatt: 7053 kr... Ni andra har det lägre beloppet på c:a 5000 om ni kollar där/i appen alltså? Verkar ju verkligen märkligt isf...
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Nu fick jag förklaringen till att min husbil inte har blivit ändrad till viktbaserad skatt: Bilprovningen hade missat att mata in "datum för ibruktagande i utlandet" på den. Jag ringde dem och de fixade det på stört så nu väntar jag också på att få sälla mig till "skattsänkarskaran" ;)

Dessutom finns det inget glesbygdsavdrag på en PBII:a så dygnsskatten kvarstår :)
 
Senast redigerad av en moderator:

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Det var ju på tiden att dom vaknade!!!
Jag fick skatten sänkt med 2301Kr
Tack Transportstyrelsen!!!
 
L

linde

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Jag tror inte ni ska tacka Transportstyrelsen. De hade inte sänkt om de inte hade varit tvungna. Jag skrev till eu och påtalade den felaktiga skatten redan 2011, andra har också kontaktat politiker mm. Det lönar sig att klaga. Tyvärr tar de igen det med höjning på 2008 och äldre husbilar
 
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Får du lägre skatt på Husbilen?

Nu har även jag fått sänkt skatt från dryga 7000 till 5078 kr. (Trodde det skulle vara 5018 som jag såg i en tabell så nämnde det beloppet tidigare).

Att man matade in det tidigare bortglömda "bruktagande i annat land"-datumet fick dock en "biverkan" i form av omedelbart körförbud pga ej besiktat. Innan detta så måste den ha hamnat fel i deras system och betraktats som en fabriksny husbil för den har haft besiktningstermin så långt fram i tiden att det inte var förrän nästa år, hehe. Nu blev det plötsligt obesiktat sen 2012-04-30! Undrar vad som hade hänt om polisen hade kollat mig... Jag har undrat över det där men tänkt att det hade nått att göra med att det är en husbil.
 
Toppen