• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fågelgåtor

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 20

Från centrala Jämtland. Art? Lättare bild efter lunch om ingen tar den före.
Gåta 20, art.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Nu dags för lättare bild på gåta 20.
Fåglar kan se mycket besynnerliga ut under putsning. På den första bilden fick jag tidigare förslaget "lämmel på snöboll".
Nu syns det mesta av näbben och den bör gå ta, annars har jag naturligtvis även bilder av facitkaraktär på lager. Art? Öppet att svara för alla utom Hilmer 544.
Gåta 20, art, 1p (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 21

Här en rovfågel från Jämtland. Art? Om ingen tagit den så lägger jag ut tydligare bild (med storleksreferens) under sen eftermiddag.
Gåta 21, art.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Ja, eftersom detta inte är en stavningstävling och sonic kom en kvart före så går också utdelningen till sonic; +1p. Nu ännu grötigare i tätklungan, tre deltagare som tagit fyra poäng. Det drar ihop sig till årets slutspurt!

Här facitbilder på fiskgjusen. Först tillsammans med en mobbande fiskmås som storleksreferens:
Gåta 21, art, 1p.jpg

Gåta 21, art, 1p (Large).jpg

Och här i närbild:
Gåta 21, facit, fiskgjuse (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 22
Nu som omväxling en fjäril. En blåvinge från centrala Jämtland.
Lägger först ut vingovansidan och det är rena lotteriet att försöka artbestämma blåvingar utan att se vingundersidorna, men någon vill säkert försöka gissa! Art?
Vingundersida kommer före kvällen om ingen tar den nu.
Gåta 22, art.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Puktörneblåvinge

Nu var du snabb Sonic, men visst är det puktörneblåvinge. Du går upp i ledning, ensam med 5 poäng!
Här bild på vingundersidan (där man kan se den artypiska vita kilen mitt på bakvingens bakre kant):
Gåta 22, art, 1 poäng (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 23

Näst sista gåtan och nu åter en jämtländsk fågel som döljer sin identitet. Art? Om ingen gissar rätt så kommer en bild där fågeln visar huvudet före kvällen.
Gåta 23, art.jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

enkelbäckasin...

Ett bomskott tyvärr. Men det finns goda möjligheter för dig att förstärka din ledning senare. Den sista gåtan (nr 24) kommer att vara annorlunda upplagd, flera kan svara och få poäng och gåtan kan som mest ge 4 poäng.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Gåta 24
Här den gloriösa finalgåtan. Annorlunda upplagd, inget jäkt och flera deltagare kan ta poäng. Tre fågelbilder numrerade 1 - 3 från rovfågelsträcket i Falsterbo nu i oktober.
Gåtan kan ge totalt 4 poäng, varav max 3 p för artbestämning och 1 extrapoäng för korrekt utpekande av adulta och juvenila individer.
Ange i svaret (med nr) vilken/vilka bilder du skriver om. Alltså nr och art (och juvenil eller adult om du även vill ha den lilla extrapoängen. Inget att förlora, inga minuspoäng utdelas)
För att alla skall hinna med så får ni arbeta ostörda av mig till i morgon bitti. Lycka till!

Bild 1:
Gåta 24, bild 1 (Large).jpg

Bild 2:
Gåta 24, bild 2.jpg

Bild 3:
Gåta 24, bild 3.jpg

aake
 
Senast ändrad:
Toppen