• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fästingar

B

brittsan

Guest
Sv: Fästingar

Usch ! Det är små otäcka kryp . På vår förra hund hade vi fästinghalsband . Kanske inte så bra ,men det är pest eller kolera ?På vår nya hund vet jag inte hur vi ska göra .
 

Bordercollie

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17301
Medlemskap
2024
Sv: Fästingar

Testa Seresto halsband, håller ca 7-8 månader. Hade det på våra hundar förra året, var väldigt nöjda.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fästingar

Lurven, en utekatt som är ute dygnet runt, sommar som vinter, brukade samla mängder med fästingar förr. Vi kollade kemikaliepreparaten som finns på apoteket men blev avskräckta av innehållet. Samma kemikalier används till stridsgas exempelvis.

Eftersom vi inte ville använda dyra och giftiga medel så googlade vi runt lite och hittade ett bärnstenshalsband till honom och det fungerar riktigt bra, faktiskt. Någon enstaka fästing under säsongen, som tydligen redan har startat i år, får man stå ut med och med Apotekets fästingsnara så blir fästingborttagningen enkel och säker!

Jappe

PS. Läs alltid innehållsförteckningarna och är texten svårtolkad så googla lite! Ofta blir man häpen och förbannad. Det vimlar av "affärsmän" idag som inte skyr några medel för att tjäna pengar på oskyldiga djur via aningslösa mattar och hussar!

Pengar att tjäna för skrupelbefriade "affärsmän"! Se upp med fästingmedel - Göteborg - Göteborgs-Posten
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fästingar

Har provat Bärnsten, kan lika gärna kasta pengarna i sjön... I alla fall på våra fyrbenta... Men de olika medlen fungerar också olika på olika pälsslag, strävhåriga, korthåriga, mjuka långa hår etc etc. Sen verkar det skilja på olika delar av landet. När vi flyttade 20 mil så funkade inte längre det som fungerat bra i flera år... Har man sen dessutom haft djur som drabbats av både Borelia och Annaplasmos så tar man hellre risken med starkare medel... Pest eller kolera?
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Fästingar

Vi har provat med halsband och det fungerar men han mådde dåligt så nu plockar vi istället, det är ju trots allt en form av nervgift som används.
 
F

F.d. 55834

Guest
Sv: Fästingar

Vi har provat med halsband och det fungerar men han mådde dåligt så nu plockar vi istället, det är ju trots allt en form av nervgift som används.

Bra att handplocka men även att kolla sig själv. Självklart kan våra kära husdjur må dåligt av dessa marodörer, men vi är nog mycket mer känsliga.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Fästingar

På våra hundar och katter använder jag frontvet, tror att det stavas så, får plocka fästingar i alla fall, det finns ju olika arter inom dessa fästingar nu för tiden. /Bernt
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
951
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Fästingar

Vi använder Scaliborhalsband till vår Jeff han har aldrig mått dåligt så vi fortsätter med detta! Mvh Birgittha,Mats och labben Jeff
 
F

F.d. 28511

Guest
Sv: Fästingar

Bravecto, det bästa fästingmedlet hittills. De små krypen hinner knappt in i huden förrän de är döda.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fästingar

Vi ger våra hundar och katter vitlök och det har faktiskt minskat antalet fästingar märkbart.

Jag läste för några år sedan en utvärdering som den Svenska armén gjort angående om vitlök har någon inverkan på fästingar.
Det var ett antal olika referensgrupper där hälften av de värnpliktiga regelbundet åt vitlök och den andra halvan åt ingen vitlök alls.
När utvärderingen var klar så sades att "vitlök har haft en klart påvisbar påverkan på antalet fästingar"

Vi äter själva vitlök regelbundet och har efter det inte haft en enda fästing, om man ger djuren vitlök får det inte vara för ofta (de kan då bli dåliga i magen) vi ger dem en vitlökskapsel i veckan, blandat i maten.

Jag säger inte att vitlök är ett undermedel men för den som är fösiktig med kemikalier så kan det vara en hjälp.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Fästingar

Vi ger våra hundar och katter vitlök och det har faktiskt minskat antalet fästingar märkbart.

Jag läste för några år sedan en utvärdering som den Svenska armén gjort angående om vitlök har någon inverkan på fästingar.
Det var ett antal olika referensgrupper där hälften av de värnpliktiga regelbundet åt vitlök och den andra halvan åt ingen vitlök alls.
När utvärderingen var klar så sades att "vitlök har haft en klart påvisbar påverkan på antalet fästingar"

Vi äter själva vitlök regelbundet och har efter det inte haft en enda fästing, om man ger djuren vitlök får det inte vara för ofta (de kan då bli dåliga i magen) vi ger dem en vitlökskapsel i veckan, blandat i maten.

Jag säger inte att vitlök är ett undermedel men för den som är fösiktig med kemikalier så kan det vara en hjälp.

Man ska vara väldigt försiktig med att ge lök eller vitlök till hund och katt.
Fråga veterinären - hund: Övrigt
 
Toppen