Färskvattenpump. Vad rekommenderas?

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Dieselgurra, 21 Juli 2019.

  1. Dieselgurra

    Dieselgurra HBK Medlem

    Inlägg:
    1
    Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27638
    Hej!
    Sista dagen på en 340-milaresa genom norra Sverige så havererade dränkpumpen för färskvattnet i min TEC662.
    Lyckligtvis så inbegrep de sista dagarna camping hos bekanta i Dalarna så jag kunde i lugn och ro ägna mig åt nödreparation. Det fick bli två parallelkopplade dränkpumpar från Biltema... Kan inte rekommendera dem till någon...

    Men nu är det dags att lösa saken permanent.
    Som nybliven husbilsägare ställer jag därför
    frågan till er mer erfarna.
    Vilken kapacitet (tryck och flöde) ska jag välja?
    Något märke som är bättre?
    Tips om bra inköpsställen på nätet mottages och tacksamt.

    Den havererade pumpen var en Reich Twin på 19 l/min och 1,4 bar.
    Den upplevde jag inte som särskilt kraftfull men det kan ju visserligen bero på att dess slut vara nära förestående...

    Tack på förhand för information och tips.
    Mvh
    Gurra
     
  2. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,706
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Jag har på 5år lyckats byta dränkpump 2ggr. likadan som din.
    I år uppgraderade jag till en tryckpump monterad utanför tanken, en Johnsonpump på Pumpar – Hjertmans.se kompletterade med ett filter för pumpgarantin ska gälla, jag är nöjd nu.
    Kan inte rekommendera någon dränkpump, jag hade den värsta/dyraste modellen och inser nu att de är dyrt skräp. Det är mina erfarenheter.
     
    Börje A och Emppu gillar detta.
  3. Sanddammaren

    Sanddammaren HBK Medlem

    Inlägg:
    603
    Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    172
    Hej! Jag funderade oxå på att byta till tryckpump och pratade med en tekniker på Hymer. Han avrådde mig att byta pga klena vattenslangar och kopplingar som inte klarar ständigt tryck. Det hade ju varit skönt att slippa mickrobrytare i kranar o återkommande byten av dränkpumpar.

    Hälsningar Sanddammaren
     
    kenjon, PeterK och KalleiViken gillar detta.
  4. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,795
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Byter ni till tryckvattenpump se då till att ha slangar och kopplingar som klarar detta,annars riskerar ni att vattenfylla bilen.
     
    surtecruisers, PeterK och KalleiViken gillar detta.
  5. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,706
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Bra tips/varning Sandammaren och Olof

    När jag startade upp min nya pump i vintras, så bevakade jag det hela trycksatt den dagen, vet inte vilket tryck jag har i systemet nu, men diskmaskinen blev glad, så trycket räcker till den, dränkpumpen klarade inte riktigt detta vid varje disk, jag hade redan en sån här TRYCKACKUMULATOR MED T-RÖR ackumulator installerad, den borde hjälpa mot tryckstötar.

    För att min pump skall starta behöll jag elkopplingen så jag måste öppna en blandare (med mikrobrytare) för att nya pumpen skall starta, utom när jag kör diskmaskinen, då styr en extern tryckvakt, har en ställare för detta val.
     
    Senast ändrad: 21 Juli 2019
  6. Emerson

    Emerson HBK Medlem

    Inlägg:
    80
    Kommun:
    Helsingborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27764
    Tryckpump 24/7... men ok, ledningar o kopplingar måste vara anpassade. Har bilen ändå några år på nacken kanske det är intressant att fräscha upp dem ändå. Ut med de gamla o dra in nya. Största lyxen får man att kunna ha riktiga metallarmaturer med "hemmatryck" i s f plastskräpet med microbrytare, elkablar mm. Tycker dränkpump tillhör 70talet.
    Märke tja, Shurflo är ju stora, finns motsv oxå.
     
  7. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,706
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Jag kollade vad som skiljer i tryck på mina pumpar
    den gamla Reich twin = 1,4bar
    min nya Johnson = 1,5bar
     
    Senast ändrad: 21 Juli 2019
  8. Michael Johansson

    Michael Johansson HBK Medlem

    Inlägg:
    7,053
    Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Ingen stor skillnad kan tyckas. Men det är ändå annorlunda eftersom tryckvattensystemet är trycksatt ut till tappställena hela tiden medan dränkpumpsystemet bara har tryck när pumpen går. När kranen stängs slutar pumpen gå och vattentrycket sjunker. Eller finns det backventiler i dränkpumpsystemen som skulle kunna hålla uppe trycket?
     
  9. Arne HBK 13

    Arne HBK 13 HBK Medlem

    Inlägg:
    882
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Jag har haft båda systemen och tycker inte det är någon större skillnad.
    Dränkbar pump är mycket tystare.
     
  10. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,795
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Håller med Arne,dränkpump är tyst,hade en slang som sprack på ny bil med tryckvattenpump, tur att jag var i bilen annars hade 150L vatten runnit ut,så jag är lite kluven till vilken man skall välja,har man dränkpump ha alltid en i reserv detta är förbrukningsvara.
     
    PeterK och Sanddammaren gillar detta.
  11. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,706
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    14860
    Jag hade versionen med backventil på dränkpumparna,
    Det irriterande är att de höll så kort tid för mej
     
  12. JANKRO

    JANKRO HBK Medlem

    Inlägg:
    3,453
    Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    ----------------------------------
    Hejsan, med en bra fungerande backventil, och om man inte tycker luftfickan i v.v. beredaren räcker som tryckutjämnare och "fjäder" så kan man ju komplettera med en tryckakumulator eller bygga en själv av en uppochnervänd SodaStream flaska :p.
    Då har du ju i princip ett tryckvattensystem i bilen. Du kan ta ut en del vatten utan att pumpen startar i de kranar där mickron slår till lite sent efter öppning.
    Pumpen styr ju maxtrycket i systemet och om man vill så finns det dränkpumpar som ger 2bars tryck eller mer, och 25L i minuten. Eftersom man sällan eller aldrig spolar ut så mycket som pumpen ger i minuten, så har man ju fullt tryck i systemet och luftfickorna komprimerade när man stänger kranen... Tryckvattensystem.

    Mickrobrytarna måste ju slå till för att pumpen skall gå så risken för översvämning vid läckage är liten.
    Det finns ju även tillverkare som har som säkerhet mickrobrytare i kranarna även med en riktig tryckvattenpump för att förhindra katastrof, och då blir ju skillnaden ännu mindre.

    Men även här gäller försiktighet när man ökar på med en kraftigare pump om man tycker att originalet inte duger. Eftersom systemet har större kapacitet än vad som kommer ut ur kranarna så skall man ha koll på ledningar och kopplingar så inget läckage förekommer när man spolar.
    En fördel är att om något läcker så har man ju inget tryck i systemet direkt när man öppnar kranen eftersom pumpen inte jobbar och bygger upp tryck vid läckage utan ström från mickrobrytaren, och man får då en förvarning om att något är galet (förhoppningsvis "bara" backventilen.)

    Jag har också skrivit några gånger tidigare att om mickrobrytarna i kranarna ger ström direkt till pumpen så bör man styra ett relä med den kretsen, och mata pumpen via reläet med kraftigare direktkablar för de små mickrobrytarna blir brända och funkar dåligt efter ett tag.

    M.v.h. JANKRO.
     
    Senast ändrad: 22 Juli 2019
    brogu och PeterK gillar detta.
  13. EssoJ

    EssoJ HBK Medlem

    Inlägg:
    766
    Kommun:
    Laholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    69
    Jag använder ”resttrycket” för att kolla så att inget läcker. När jag lämnar bilen så har ju pumpen byggt upp ett tryck mot backventilen. När jag sedan kommer tillbaka till bilen efter någon dag eller två så öppnar jag en kran utan att ha slagit på 12-volten. Kommer det då vatten ur kranen är allt OK. Kommer det inget är det dags att felsöka.
    EssoJ
     
    PeterK, Montreal och JANKRO gillar detta.
  14. Michael Johansson

    Michael Johansson HBK Medlem

    Inlägg:
    7,053
    Kommun:
    Nybro
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    663
    Jag gör något liknande med vårt tryckvattensystem. Jag låter pumpen bygga upp trycket och stanna. Sedan stänger jag strömtillförseln till pumpen när jag lämnar bilen. Går pumpen igång när jag återigen slår på strömmen efter några timmar, dagar eller veckor vet jag att det kan finnas en läcka eller att det kommit något skräp i backventilen. Dags att vara observant och kolla om detta upprepar sig efter att ha använt vatten och pumpen förhoppningsvis spolat bort skräpet i backventilen.
     
    JANKRO gillar detta.
  15. MikeOnWheel

    MikeOnWheel HBK Medlem

    Inlägg:
    31
    Kommun:
    Eslöv
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20007
    Jag har backventil direkt på min dränkpump. När jag bytte pump blev det en med något högre tryck och flöde med fortfarande dränkpump. Nu är det bättre fart på duschen :spinny:
     
    JANKRO gillar detta.
  16. kenjon

    kenjon HBK Medlem

    Inlägg:
    1,517
    Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9408
    Om man byter från dränkpump till en utanpåliggande måste man väl göra ett nytt hål i tanken för flödet till pumpen (nära botten)?
     
  17. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,322
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    De fleste trykkpumper er selvsugende og klare fint å løfte vannet ut gjennom slangen for dränkpumpen, sørg bare for at den når ned til bunnen :D
     
    kenjon gillar detta.
  18. ThomasElisabet

    ThomasElisabet HBK Medlem

    Inlägg:
    110
    Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1803
    Hej.
    Har läst inläggen här då vår dränkpump la av nu på några dagars resa. Den låter bara men suger inget. Öppnat luckan till tanken o testat.
    Tack till er som skriver varnande ord om att byta till tryckpump, det får bli en dränkbar pump igen. Haft bilen i 5,5 år och pumpen har fungerat hela tiden men gissar att med ny pump lär det bli bättre tryck också.
    Har också en Reich, 18 l/min, 0,9 bar.
    Var är bästa stället att köpa ny pump på?
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.