• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenpump. Vad rekommenderas?

Dieselgurra

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27638
Medlemskap
2022
Hej!
Sista dagen på en 340-milaresa genom norra Sverige så havererade dränkpumpen för färskvattnet i min TEC662.
Lyckligtvis så inbegrep de sista dagarna camping hos bekanta i Dalarna så jag kunde i lugn och ro ägna mig åt nödreparation. Det fick bli två parallelkopplade dränkpumpar från Biltema... Kan inte rekommendera dem till någon...

Men nu är det dags att lösa saken permanent.
Som nybliven husbilsägare ställer jag därför
frågan till er mer erfarna.
Vilken kapacitet (tryck och flöde) ska jag välja?
Något märke som är bättre?
Tips om bra inköpsställen på nätet mottages och tacksamt.

Den havererade pumpen var en Reich Twin på 19 l/min och 1,4 bar.
Den upplevde jag inte som särskilt kraftfull men det kan ju visserligen bero på att dess slut vara nära förestående...

Tack på förhand för information och tips.
Mvh
Gurra
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har på 5år lyckats byta dränkpump 2ggr. likadan som din.
I år uppgraderade jag till en tryckpump monterad utanför tanken, en Johnsonpump på Pumpar – Hjertmans.se kompletterade med ett filter för pumpgarantin ska gälla, jag är nöjd nu.
Kan inte rekommendera någon dränkpump, jag hade den värsta/dyraste modellen och inser nu att de är dyrt skräp. Det är mina erfarenheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra tips/varning Sandammaren och Olof

När jag startade upp min nya pump i vintras, så bevakade jag det hela trycksatt den dagen, vet inte vilket tryck jag har i systemet nu, men diskmaskinen blev glad, så trycket räcker till den, dränkpumpen klarade inte riktigt detta vid varje disk, jag hade redan en sån här TRYCKACKUMULATOR MED T-RÖR ackumulator installerad, den borde hjälpa mot tryckstötar.

För att min pump skall starta behöll jag elkopplingen så jag måste öppna en blandare (med mikrobrytare) för att nya pumpen skall starta, utom när jag kör diskmaskinen, då styr en extern tryckvakt, har en ställare för detta val.
 
Senast ändrad:

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Tryckpump 24/7... men ok, ledningar o kopplingar måste vara anpassade. Har bilen ändå några år på nacken kanske det är intressant att fräscha upp dem ändå. Ut med de gamla o dra in nya. Största lyxen får man att kunna ha riktiga metallarmaturer med "hemmatryck" i s f plastskräpet med microbrytare, elkablar mm. Tycker dränkpump tillhör 70talet.
Märke tja, Shurflo är ju stora, finns motsv oxå.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ingen stor skillnad kan tyckas. Men det är ändå annorlunda eftersom tryckvattensystemet är trycksatt ut till tappställena hela tiden medan dränkpumpsystemet bara har tryck när pumpen går. När kranen stängs slutar pumpen gå och vattentrycket sjunker. Eller finns det backventiler i dränkpumpsystemen som skulle kunna hålla uppe trycket?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller med Arne,dränkpump är tyst,hade en slang som sprack på ny bil med tryckvattenpump, tur att jag var i bilen annars hade 150L vatten runnit ut,så jag är lite kluven till vilken man skall välja,har man dränkpump ha alltid en i reserv detta är förbrukningsvara.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Eller finns det backventiler i dränkpumpsystemen som skulle kunna hålla uppe trycket?
----------------------------------
Hejsan, med en bra fungerande backventil, och om man inte tycker luftfickan i v.v. beredaren räcker som tryckutjämnare och "fjäder" så kan man ju komplettera med en tryckakumulator eller bygga en själv av en uppochnervänd SodaStream flaska :p.
Då har du ju i princip ett tryckvattensystem i bilen. Du kan ta ut en del vatten utan att pumpen startar i de kranar där mickron slår till lite sent efter öppning.
Pumpen styr ju maxtrycket i systemet och om man vill så finns det dränkpumpar som ger 2bars tryck eller mer, och 25L i minuten. Eftersom man sällan eller aldrig spolar ut så mycket som pumpen ger i minuten, så har man ju fullt tryck i systemet och luftfickorna komprimerade när man stänger kranen... Tryckvattensystem.

Mickrobrytarna måste ju slå till för att pumpen skall gå så risken för översvämning vid läckage är liten.
Det finns ju även tillverkare som har som säkerhet mickrobrytare i kranarna även med en riktig tryckvattenpump för att förhindra katastrof, och då blir ju skillnaden ännu mindre.

Men även här gäller försiktighet när man ökar på med en kraftigare pump om man tycker att originalet inte duger. Eftersom systemet har större kapacitet än vad som kommer ut ur kranarna så skall man ha koll på ledningar och kopplingar så inget läckage förekommer när man spolar.
En fördel är att om något läcker så har man ju inget tryck i systemet direkt när man öppnar kranen eftersom pumpen inte jobbar och bygger upp tryck vid läckage utan ström från mickrobrytaren, och man får då en förvarning om att något är galet (förhoppningsvis "bara" backventilen.)

Jag har också skrivit några gånger tidigare att om mickrobrytarna i kranarna ger ström direkt till pumpen så bör man styra ett relä med den kretsen, och mata pumpen via reläet med kraftigare direktkablar för de små mickrobrytarna blir brända och funkar dåligt efter ett tag.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Jag använder ”resttrycket” för att kolla så att inget läcker. När jag lämnar bilen så har ju pumpen byggt upp ett tryck mot backventilen. När jag sedan kommer tillbaka till bilen efter någon dag eller två så öppnar jag en kran utan att ha slagit på 12-volten. Kommer det då vatten ur kranen är allt OK. Kommer det inget är det dags att felsöka.
EssoJ
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag gör något liknande med vårt tryckvattensystem. Jag låter pumpen bygga upp trycket och stanna. Sedan stänger jag strömtillförseln till pumpen när jag lämnar bilen. Går pumpen igång när jag återigen slår på strömmen efter några timmar, dagar eller veckor vet jag att det kan finnas en läcka eller att det kommit något skräp i backventilen. Dags att vara observant och kolla om detta upprepar sig efter att ha använt vatten och pumpen förhoppningsvis spolat bort skräpet i backventilen.
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Hej.
Har läst inläggen här då vår dränkpump la av nu på några dagars resa. Den låter bara men suger inget. Öppnat luckan till tanken o testat.
Tack till er som skriver varnande ord om att byta till tryckpump, det får bli en dränkbar pump igen. Haft bilen i 5,5 år och pumpen har fungerat hela tiden men gissar att med ny pump lär det bli bättre tryck också.
Har också en Reich, 18 l/min, 0,9 bar.
Var är bästa stället att köpa ny pump på?
 
Toppen