• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten

E

elsalisa

Guest
Ny husbilsägare undrar hur länge man har färskvatten i behållaren ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jag tillsätter ett kryddmått till 170liter vatten=full tank.
Vattnet drickbart efter ca.2h
Håller sig drickbart i 6månader.
Burken räcker till 10000liter, och lämnar inga rester i tank/system.

Funkar för mej, och behöver inte rengöra tanken. :)
 

Bilagor

  • 2016-05-17 15.51.37.jpg
    2016-05-17 15.51.37.jpg
    2,8 MB · Visningar: 9

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Färskvatten

Vi använder vattnet till allt, även att dricka. Har gjort så både då vi hade båt och nu de senaste 15 åren med husbilen.

Det absolut bästa medlet mot alger i tanken är att se till att inget dagsljus når vattentanken eller slangarna.

Tankar man dessutom som vi gör, oftast kommunalt vatten så räcker den behandlingen av vattnet som kommunerna gör för att hålla vattentanken fräsch.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jag tillsätter ett kryddmått till 170liter vatten=full tank.
Vattnet drickbart efter ca.2h
Håller sig drickbart i 6månader.
Burken räcker till 10000liter, och lämnar inga rester i tank/system.

Funkar för mej, och behöver inte rengöra tanken. :)

Enligt reklamen tar det död på virus och bakterier i vattnet. Hur påverkar det bakterierna i tarmfloran?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Enligt reklamen tar det död på virus och bakterier i vattnet. Hur påverkar det bakterierna i tarmfloran?

Silverjoner påverkar mikroorganismernas fortplantningssystem vilket gör att de inte kan dela sig. Viktigt är att man doserar rätt och skall vara mellan 20-50 ppb silverjoner. I dessa koncentrationer påverkas inte vår bakterieflora precis som t ex klor inte påverkar oss i rätt koncentration. Fördel med silver är att den har mycket lång långtidsverkan och passar därför när man förvarar vatten i tankar, t ex är det vanligt i fartygstankar och har använts i rymdfartyg. Nackdelen kan vara att det inte "biter" på direkten. Full verkan får det efter 2-4 timmar.
Silver har kritiserats mycket pga att det används i storakoncentrationer i underkläder och sportkläder för att förhindra lukt istället för att tvätta kläderna. Detta är ju helt förkastligt för då kommer relativt höga koncentrationer ut i recipienterna och kan ansamlas i högre levande djur. Precis som med allt annat så skall det användas till rätt saker och i rätt koncentrationer.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Färskvatten

Drack upp en halvfylld petflaska med vatten förra veckan, som jag lämnade i containern på jobbet förra sommaren. Så den har testat -20 till kanske +50 eller vad det nu blir i en container under sommaren, under ca 9 månader den legat där, dock utan solljus förstås.

Smakade som vanligt och blev inte sjuk.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Färskvatten

Jag tillsätter ett kryddmått till 170liter vatten=full tank.
Vattnet drickbart efter ca.2h
Håller sig drickbart i 6månader.
Burken räcker till 10000liter, och lämnar inga rester i tank/system.

Funkar för mej, och behöver inte rengöra tanken. :)

Hej Peter, var får jag tag på Micropur nånstans?
Med vänlig hälsning /UR13
 
Toppen