• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten

E

elsalisa

Guest
Ny husbilsägare undrar hur länge man har färskvatten i behållaren ?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Färskvatten

Det har vi också undrat över, men vi fyller upp till topp så fort vi bara kan (mindre syre = minde problem)... Än har allt fungerat perfekt och då har vi "fyllt på" ca 1 gång i veckan!
Färskvatten från tanken har vi dock bara till:
- tandborstning (direkt ur kranen/tanken)
- duschning/tvätt (direkt ur kranen/tanken)
- kaffe/the (kokt vatten i gryta)
- pasta, ris & potatis (kokt)

Starkt klorerat vatten från sydligare breddgrader (ser man som vita avlagringar i grytan) byter vi ut så fort vi är hemma!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Tills det tar slut! :)
Skämt åsido.
Om färskvattentanken är ren så håller sig vattnet i veckor - tror jag.
Går ju - varje dag - åt vatten till hygien som tvätta sig å duscha å matlagning mm.
Så tror att det oftast tar slut innan det blir otjänligt att dricka.
Är du osäker så går det ju att lägga i speciella tabletter - men det smakar inge bra sen.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Färskvatten

Ni kommer säkert få många olika svar men såhär gör vi.
Vid säsongen då vi arbetar och enbart är ute weekendresor tömmer vi vattentanken efter varje resa och fyller därmed på nytt när vi ska åka igen.

När vi åkte genom Sverige förra året så fyllde vi enbart på vid behov och tömde inte förrän vi kom hem och semestern var över.

Rengör dessutom vattentanken minst ett par ggr varje säsong med vatten och trasa. Blir en del smuts på botten av tanken efter ett tag.

Vi har aldrig blivit magsjuka, men som sagt detta är ett sätt för oss som fungerar.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Färskvatten

Så här resonerar vi:
Tanken är skyddad för solljus samt att vi alltid har den fylld borde minimera tillväxt.
När vi skall resa ut byter vi vatten i tanken om den stått mer än 1 vecka.
Dricker vattnet om det kommer från norra europa.
Inga tillsatser.

Inte sjuka än och hoppas det fortsätter så
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Ett glas fyllt med vatten är tjänligt i ca 6 månader om det hålls hyfsat svalt och inte träffas av solljus.

Risken att bli sjuk av vatten är mycket liten om man använder sunt förnuft.

Undra om det ens finns någon i husbilsklubben som har blivit magsjuk av vattnet som druckits ifrån husbilens vattentank?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Undra om det ens finns någon i husbilsklubben som har blivit magsjuk av vattnet som druckits ifrån husbilens vattentank?

Ja, med största sannolikhet så åkte min fru på en rejäl magförgiftning av vatten från husbilens tank. Första resan vi gjorde med en nyligen inköpt husbil, ej ny, resulterade i att hon började kräkas frampå natten och var riktigt dålig i en dag. Sedan dess gör vi som Knarrevik, köper dricksvatten men använder vattnet i tanken till matlagning, tvätt, dusch mm.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Färskvatten

Har tömt min tank sen våren 2012 tre gånger och spolat ur den, annars är den välfylld och redo för nästa resa. Dricker inte vattnet i bilen.
Ha de Paffw
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Färskvatten

Har alltid druckit vattnet i våra husvagnar och husbilar.
Dock har vi inte varit utanför Skandinavien.

Det vore det en bra ide att ha med sig några sexpack flaskvatten som barlast i garaget, om man stöter på tveksammt vatten till tanken.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Fyller på vatten efter behov. Innan vi reser hemifrån toppar vi upp tanken om jag tror att det som finns kvar inte räcker (för en helg till exempel). Tömmer inte tanken mellan resorna, tvättar inte ur systemet heller men vi dricker båda av vattnet. Inga problem hittills men bilen är bara åtta år gammal.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jag dricker inte tankvattnet utan har flaskvatten utan kolsyra med mig.

Min tank är extremt svår att rengöra eftersom den är avlång med locket i ena änden !!

Hur de fick dit sugröret och nivåmätaren som sitter i andra änden är mer än jag begriper.

Montör med gorilla-armar ? :D
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Dricksvattenkvalitet håller i veckor/månader utan större problem. Tanken är ju skyddad från soljus vilket begränsar tillväxten.
Seglat i 20 år och alltid druckit vattnet från tanken utan problem.
Nu kört husbil i 6-7 år och alltid druckit vattnet utan problem även då.

Viktigast är att någon gång per säsong desinficera tanken. Jag har valt klorin och det fungerar bra.

Mikrobiologin kräver vatten så det är inte helt fel att tömma och ta bort manluckan på toppen så att
tanken helt torkar ut vid tillfällen då man står stilla och inte använder bilen. Detta löser faktiskt en del andra
utmaningar då det gör att avlagringar blir lösgjorda och kan sköljas ur.

Det absolut viktigaste rådet är att alltid iakta försiktighet vid påfyllning.
Rena slangar ?
Rent kvalificerat dricksvatten ?
Rena händer ?

Detta säkerställer kvaliteten
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Färskvatten

Dricker aldrig bara vatten, vill ha kolsyrat. Men till kaffe och tee använder vi det. Duschar nästan alltid i bilen. Aldrig blivit sjuk. Tömmer tanken vid hemkomst. Annars fyller jag på lite då och då kör inte med full vattentank beroende på vikt. Fungerar bra.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Färskvatten

Vi tömmer oftast tanken helt efter tex. helgresor. Dricker alltid vattnet från tanken i norra Europa. I Kroatien hämtar vi oftast dricksvatten i petflaskor och har i kylen, för vattnet i tanken blir så varmt.

/Jessika
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Vattnet är ett farligt gift vilket omger Visby stift, skrivet av Falstaff Fakir.
Som framgår av svaren så har vi olika sätt att hantera vattnet i våra bilar.
Vi som är på vårt trettonde säsong med husbil har aldrig druckit av tankvattnet.
Tankvattnet använder vi för ex potatis/pasta kok, tandborstning mm.
Vi har en dunk (Donjedunken med avtappningskran) som vi omsätter var annan/tredje dag med färskvatten under våra resor.
Resor som går nedanför Nordtyskland köper vi vårt dricksvatten.
 
Toppen