• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten

F

F.d. 4522

Guest
Hej på er Därute!
Har ni några bra tips på hur man håller färskvattnet friskt och frächt ?

Hej från Keliga
 
Senast redigerad av en moderator:

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Hej
Vi Tömmer alltid tanken när vi varit ute. Fyller alltid nytt innan nästa tur. Någon gång emellan rengör vi tanken med rengöringstabletter för vattentankar (enligt dosering).
I sverige dricker vi vattnet ur tanken. När vi åker utomlands använder Clery kanna (en vattenkanna med aktivt kolfilter).
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Färskvatten

Vi använder endast vattnet för disk och hygien. För att hålla vattnet fräscht så brukar vi blanda i citronsyra, 1,5 påse/100liter ca.
/Lars
 
F

F.d. 9156

Guest
Sv: Färskvatten

Hej!

Det finns att köpa hos husvagnsfirmor burk med tabletter eller flaska med vätska som du doserar enl. beskrivning i vattentanken. Det tar bort bakterier mm.

Uffe
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Färskvatten

Hej
När vi åker utomlands använder Clery kanna (en vattenkanna med aktivt kolfilter).

Vad är det?:confused:

vi använder tankvattnet till allt utom att dricka (i någon form), till det har vi en separat LITEN dunk/flaska.
Vi tömmer vattentanken efter varje tur.

/Thomas
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Färskvatten

Jag gör som dotorparn! Vanligt kranvatten håller sig ganska länge i kylen (3 - 4 grader), dock. Ganska länge är en vecka eller två. Svårt och onödigt att hålla dricksvattnet fräscht med konstlade medel, tycker jag.
 
Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Får väl vara lite av Motvalls käring i sällskapet. Naturligtvis fyller vi alltid på färskt vatten när vi ger oss ut på en resa (liksom tömmer tanken efter varje resa och rengör den då och då) men sedan fyller vi på allt eftersom vi får tillfälle till det. Vi låter aldrig tanken bli helt tom utan försöker alltid att bevara en del av vårt ursprungsvatten så länge som möjligt - eftersom våra magar är vana vid dess bakterieflora. Dricker alltid direkt från tanken och har ännu - under drygt 30 års aktivt resande över hela Europa - drabbats av några magproblem eller annat som en följd av detta.

Staffan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Färskvatten

Jag får också sälla mig till Hymers skara. Vi har aldrig gjort något med vattnet eller vattensystemet och använder det till allt, även att dricka direkt från kranen.

Vi fyller upp tanken när den börjar bli tom eller när tillfälle ges. Det kan röra sig om allt från vattenkällor i alperna till vattenkranar på bensinstationer. En enda gång har vi råkat ur för problem. Den gången fick vi vatten som smakade mossa, men det kunde man råka ut för i Mölndals stadsvattensystem förr också. Vi har aldrig haft några problem med detta förfaringssätt. Rengöring av hela systemet blir kanske max en gång per år, ofta mer sällan.

Ni som häller i diverse extra kemikalier eller bara använder bilens vattentanksvatten till tvätt och disk, har ni råkat ut för problem med detta vatten som gjort att ni inte dricker det?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Färskvatten

Detta är en mycket intressant tråd, tycker jag. Är det bara jag som väntar på ett inlägg från någon som har kunskaper om mögel, bakterier och bakteritillväxt i vatten och hur man ska hantera det här utan att riskera sjukdomar. Kanske aake07 känner sig manad?

Jag minns det glada 60-talet när vi borstade tänderna i whisky på Mallorca och inte vågade äta glass söder om Frankfurt. En gång har jag råkat ut för magsjuka och det var i Hemsedal i Norge. Vi trodde den gången att kranvattnet i fjällen skulle vara extra friskt och lämpligt att dricka, men fick då höra att det var precis tvärtom.

Mycket intressant tråd, detta!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Färskvatten

Ni som häller i diverse extra kemikalier eller bara använder bilens vattentanksvatten till tvätt och disk, har ni råkat ut för problem med detta vatten som gjort att ni inte dricker det?

Nej vi har aldrig haft problem med vattnet, men jag är väldans känslig i tanken att dricka "gammalt" vatten, vatten som stått i ett glas under natten tycker jag smakar grävling på morgonen o den tanken gör att jag avstår att dricka tankvattnet, således är det enbart en känsla som gör att jag avstår att använda det
:)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Färskvatten

Jappe... Nu slog du sönder mina illusioner.

Jag som räknat ut att jag skulle tanka vatten på hög höjd på min resa söderut. På alptopparna finns det ju mindre syre och partiklarna borde ha svårare att överleva... Skämtar bara... Jag ser också fram emot fler inlägg i denna tråd.

/Knausen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Färskvatten

Så här såg kranvattnet ut i augusti 2007 i Stenungsund, inte bara varmvattnet utan även kallvattnet! OBS, detta foto togs innan jag badat i det!

Stenungsundsvatten.jpg
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Färskvatten

Vi tömmer alltid när vi kommer hem och fyller på med trädgårdsslangen innan vi åker.
Använder detta vatten till allt .Och det har fungerat bra hittils.
Mats
 
Toppen