• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten i tank?

P

Pilote630

Guest
Är ny husbilsåkare!
Vilket är bäst att göra när det gäller färskvatten, tömma ut vattnet när man kommer hem och inte skall ut igen på några veckor eller fylla upp så det är full tank med färskvatten?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ni som använder Ättiksyra tänk på riskerna gällande hälsa o miljö.
Inga snälla saker.
Som jag tolkar texten, det är just anledningen att den används till att rengöra vattentankar. Den tar kål på "småkrypen" samtidigt som den är nedbrytbar och blandat med vatten (utspäd), ofarlig för miljön. Rätta mig gärna om jag har fel!

upload_2018-5-17_9-56-1.png

Vidare i texten hittar man följande, vilket lär betyda att ättika inte är PBT Persistent (långlivat), bioackumulerande och toxiskt (giftigt). Så här står det:
  • Resultat av PBT- och vPvB-bedömningen
  • PBT: Nej.
  • vPvB: Nej.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har i flera år på våren hällt en flaska ättiksprit i dricksvattentanken och sedan fyllt den och efter det tömt den via kranarna.
Ev ättikrester i dricksvattnet är i så fall betydligt lägre än den mängd som används vid tillredandet av bruna bönor.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Det jag fått lära mig är att alltid ha full tank när bilen står hemma. En expert sa att i en vattenpöl bildas lätt bakterier, men i en sjö är det annorlunda. Därför fyller jag tanken när jag kommer hem ( ej på vintern ) och tömmer tanken och fyller på med nytt när vi ska ut igen.
Bernt
Vi gör samma sak.
Full tank hela tiden minskar risken för torra ytor där ev. mikroorganismerna kan fästa och växa till. Alger växer oftast bara till vid tillgång på ljus och det kommer inte in något ljus i vår tank. Fyll upp efter varje tur och har det stått några veckor mellan turerna så tappa ur och fyll på nytt. Tankrengöring en gång om året med citronsyra.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag vill bara passa på att förtydliga lite om silverjobers för och nackdelar. Silverjoner har använts och används fortfarande för behandling av vatten i tankar, t ex i fartygstanjar som nämnts ovan. Det har en stor fördel jämfört m t ex UV-ljus eller klor beroende på dess förmåga ett verka under mycket lång tid, flera månader. UV har däremot bara en korttidsverkan, bara i utrymnet där UV-lampan sitter, och måste placeras i direkt närhet till tappstället för att få en hög verkan.
Det gar spekulerats mycjet om silver och dess nackdelar bl a om lverdosering vilket i mycjet höga överdoser kan ge negativa effekter men följer man anvisningarna är det helt ofarligt att använda, t o m under ens hela livstid. En annan fråga som diskuterats mycket och där SNV och flera andra organisationer förkastat silverjonsanvöndning är att det används/har använts i stora doser i underkläder och sportkläder för att reducera lukter. Detta är ju naturligtvis helt uppåt väggarna och ett missbruk av silver, det kan ge negativa effekter i recipienter och kanske i viss mån även påverka reningseffekter i reningsverk.
Användning av silverjoner i våra HB-tankar är försumbar och påverkar inte negativt i våra recipienter, ett tappat silversmycke i ett vattendrag ger betydligt större negativ påverkan

Så ni som tycker att man behöver behandla sitt tankvatten i HBn kan göra det med gott samvete, följ bara doseringsmängderna, överdo
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Vi gör samma sak.
Full tank hela tiden minskar risken för torra ytor där ev. mikroorganismerna kan fästa och växa till. Alger växer oftast bara till vid tillgång på ljus och det kommer inte in något ljus i vår tank. Fyll upp efter varje tur och har det stått några veckor mellan turerna så tappa ur och fyll på nytt. Tankrengöring en gång om året med citronsyra.
Så det är bättre att tanken är helt full än helt tom? Kan ju vara lite besvärligt under den långa vintersäsongen :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vi är uppenbarligen 2 läger i denna frågan. Man kommer osökt att undra hur många av oss som har egen erfarenhet av bakterier/alger i tanken & blivit sjuka. Alltså inte vad man "hört eller tror". Likaså, hur många liksom jag bara fyller på, dricker & aldrig blivit sjuka. Jag skulle aldrig hälla kemikalier o.d i tanken, det räcker gott & väl med den skit man får i sig på andra vägar.
 
Toppen