• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvatten i tank?

P

Pilote630

Guest
Är ny husbilsåkare!
Vilket är bäst att göra när det gäller färskvatten, tömma ut vattnet när man kommer hem och inte skall ut igen på några veckor eller fylla upp så det är full tank med färskvatten?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi fyller alltid upp färskvattentanken när vi kommer hem, när vi sen ska ut och åka tömmer vi vattnet "Vattnar växter med de i bland" sen fyller vi på med nytt, vi dricker alltid vårt vatten..

Finns folk som inte dricker vattnet i tankarna överhuvudtaget och köper flaskvatten, märkligt att sen i annan tråd påstå att man kämpar för miljön.:D
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Har under 10 års tid aldrig tappat ur/bytt vatten under säsongen. Fyller upp det jag behöver vartefter. Kokar kaffe och lagar mat med tankvattnet. På våren torkar jag ur tanken med mjukt papper. Inga problem med vattnet. Alger.... inte i min tank.
Lite vatten i tanken och stor omsättning i stället för tanka fullt sällan verkar funka bra. Gynnsamt för vikten dessutom
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
För första gången har vi använt ättika enl. rekommendationer här på HBK. Anledning till det var att när jag rensade filtret (sitter strax före pumpen), då såg jag en tunn brun heltäckande hinna på insidan av filter-nätet (efter ca 2,5 år).

In med 7-8 dl Perstorps 12% och 24% i tanken fylld med ca 20-30 liter vatten och därefter en inköpsrunda över stadens alla gupp t.o.r... Dagen efter tömde vi det mesta genom varm & kall ledningar inkl. Trumas varmvattenberedare. Vi kunde återanvända mycket av vattnet till golvtvätt, duschväggar och spolning till gråvattentanken så även den fick sig en omgång. Då var det dags för gråvattentömning efter ny runda över stadens alla gupp, t.o.r. så klart! Kanske inte så miljömässigt rätt med alla rundor, men "det man förlorar på karuseller, vinner man på gungorna", inga kemikalier. Klorin t.ex. verkar vara en fara för både plast och metall, aldrig mer klorin!

Nu var det dags för påfyllning med rent H2O och ytterligare några spolningar till toa-kassett och gråvattentank. Vattnet luktade inte ättika längre och hela systemet kändes fräscht. Inga stopp i vattenlåsen heller. Här har vi använt även bikarbonat för att få fräschare lukt. In med bikarbonat först och sen lite ättika åtföljd av en rejäl spolning efter "bubbelbadet".

Nu dröjer det till nästa behandling vilket avgörs av hur filtret ser ut. Jag brukar känna med handen inne i tanken också. Den bör tömmas efter varje långresa tycker jag, speciellt efter Spanien som har starkt klorerat vatten (ser man i grytor där vi har kokat kaffe & te-vatten).

s3r.jpeg
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Roligt att läsa om alla teorier, tabletter, ångestar och rädslor. Men kanske ser det flesta detta som ett ickeproblem. I stora tankar av plast placerade i mörker så håller sig vattnet färskt mycket länge. Jämför med reservvattensdunkar etc.

Vi har aldrig behandlat någon tank och aldrig tömt ut. Vi använder det vi behöver och toppfyller när vi rullar ut. Vattnet har alltid varit bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes en tank i det tyske kanonanlegget i Harstad, vatnet har ikke vært byttet eller etterfyllt siden 1945. For noen år siden ble det den gangen 60 år gamle vatnet testet og det holdt fortsatt drikkevatn standard, bedre enn mange flaskevatn! I en ren tank uten ytre påvirkning skjer det svært lite med rent vatn.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Den vita beläggningen man får i grytorna i vissa delar av Spanien är kalk, och är ofarligt. Det tar jag bort med diskborsten och lite vatten. Ibland får jag göra ren duschmunstycket från kalk med citronsyra.

Kranvattnet går numera att dricka även i Spanien men är inte alltid lika gott som här hemma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi installerte aktivt kolfilter i våre husbilar og det fjernet klor og andre missmak fra vatnet, ofte var vårt tankvatn bedre på smak enn det lokale flaskevatn så valget var enkelt :D vi brukte vårt tankvatn til allt. Byttet kolfilter en til to ganger i året. Hadde og et mikroporefilter som fjernet alle partikler.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vi använde vattnet till allt, även att dricka. Har gjort så både då vi hade båt och nu de senaste 17 åren med husbilen.

Det absolut bästa medlet mot alger i tanken är att se till att inget dagsljus når vattentanken eller slangarna.

Tankar man dessutom som vi gjorde oftast kommunalt vatten så räcker den behandlingen av vattnet som kommunerna gör för att hålla vattentanken fräsch.

Se även: Rengöra vattentank
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
I min bil har jag problem på vintern när jag kör med värme i flera dagar. Värmeslangarna ligger så nära tanken så efter tre dagar med värme på så uppnår vattnets temperatur ca 30 grader. Det känns varken häslsosamt eller gott att dricka det vattnet. Jag håller just på och isolerar tank och slangar med mineralull och hoppas på en stor förbättring. För övrigt brukar jag alltid byta vatten mellan resorna. Efter de inlägg som jag läst här verkar det vara onödigt att byta vatten så ofta.
 
Toppen