• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdskrivare i Husbilen ?

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Frågan om färdskrivare var uppe för en tid sedan. Vissa påstod att husbilar över 7,5 ton måste ha färdskrivare. Eftersom jag hela livet sysslat med yrkestrafik ifrågasatte jag detta. Jag bestämde mig helt enkelt för att kolla med dem som tillverkar stora husbilar, Concorde, Wolkner och Blizz-mobil, de har inte färdskrivare i sina stora husbilar. Självklart beror det på att färdskrivare behövs bara i yrkestrafik. För privat bilkörande finns inga "arbetstidsregler" dvs du kör så länge du orkar och vill. Sunt förnuft gör att de allra flesta privatbilister inte kör över sin förmåga. Så i min tankevärld förekommer inga färdskrivare för andra än de som bedriver yrkesmässig trafik. Besök gärna en husbilsmässa och titta in i de stora bilarna. Är det husbil finns inga färdskrivare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Just den modellen har jag inte varit i kontakt med. Men knapparna till vänster med vita markeringar är troligen för att välja aktivitet(annat arbete, rast/vila, tillgänglig, körtid registreras automatiskt) för förare 1 och förare 2. Förare 1 (troligen den vänstra knappen) är alltid den som sitter vid ratten och kör. Vid multibemanning byter förarna stol och då ska bladen även byta plats, det finns plats för två blad i färdskrivaren.

Här kan du se hur färdskrivarbladen ska vara ifyllda och vad som går att läsa ut av vad nålen registrerat, Färdskrivare - Arbetarskydd

Vore nostalgiskt om färdskrivaren fungerar, den har dock några år på nacken.

ps. Det är 24-månadersintervall på besiktning av färdskrivare.

mvh
Tack
När jag kör idag utan blad i så blinkar vägmätaren hela tiden när jag sätter på tändningen. Kanske en varning att inget blad är i ?
Kul att prova när bladen kommer.
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Frågan om färdskrivare var uppe för en tid sedan. Vissa påstod att husbilar över 7,5 ton måste ha färdskrivare. Eftersom jag hela livet sysslat med yrkestrafik ifrågasatte jag detta. Jag bestämde mig helt enkelt för att kolla med dem som tillverkar stora husbilar, Concorde, Wolkner och Blizz-mobil, de har inte färdskrivare i sina stora husbilar. Självklart beror det på att färdskrivare behövs bara i yrkestrafik. För privat bilkörande finns inga "arbetstidsregler" dvs du kör så länge du orkar och vill. Sunt förnuft gör att de allra flesta privatbilister inte kör över sin förmåga. Så i min tankevärld förekommer inga färdskrivare för andra än de som bedriver yrkesmässig trafik. Besök gärna en husbilsmässa och titta in i de stora bilarna. Är det husbil finns inga färdskrivare.

Självklart vill inte de som säljer stora husbilar att det ska behövas färdskrivare.
Blir ju dyrare, och krångligare för kunden.
Transportstyrelsen publicerade ett PM 2014 ang "kör och vilotider" på sid 8 är det tydligt definierat NÄR en husbil skall använda färdskrivare samt föraren följa "kör och vilotider"
http://www.transportstyrelsen.se/gl...yrkestrafik/pm-gallande-fran-21-mars-2014.pdf

Helt tydligt och klart blir ju INGEN lag förrns det prövats i rätten.
Så tills dess kan vi alla gissa, fundera, hoppas och luras.
Jag hoppas att alla husbilsförare är förnuftiga nog att inte bara lyssna på den som säger det som passar, vilket en ofta gör.
Trist med alla förståsig påare, Det är ju ganska stora summor idag för de som gjort fel på "kör och vilotider" så jag hoppas att det snart kommer en dom som förtydligar och reder ut vad som gäller.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Om man måste ha färdskrivare är det väll inte hela värden eller har ni husbuss för att sträckköra länge utan rast och vila?
Jag trodde man hade husbuss för att vara på semester eller liknande och inte stressa runt.

Kostnaden för en färdskrivare är väll försumbar, med tanke på vad husbilar och alla möjliga onödiga och nödvändiga prylar kostar, som den ska kompletteras med?
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Om man måste ha färdskrivare är det väll inte hela värden eller har ni husbuss för att sträckköra länge utan rast och vila?
Jag trodde man hade husbuss för att vara på semester eller liknande och inte stressa runt.

Kostnaden för en färdskrivare är väll försumbar, med tanke på vad husbilar och alla möjliga onödiga och nödvändiga prylar kostar, som den ska kompletteras med?

SUCK
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Om man måste ha färdskrivare är det väll inte hela värden eller har ni husbuss för att sträckköra länge utan rast och vila?
Jag trodde man hade husbuss för att vara på semester eller liknande och inte stressa runt.

Kostnaden för en färdskrivare är väll försumbar, med tanke på vad husbilar och alla möjliga onödiga och nödvändiga prylar kostar, som den ska kompletteras med?

Jo, det skulle nog förta det mesta med att använda husbil. Kör man en semestertur så vill man stanna där man vill och inte när man måste. Har körtiderna gått ut och det bara är några få mil kvar till ett tänkt slutmål så är det bara att stanna på första rastplats och övernatta där och det skall ha skett innan tiden går ut.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Är väll lite taskig planering av "semestern" om man inte hinner till det ställe man planerat på 9-10 timmars körning på en dag, eller uppåt 20 timmar om ni är två som kan köra?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Är väll lite taskig planering av "semestern" om man inte hinner till det ställe man planerat på 9-10 timmars körning på en dag, eller uppåt 20 timmar om ni är två som kan köra?

Ja, det skulle nog bli mycket planerande och en hel del resmål inställda.
Reglerna för vilotider är omfattande men för att i grova drag sammanfatta dem så är den maximala körtiden 4,5 tim och därefter minst 45 min vila, därefter får man maximalt köra 4,5 tim igen och därefter minst 11tim dygnsvila.
Därtill kommer veckovila som skall vara minst 45 sammanhängande timmar. Det kan i värsta fall innebära att man hamnar på en rastplats och måste stanna där två dygn utan att köra en meter.
Det innebär även att den som kör yrkesmässigt inte kan använda husbilen alls på helgerna, den skulle enbart kunna köras under ett fåtal gånger per år vid längre ledigheter.
Nej, jag skulle inte vara intresserad av att planera en semester efter ett tidkort.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Ja, det skulle nog bli mycket planerande och en hel del resmål inställda.
Reglerna för vilotider är omfattande men för att i grova drag sammanfatta dem så är den maximala körtiden 4,5 tim och därefter minst 45 min vila, därefter får man maximalt köra 4,5 tim igen och därefter minst 11tim dygnsvila.
Därtill kommer veckovila som skall vara minst 45 sammanhängande timmar. Det kan i värsta fall innebära att man hamnar på en rastplats och måste stanna där två dygn utan att köra en meter.
Det innebär även att den som kör yrkesmässigt inte kan använda husbilen alls på helgerna, den skulle enbart kunna köras under ett fåtal gånger per år vid längre ledigheter.
Nej, jag skulle inte vara intresserad av att planera en semester efter ett tidkort.

Hej
värt att veta är att alla brott mot regelverket registreras och att man vid kontroll får böter upp till två år efter man bröt mot regeln. Bötena är ganska höga.
Bökigt att leva eftet så bil över 7,5 ton blir det aldrig.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Om man inte vill ha rast, köra länge, har svårt att planera eller andra orsaker som gör att man inte klarar av kör och vilotider, så ska man naturligtvis inte skaffa ett fordon som kräver att man följer kör och vilotider.

Själv har jag inga problem med det, ibland har jag tagit mig runt 60 mil med flera stopp på en dag och sen orkar man inte mycket mer.
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Kvittar väl hur mycket ett fordon väger. Om man kört hela dagen med ett annat fordon, eller stått vid ex. En maskin hela dagen. När är man mindre trött?
Sedan undrar jag hur blir det med dom som kör bil o husvagn en stor bil och en husvagn på 2000kg bakom är detta säkrare än om man kör husbil?
Har man en bil och ett släp som tillsammans överstiger 3500kg i yrkesmässig trafik så skall detta fordon vara utrustat med färdskrivare. Denna behöver bara användas då ett släp är kopplat.
Min fråga är då skall vi färdskrivare även i privat bilar kanske????:twitcy:
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Det är dags att lägga sig platt och be om ursäkt i färdskrivarfrågan. Vill ändå hävda att jag hade en del på fötterna, över femtio år i yrkesbranschen. Det hjälps inte jag hade fel. Ännu en gång får jag konstatera att här skall man inte sticka ut hakan för här finns det alla sorters experter. Färdskrivare gäller för alla fordonskombinationer över 7,5 ton. Jag gick till grundtexten, dvs. trafikverket och får bara inse att jag hade fel. Det finns flera förklaringar visserligen, men det hjälper inte har man fel så har man. Skaffa färdskrivare om du kör stora husbilskombinationer i form av stor bil eller mindre bil men med stort släp. Hur kunde jag ta så fel?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

För kommersiell körning är gränsen 3,5 ton, och det gäller summan av totalvikterna vid en fordonskombination.

Låt mig ta ett exempel:

En egenföretagare har en Subaru Forester (totalvikt 2.080 kg). Han ska ställa ut på en mässa, och hyr ett släp med totalvikten 1.500 kg.

Den transporten räknas som kommersiell, och eftersom summan av totalvikterna överstiger 3,5 ton krävs färdskrivare i Subarun!
 
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Det finns någon punkt i avdelningen "undantag" i förordningen om det är huvudsakliga sysselsättningen eller ej, i det dagliga arbetet att transportera sig och eget material, såsom verktyg, för att färdskrivare ska nyttjas eller inte nyttjas.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

När det gäller bil eller kombination bil släp, som överstiger 7,5 ton finns inget undantag som jag kan finna. Eftersom jag är en av dem som tvingas inse att jag hela livet haft fel, dvs färdskrivare är helt kopplat till yrkesmässig trafik av något slag, och inte till fordonets vikt, har jag försökt lösa varenda rad, just för att finna något undantag. Inte vill man ha så fel. (ha,ha). Jag kan inte hitta något. Men, och det är viktigt, varför så många ändå inte upptäckt denna konstiga regel (7,5 ton och färdskrivare) beror på att inte ens tillverkare, importör och säljare fattat detta. Det i sin tur beror enligt en trafikpolis jag talade med här om dagen på att varken typbesiktning eller registreringsbesiktning bryr sig om detta. Det finns specialfirmor som monterar och kalibrerar färdskrivare. Så de flesta poliser har heller ingen koll på bestämmelsen. Själv minns jag en episod på tidigt 80-tal då tullen mot Österrike upptäckte ett fel på färdskrivaren i min buss. Det blev mycket besvärligt tills det kom en äldre polis och löste frågan. De ringde en specialfirma i Innsbruck som lovade reparera och sedan skicka ett fax till tullen när reparationen var utförd. Då fick vi klartecken att åka vidare över till Bolzano i Italien. Man blir aldrig för gammal för att lära nytt. Tack husbilsklubben.
 
F

F.d. 24921

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Det finns någon punkt i avdelningen "undantag" i förordningen om det är huvudsakliga sysselsättningen eller ej, i det dagliga arbetet att transportera sig och eget material, såsom verktyg, för att färdskrivare ska nyttjas eller inte nyttjas.

Tror du tänker på undantaget från krav på YKB (yrkeskompetensbevis)
Där finns ett sådant undantag för tex hantverkare.
Men de ska fortfarande använda färdskrivare (om vikten på fordonet så kräver)
Men i husbilsfallet så är YKB oftast inte aktuellt, då husbilar oftast går för privat körning. (alltså inget YKB krav)
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Tror du tänker på undantaget från krav på YKB (yrkeskompetensbevis)
Där finns ett sådant undantag för tex hantverkare.
Men de ska fortfarande använda färdskrivare (om vikten på fordonet så kräver)
Men i husbilsfallet så är YKB oftast inte aktuellt, då husbilar oftast går för privat körning. (alltså inget YKB krav)

Skrev ur minnet lite snabbt på morgonen, men det finns i förordning 561-2006 kapitel 3. Och det är riktigt att bl.a. hantverkare kan beröras av denna punkt. Så även om man har en sammanlagd totalvikt över 3,5 ton men under 7,5 ton så är det inte med automatik krav på färskrivare, det hänger på om man transporterar eget (här kan det vara av avgörande vad man ska göra med godset, använda själv/sälja) eller andras gods.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Vill inte möte något tungt fordon vars förare kört 24 timmar i sträck som att vilja bli opererad av en kirurg som jobbat lika länge. Vem vill det ???
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Färdskrivare i Husbilen ?

Oavsett färdskrivare eller inte så skulle jag inte vilja möta något fordon med en förare, yrkes eller privat, som kört 24 timmar i sträck.

Vid en olycka med t.ex. bara vanliga personbilar i privat bruk inblandade och där den orsakande föraren bevisligen kört långa tider utan vila riskerar denne att bli åtalad för brott mot lagen om kör- och vilotider.

Lagen om kör- och vilotider gäller inte bara för framförande av fordon med färdskrivare. För framförande av fordon utan färdsskrivare handlar det mer om skäliga vilotider.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen