• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fällfönster eller Skjutbart fönster ?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
HB:en hade 6 st fällfönster, men sedan några veckor tillbaka har jag bytt ut 4 st fällfönstern mot skjutfönster Dometic S4....

Där fanns flera annledningar till att byta ut fönstern då 3 st hade skador och 1 bytte jag så det såg bättre ut med samma fönster längs HB sidan....

Att jag valde Dometic S4 beror bl.a på att jag vill ha mer inbrottssäkra fönster, lättare att öppna och stänga och lättare att rengöra....

Nu har jag provat dem i ett par veckor.... så vad tycker jag nu då ??

På plussidan

1 De är mycket lättare att öppna och stänga endast 2 arbetsmoment medan fällfönster kräver 5 arbetsmoment
2 Slipper rengöra svåråtkommliga ställe som det är på fällfönster
3 Efter en enkel ombyggnad blev de mer inbrottssäkra
4 De har en låsknapp som låser möjligheten att öppna fönstret
5 Eftersom fönstert inte sticket ut när det är öppet så är det svårt att slå huvudet i fönstert (vid flera tillfällen har jag fått den 90gr vinkel på fönstret i huvudet)
6 Om fönstert är öppet så kan inte vinden slå upp/sönder fönstret med skador som följd
7 Har man glömt stänga ett fönster och sen kör iväg, då är risken minimal att någon skada uppstår


På minussidan

1 Vid regn så måste jag stänga dem helt
2 Bara 1/2 fönster går att öppna och då är det den främre delen som öppnas
3 Om jag låser mig ute men fönstert är öppen då blir det svårt att krypa in då öppningen är mindre än ett fällfönster.
4 Vid en eventuell fönsterskada då måste hela enheten byta ut, medan ett fällfönster finns det reservrutor att köpa.
5 Inte möjlig att låsa ett öppet fönster o olika lägen
6 Tillverkaren har för stor tollerans mellan fönstert och ramen det är allt för lätt att få in ett brytverktyg (men se punkt 3 på plussidan)

Sen står det i manualen bl.a. ... Observera ! Risk för skador på grund av vämeansamling mellan rullgardin och glaskivan , vid stark solljus får mörkläggningsrullgardinen endast stängas till två tredjedelar.....
Det går ju bra på natten att stänga helt, men här nere i värmen så vill man ibland stänga också på dagen för att slippa solens brännande strålar att komma in i HB:en .... låte ju lite konstigt med tanke på att många stänger ju helt när de inte är i HB:en....


Tja.... det blev ganska ojämt när jag funderade men kanske ni har fler saker till plus eller minus-sidan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det enda skjutfönstret vi har är den där skjutdörren måste passera framför, alla andra är fällfönster. Dina plus och minus stämmer väldigt bra, bra att det finns nerskrivet för behövande!

I och med at vi bytte skyddsisolering i framrutan (den med alufolie på yttersidan), jag gjorde en fyrkant som passade takluckan som vi fäster med sugproppar på insidan av takluckan. Även om takluckan är öppen, då följer isoleringen med (alufolie utåt) och håller husbilen från solstrålar uppifrån. Vi har aldrig haft det så bra som nu, dels att det fläktar när luckan är uppe och dels att vi inte får solen i ögonen eller in i husbilen. Ska ta foto en annan gång...
 
Toppen