• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra cirkulationspump (Alde)?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Nu när vintern är här är det hög tid att säkra värmen i bilen.

Vi har vår 1:a bil med Alde-panna och har läst lite om några av er som haft problem med cirkulationspumpen och tvingats byta.

Ett haveri på en sådan pump kommer naturligtvis mitt i natten årets kallaste dag :D och är inget någon av oss önskar.

Vår bil är från 2015 och utrustad med en pump som sitter direkt monterad på sidan av pannan (ej i expansionskärlet). Vi funderar nu på om det är vettigt att ha en backup i någon form och i så fall vilken lösning som är att föredra (att tömma systemet, fylla och avlufta mitt i natten med -20C ute känns sådär lockande)?

1.) Har ni en backup för er cirkulationspumpen?
2.) Vilken lösning i så fall?
3.) Och var har ni i så fall handlat?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

Vi har en cupévärmare som backup. Det kräver ju i och för sig 230V, men vi står ofta vid "stolpe" :)

//Jocke

I ALDE-pannan finns 2 el-patroner (1x 1kW plus 1x2kW, tot. 3kW) och vi har med ett konvektorelement på 1800W som backup samt har med eget elverk om så krävs (3500 KVA) men 3000W räcker inte vid -20 till -30C i en bil som är 7,7m lång. Visst, vi kan hålla det frostfritt i boutrymmet men det blir att behålla tofflorna på och tjockollen. Vill vi ha +20C inne behövs i sådant läge stöttning av gas.

Vi vill vid de tillfällen vi står på el-stolpe undvika att köra elverket, av hänsyn mot övriga i närheten. Och det är inte överallt där det är avsäkrat med 16A (vilket krävs för 3kW) så vi hamnar ibland på 10A-stolpe = 2kW. Så stöttning av gas blir då nödvändigt för att få vettig innertemp.


// Niklas
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

Jag har tänkt så att om det skulle gå sönder något så åker jag hem/ till service. Man får helt enkelt starta motorn och köra den värmen. Då fryser man ju inte ihjäl...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

Jag har tänkt så att om det skulle gå sönder något så åker jag hem/ till service. Man får helt enkelt starta motorn och köra den värmen. Då fryser man ju inte ihjäl...

Absolut, det är självklart ett alternativ om inget annat återstår. Fast nog vore det synd om lösningen är en åtgärd som innebär en mindre investeringskostnad och några timmars jobb i form av förberedelser. Så kan semester fortsätta. Så länge man jobbar är ju, som bekant, varje semesterdag väldigt värdefull. ;-)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Extra cirkulationspump (Alde)?

Vi har förutom original 12 Volts pumpen också en 230 Volts pump fast monterad på värmeslingan som går att köra på elstolpe eller inverter.

Har jag fattat detta rätt installeras de i stort sett var som heslt utmed slingan?
De skall, om jag förstått det jag last rätt, inte heller påverka flödet när 12V-pumpen körs, rätt?

Var inköpte du/ni er pump?

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

Vi har en alde 3010, jag undrar hur man kan se om vi har en 220 cirkulationspump?

Hä finns nog flera sätt att avgöra det på:

1.) Leta reda på pumpen och läs av typbeteckningen. Sök sedan på Internet och läs om pumpens tekniska data. Alternativt om det på pumpen star angivet 230V.

2.) Koppla in 230V till bilen och starta ALDE-pannan. I menysystemet skall det då gå att ställa in om 12V-pumpen skall användas ELLER 230V-pumpen (om sådan finns).

Starta 230V pumpen (från menyn) och lyssna om det börjar brumma någonstans.

3.) I visa fall kan man ev. ha installerat pumpen utan att koppla in den mot styrnngen av pannan. I så fall borde det finnas en vanlig stickpropp som du skall ansluta till ett vägguttag/förlängningssladd där du matar med 230V.

Enklast, säkrast är nog att leta reda på pumpen och läsa på den vad som star skrivet.

Jag kanske har missat någon variant som är ännu enklare/säkrare. Som du/ni förstår har jag ju ännu ingen 230V pump installerad.

Mvh!
// Niklas
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Re: Sv: Re: Extra cirkulationspump (Alde)?

Har jag fattat detta rätt installeras de i stort sett var som heslt utmed slingan?
De skall, om jag förstått det jag last rätt, inte heller påverka flödet när 12V-pumpen körs, rätt?

Var inköpte du/ni er pump?

Mvh!
// Niklas

Den satt i när vi köpte bilen begagnad och den drar ca 25 Watt. Tror att det är som hemma i villan att den kan sitta precis var som helst. Våran är kopplad till Alde pannan och sköts med värmereglaget men man kan dra ut de kablarna och sätta in kablar från en inverter om man inte har tillgång till 230V, pannan går ju på 12V ändå. Styrningen blir dock lidande om man inte har elkunskaper och kan bygga någon egen styrning för de tillfällena.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

Vi har en 12v pump sitter i burken i garderoben samt en 230v pump som sitter på Alde pannan sen en extra 12 voltare i reserv.:)

Då har ni en annan lösning för 12V-pumpen än vi har. Vår 12V-pump sitter på pannan, förmodligen där eran 230V-pump sitter.

Mvh!
// Niklas
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

På vår förra Rapido helintegrerad gick pumpen sönder. Då vi åkte till PR trodde vi att det skulle ta hela dagen och montera en ny. Alde hade en lösning där man lät den gamla vara kvar och monterade en ny ovanpå pannan, med nya korta slangar. De nöp ihop slangarna under monteringen, så det behövdes bara fylla på en del glykol. Jobbet tog 1 timme.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Extra cirkulationspump (Alde)?

Ha pumpen gjord för expansionskärlet som back up. Enkelt att dra fram 12v styrström till den och låta den hänga klar för insats bredvid.
 
Toppen