• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exportregistrering + försäkring vid import

P

Patrikolof

Guest
Lagt vantarna på en plåtis i Tyskland som skall hämtas hem under maj månad. Att den behöver exportregistreras förstår jag men när det kommer till försäkring så greppar jag det inte riktigt. Tar man en trafikförsäkring i Tyskland samt en försäkring via ens försäkringsbolag i Sverige? Eller räcker det med exportregistrering i Tyskland samt att man försäkrar den via försäkringsbolag (via chassinr.) i Sverige?
 
P

Patrikolof

Guest
Du måste ta en försäkring i Sverige , den tyska transportförsäkringen gäller bara till Tysk gräns.
Så på chassinr får du en svensk försäkring som täcker bilens värde.

Ok. Så den tyska är endast en trafikförsäkring och händer något i Tyskland med bilen så står man med skägget i brevlådan om man inte helförsäkrat via försäkringsbolag i Sverige?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ok. Så den tyska är endast en trafikförsäkring och händer något i Tyskland med bilen så står man med skägget i brevlådan om man inte helförsäkrat via försäkringsbolag i Sverige?

Nej, så var det inte när jag tog hem min husbil. Att den bara är trafikörsäkrad är rätt men försäkringen gäller även utanför Tyskland & är begränsad till en vecka. Så var det i alla fall för 2 1/2 år sedan. Förutsättningen är naturligtvis att dom tyska skyltarna som man får sitter på fordonet.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Så kan det vara , tidigare var det ju inte tillåtet att köra med den "tillfälliga " tyska skylten utanför Tyskland.
Tyskland har nu ändrat sina bestämmelser och från och med den 1 april 2015 utfärdas en ny sorts registreringsbevis för fordon med korttidsregistrering. Registrerings-handlingarna uppfyller de krav som bland annat Sverige ställer för att fordonet ska godkännas för trafik i landet. Det är därmed numera tillåtet att köra fordon i Sverige med stöd av den tyska korttidsregistreringen.
Men om den tyska trafikförsäkringen gäller i Sverige är jag tveksam på då reglerna är att Du ska se till att bilen är exportregistrerad innan du kör hem den. Du behöver även ha försäkring på bilen. Enligt EUs direktiv ska bilförsäkringen tecknas i hemlandet (alltså i Sverige om du bor här) i samband med köpet.
Kollade så här säger transportstyrelsen:
Om du importerar ett fordon för privat bruk till Sverige, får du köra fordonet i högst sju dagar från det datum då fordonet fördes in i landet, om du har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring.
Säger säger ett försäkringsbolag:

  • Du kan välja mellan tre omfattningar; trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring. Tänk på att importerade bilar saknar vagnskadegaranti. Därför rekommenderar vi helförsäkring om du köpt en nyare bil.
  • Självrisken för vagnskadeförsäkring beror på bilens värde och ligger mellan 4 500-15 000 kronor.
  • Försäkringen gäller i max 30 dagar och upphör om bilen får ett svenskt registreringsnummer under denna period. Vi betalar inte tillbaka pengarna för 30-dagarsförsäkringen även om bilen registreras i Sverige.
  • Du måste betala försäkringen inom 5 dagar.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Vad händer om man hyr en bil i Tyskland, alltså ägd av tyskt företag, försäkrad av detta och tyskplåtad. Hur länge får man köra med den i Sverige?
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Då fixa dem ja alt med export man kan ja köpa ( tro jag) 15 daga och 30 daga försäkring i Tyskland med röd märke. Dem gula får du bara köra i Tyskland och Danmark men har du en firma dem låna ut sina gröna då kan du köra Up bilen .med dem gula bara bytta i Danmark spara mycket pengar. Volker
 

Brodin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
17462
Medlemskap
2024
Hej Patrikolof.

Jag tog en vanlig helförsäkring för ett år på Folksam. (kommer inte ihåg vad den kostade men det var som vilken helförsäkring på hus bil som helst)
Det gick utmärkt att göra det på chassinumret hos Folksam.
När jag sedan fick mitt svenska registreringsnummer ringde jag till Folksam som för de på det och skickade ut ett nytt försäkringsbevis till mej.
Jag kunde där i mot inte få ut några temporära registreringsskyltar efter som det inte var en importförsäkring.
Dom gula exportskyltarna fixade den tyska säljaren.

H. Åke B
PS, det var hösten 2016.
 
P

Patrikolof

Guest
Hej Patrikolof.

Jag tog en vanlig helförsäkring för ett år på Folksam. (kommer inte ihåg vad den kostade men det var som vilken helförsäkring på hus bil som helst)
Det gick utmärkt att göra det på chassinumret hos Folksam.
När jag sedan fick mitt svenska registreringsnummer ringde jag till Folksam som för de på det och skickade ut ett nytt försäkringsbevis till mej.
Jag kunde där i mot inte få ut några temporära registreringsskyltar efter som det inte var en importförsäkring.
Dom gula exportskyltarna fixade den tyska säljaren.

H. Åke B
PS, det var hösten 2016.

Idag är endast de röda skyltarna giltiga i Sverige. Gula gäller endast 5 dagar och i Tyskland.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Senast jag hämtade en bil kunde man välja hur länge den gula skulle gälla, men det var skillnad i pris.
Vad jag minns för att få den röda måste bilen nyligen vara besiktigad..
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Tyskarna gjorde om systemet med röda skyltar för tyskarna åkte till sommaruppställning med röd skylt och då slapp man besiktiga. Sen körde man hem på samma sätt när sommaren var slut. Det innebar att det åkte massor av fordon på vägarna år ut och år in som nästan aldrig blev besiktigade.
 
Toppen