• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa o surf mer än 4 mån

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Som de flesta vet så är surf i Europa begränsad till 4 mån. Tele2 Växjö gav mig ett tips att komma runt problemet. Efter 3 månader, gå in på ditt Tele2konto och gör en förändring i abonnemanget. Kostar 100 kr och förändringen börjar gälla efter 30 dagar. Räknas då som ett nytt abonnemang och en ny period på 4 månader startar.
LO
 

Amelie

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Trosa
HBK-Nr
14706
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Hej Tack för tipset
Nu har vi max surf så då vill jag kanske inte ändra det . Men
vi ska vara ute nu i tremånader . sedan åker vi hem över jul i ca 1 månad för att sedan ge oss iväg söderut igen. Vet du om vi får en ny fyra månaders period eftersom vi ju är hemma och surfar nästan 1 månad i mellan ??

Med vänlig hälsning
Anders
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Som de flesta vet så är surf i Europa begränsad till 4 mån. Tele2 Växjö gav mig ett tips att komma runt problemet. Efter 3 månader, gå in på ditt Tele2konto och gör en förändring i abonnemanget. Kostar 100 kr och förändringen börjar gälla efter 30 dagar. Räknas då som ett nytt abonnemang och en ny period på 4 månader startar.
LO

Är det klubbens avtal , jag har olika behov vid olika tidpunkter bra att man kan ändra!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Kan vara ett bra tips för övervintrare att sänka surfen under en månad.

Kan ju vara praktiskt att stå med el och wifi under en kall månad för att sedan
hela tiden ha bra tilldelning av surf.
 

Eva o LO

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Växjö
HBK-Nr
20636
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Ny period efter ett besök på hemmaplan. Tele2 har olika alternativ med samma surfpott utomlands, så efter byte av abonnemang, samma pott.
LO
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Nu har vi passerat 4-månadersgränsen med ett antal dagar, utan någon form av reaktioner från vår mobiloperatör.

Vi har Telias lågprisalternativ Halebop.

Skall nämnas att vi inte är några storförbrukare utav GB's, på våra svenska abbonemang. Kollade just november och december, båda månaderna har varit under 200 MB/månaden och bara några få samtal på mobilerna.

Vi har även spanska mobiler som vi använder dagligen, i bostaden har vi ADSL med WiFi.

I vårt fall är vi ingen kostnad för den svenska operatören, eftersom vi betalar ett högre pris än vad Telia har för oss i externa kostnader utomlands.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Vi har t.o.m. skriftligt på tids-o-begränsat från Alltele och om det skulle bli strul på hemvägen, då löser vi det genom att vi tar 2 nya abonnemang hos 2 olika operatörer framöver. Kanske lite dyrare dock betydligt billigare än om Allteles roaming (tal, SMS, MMS och mobilsurf) skulle behöva "ticka" på vårt konto. Återstår att se...
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Har Hallon och har fått detta svar på min fråga :Simon (hallon.se)
13 dec. 09:09 CET

Hej,
tack för ditt mejl.

Om man inte är uppkopplad mot vårt nätverk i Sverige på en period om 4 månader så kan vi beroende på omständigheterna debitera dig enligt priser avseende de nya EU-reglerna. De exakta priserna för debitering inom EU finner du på bland annat telekområdgivarnas hemsida.

Du behöver inte vara i Sverige någon längre period utan det krävs endast att du kopplar upp dig mot svenskt nät åtminstone var 4:e månad.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Har Hallon och har fått detta svar på min fråga :Simon (hallon.se)
13 dec. 09:09 CET

Hej,
tack för ditt mejl.

Om man inte är uppkopplad mot vårt nätverk i Sverige på en period om 4 månader så kan vi beroende på omständigheterna debitera dig enligt priser avseende de nya EU-reglerna. De exakta priserna för debitering inom EU finner du på bland annat telekområdgivarnas hemsida.

Du behöver inte vara i Sverige någon längre period utan det krävs endast att du kopplar upp dig mot svenskt nät åtminstone var 4:e månad.

Tackar o bugar för det :)
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Jag undrar om det skulle fungera med att koppla upp sig till svenskt nät med hjälp av en vpn-tunnel som ansluter sig till en server i Sverige. Då ser det ju ut som om man är i Sverige. Är det nån som vet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

WillyPe i mobilnettet 3G og 4G kobles en til internet ved hjelp av abonnementet sitt APN, en gateway som for svenske operatører befinner seg i Sverige. Routingen fra der du er skjer ved helt andre mekanismer, det er i forslaget til standard for 5G åpnet for andre løsninger. Normalt klarer en ikke å benytte andre APN enn de som hører til sim-kortet.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

WillyPe!
Du kan ju skicka hem SIM-kortet till en bekant några dagar! Nä, det va' nog dumt!! Försöka går ju.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Ja, då går det inte att lura operatören med en vpn- tunnel. Att skicka hem sim- kortet är inte så bra för oss som ofta frikampar. Vi har inte hela tiden en fast adress till någon camping. Vi har två abonnemang, Alltele och Masmovil. En i varje surfplatta. När min sambo flyger hem till Sverige ett par veckor tar hon med sig den med Allteles abonnemang. Och jag stannar kvar i Spanien med det spanska abonnemanget Masmovil. Så löser vi det. Fast det kostar ju lite extra att ha det så.

Jag vill passa på att tacka Knut för hans hjälpsamhet och goda kunskaper inom olika ämnen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Sen är det så att man inte kan lita på att simkortet kommer fram med Posten i Sverige.
Frågan är om man kan byta till annat val av mängden data och få ny period på AllTele?

Jojje
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Europa o surf mer än 4 mån

Jag har ju överskridit Telia med 2 veckor nu utan reaktion. Åkte ut från Sverige 15 augusti och har komplett 20 GB. Dessutom skrivit oss på Gran Canaria, men det tickar på.

Är det inte den 18/1 som Telias 4-mån går ut? De hade ju ingen tidsbegränsning före 18/9. (Om jag kommer ihåg rätt datum) Har också Telia, så d ska bli intressant se vad (om) något händer då.
 
Toppen